• شنبه / ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400122821964
  • خبرنگار : 50071

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مطرح کرد

نظارت بر محل‌های فروش ماهی سفره هفت‌سین/جریمه نقدی و کیفری فروش حیوانات وحشی

نظارت بر محل‌های فروش ماهی سفره هفت‌سین/جریمه نقدی و کیفری فروش حیوانات وحشی

ایسنا/خراسان رضوی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه در صورت مشاهده فروش حیوانات وحشی برای متخلفین ضمن در نظر گرفتن جریمه نقدی، شامل جریمه کیفری نیز می‌شود، گفت: گشت‌های سیار به صورت مستمر در کل شهرهای استان خراسان رضوی، جدا از گشت‌هایی که داریم تشکیل شده و به اکثر محل‌های فروش ماهی‌های سفره هفت سین نظارت می‌شود.

ابوالفضل شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با قاچاق حیات وحش اظهار کرد: هر ساله در رابطه با قاچاق حیات وحش تمهیداتی اندیشیده می‌شود ولی امسال بسیار با قدرت در مقابله با این موضوع عمل شده است. از اول اسفندماه، حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص بحث پایان سال و خرید فروش حیات وحش به خصوص جانوران وحشی اعم از آبزی و غیر آبزی آماده‌باش صد درصد هستند.

وی ادامه داد: گشت‌های سیار به صورت مستمر در کل شهرهای استان خراسان رضوی، جدا از گشت‌هایی که داریم تشکیل شده و به اکثر محل‌های فروش ماهی‌های سفره هفت سین نظارت می‌شود. اگر موارد تخلفی مثل فروش لاکپشت برکه‌ای، مارهای آبی و... مشاهده شود این موارد ضبط می‌شود، صورت جلسه انجام شده و تشکیل پرونده می‌دهیم. همچنین اطلاعیه‌هایی تهیه شده که هم به صورت تذکر شفاهی و هم تذکر کتبی به آکواریوم دارها اطلاع‌رسانی می‌شود که موارد غیر مجاز را برای فروش عرضه نکنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: از اول سال بیش از ۵۰ عدد از لاکپشت‌های برکه‌ای را کشف کرده‌ایم که تشکیل پرونده انجام و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده است. اکثر موارد ضبط شده لاکپشت بوده و موارد دیگر همانند مار آبی مشاهده نشده است.

شعبانی بیان کرد: از مردم خواستارم که اگر موارد غیر مجازی را مشاهده کردند با شماره ۴ رقمی ۱۵۴۰(بدون پیش‌شماره) تماس بگیرند و اطلاع‌رسانی کنند. بلافاصله برای فرستادن گشت یگان اقدام می‌شود. 

وی ادامه داد: خواهشمندم از مردم در صورت مشاهده موارد ذکر شده همانند لاکپشت برکه‌ای و مار آبی و سمندر آبی  ضمن گزارش به حفاظت محیط زیست و اطلاع‌رسانی، این موارد را نخرند؛ زیرا در صورت نخریدن فروشنده‌ای برای عرضه این حیوانات وحشی باقی نمی‌ماند.

شعبانی ضمن هشدار به مراکز عرضه و فروش حیوانات وحشی  بیان کرد: به هیچ عنوان این مراکز حیات وحش را برای فروش نیاورند زیرا به محض مشاهده توسط گشت ما، تشکیل پرونده انجام می‌شود و به مراکز قضایی ارجاع داده می‌شود. همچنین برای موارد تخلف جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: در صورت مشاهده فروش حیوانات وحشی برای متخلفین ضمن در نظر گرفتن جریمه نقدی شامل جریمه کیفری نیز می‌شوند. این موارد  شامل حبس و جریمه بدل از حبس می‌شود. جریمه در نظر گرفته شده توسط مراجع قضایی محترم حبس و جریمه بدل از حبس است. این افراد علاوه بر ضرر و زیانی که برای محیط زیست پرداخت می‌کنند جریمه نقدی نیز شامل حالشان می‌شود.

وی در رابطه با روز طبیعت در ۱۳ فروردین بیان کرد: در روز طبیعت اکثر مردم، ماهی سفره هفت سین خود را در برکه‌ها، جویبارها و رودخانه‌ها رهاسازی می‌کنند. ما خواهشمندیم که به هیچ عنوان این کار را انجام ندهند زیرا این ماهی‌ها بیماری‌های حیات وحش را ایجاد می‌کنند. مردم می‌توانند در مکان‌هایی که شهرداری در اکثر شهرها برای ازادسازی ماهی مشخص کرده‌اند ماهی خود را رهاسازی کنند.

شعبانی ادامه داد: در روز طبیعت مردم از شکستن شاخه‌ها و افروختن آتش جلوگیری کنند. در صورت مشاهده آتش در صورت امکان آن را مهار کنند تا به طبیعت آسیب نرسد. همچنین مردم از انداختن شیشه و فلزات در طبیعت خودداری کنند زیرا شیشه و فلزات در تابستان و هوای گرم مانند ذره‌بین عمل می‌کند و باعث آتش‌سوزی مراتع می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha