• شنبه / ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400122821945
  • خبرنگار : 71451

سخنان شهید علی تجلایی درباره فرماندهی حضرت مهدی(عج)

ما کسانی نیستیم که بتوانیم این مسئولیتهای سنگین را به‌عهده بگیریم چون ما نه کارشناسان نظامی هستیم، نه دوره‌های نظامی دیدیم، همان بچه‌های سر کوچه و محله بودیم که حالا هر کدام سر یک پستی هستیم و یک مسئولیتی را به‌عهده گرفتیم.

به گزارش ایسنا، شهید علی تجلایی قائم مقام فرمانده قرارگاه ظفر و فرمانده طرح و عملیات قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) ستاد کل نیروهای مسلح معروف به «علی رگبار» در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۳ طی عملیات «بدر» شهید شد و پیکرش تاکنون مفقود و گمنام مانده است.

شهید تجلایی که ۴۰ سال پیش در چنین روزهایی و در آستانه آغاز عملیات «فتح‌المبین»  در سخنانی می‌گوید:

«اکثر برادرانی که در رده تیپ هستند و یا در گردان چه مسئولین و چه برادرانی که در این تیپ‌ها مستقر هستند و وظایفی به عهده دارند، از همه بیشتر در تمام برنامه‌ریزی هاشان حتی به هر بن بستی که برسند دیگه از آنجا به بعدش را می‌گویند که خود امام زمان(عج) و سربازانش هست که به طور غیبی باید آن مسائل را حل بکند و رهبری بکند که خود ما هم معتقدیم به این مسئله که این نیروی خودمان نیست و ما کسانی نیستیم که بتوانیم این مسئولیتهای سنگین را به‌عهده بگیریم چون ما نه کارشناسان نظامی هستیم، نه دوره‌های نظامی دیدیم، همان بچه‌های سر کوچه و محله بودیم که حالا هر کدام سر یک پستی هستیم و یک مسئولیتی را به‌عهده گرفتیم. البته خارج از مسئولیت ماست، عهده ماست، ولی به این امید هستیم که ان‌شاءالله خود حضرت مهدی با سربازانش ان شاءالله در روز عملیات به کمک ما بیاید.»

مروری بر عملیات فتح‌المبین

عملیات فتح‌المبین در ساعت ۰۰:۳۰ بامداد ۱۳۶۱/۱/۲، عملیات فتح‌المبین با رمز مبارک «یازهرا(س)» آغاز شد. قرارگاه مرکزی کربلا با فرماندهی مشترک نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران، هدایت کلی عملیات را بر عهده داشت که چهار قرارگاه فرعی قدس، نصر، فجر و فتح تحت امر آن بود. آزادسازی ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی؛ شامل ده‌ها ابخش و روستا، سایت ۴ و ۵ رادار، جاده مهم دزفول – دهلران، نزدیک شدن نیروهای خودی به مرز در منطقه غرب شوش و دزفول؛ خارج شدن شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش و مراکز مهمی همچون پایگاه هوایی دزفول از تیررس توپخانه دشمن؛ انهدام بیش از چهار لشکر، ۳۶۱ دستگاه تانک و نفربر، ۱۸ فروند هواپیما، ۳۰۰ دستگاه خودرو، ۵۰ قبضه توپ و ۳۰ دستگاه مهندسی ارتش عراق؛ به غنیمت درآمدن ۳۲۰ دستگاه تانک و نفربر، ۵۰۰ دستگاه خودرو، ۱۶۵ قبضه توپ، ۵۰ دستگاه مهندسی و مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات انفرادی؛ به اسارت درآمدن بیش ۱۵ هزار تن از نیروهای دشمن و کشته و مجروح شدن حدود ۴ هزار تن از نیروهای دشمن از آثار مهم این عملیات بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha