• سه‌شنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۹
  • دسته‌بندی: جهان ورزش
  • کد خبر: 1401010200755
  • خبرنگار : 71460

محرومیت قهرمان سابق شطرنج جهان به خاطر حمایت از پوتین

محرومیت قهرمان سابق شطرنج جهان به خاطر حمایت از پوتین

سرگئی کاریاکین استاد بزرگ روسی پس از حمایت از حمله نظامی روسیه به اوکراین از سوی مقامات جهانی شطرنج به مدت ۶ ماه محروم شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از راشاتودی، سرگئی کاریاکین که در کریمه متولد شد و در سال ۲۰۰۹ ملیت خود را از اوکراینی به روسی تغییر داد، پس از اعمال تحریم‌های فدراسیون بین‌المللی شطرنج (فیده)، تورنمنت  آتی  را از دست خواهد داد.

کاریاکین قبلاً به دلیل مواضع سیاسی خود در لیست سیاه چندین رویداد شطرنج قرار گرفته بود و سازمان های شطرنج در انگلیس و نروژ او را در لیست سیاه قرار دادند. او همچنین از طرف تور بزرگ شطرنج و سایت Chess.com مورد تحریم قرار گرفته است.

کاریاکین در واکنش به این خبر گفت: من ناامید هستم. این فقط یک تعلیق برای شش ماه نیست، همه چیز برنامه ریزی شده بود. ایده این بود که من را از بازی در تورنمنت‌های آتی بازدارند و شانس رقابت با مگنوس کارلسن را به من ندهند. نمی‌دانم تا شش ماه دیگر به مسابقات تحت نظارت فیده برمی‌گردم یا نه. آن‌ها نه من، بلکه خودشان را بی آبرو کردند. این رفتار  مایه شرمساری است.

او همچنین عنوان کرد که پشت تصمیم فیده انگیزه سیاسی است. به همین خاطر با انتقاد از رئیس فدراسیون جهانی شطرنج گفت:   دورکوویچ در تلاش است نشان دهد که یک مقام اروپایی است. او می‌خواهد رئیس فیده بماند. او تصمیم گرفت مرا قربانی جاه طلبی‌های سیاسی خود کند.

تعلیق فیده پس از آن صورت گرفت که این گروه به اتفاق آرا تصمیم گرفت که اظهارات کاریاکین در حمایت از عملیات نظامی روسیه در اوکراین را ناقض منشور اخلاقی این نهاد بدانند.

کاریاکین ۲۱ روز فرصت دارد تا نسبت به این حکم تجدیدنظر کند و فدراسیون شطرنج روسیه اعلام کرد که قصد دارد در آینده نزدیک این کار را انجام دهد.

سرکئی کاریاکین، قهرمان سابق شطرنج سریع و قهرمانان برق آسا جهان گفت که پس از اعلام حمایت خود از پوتین و عملیات نظامی در اوکراین تهدید به مرگ شده است. فیده قبلاً روسیه و بلاروس را از حضور در مسابقات تیمی محروم کرده بود، اما به بازیکنان انفرادی این کشورها اجازه داده بود به عنوان بی طرف در مسابقات شرکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۲ ۲۲:۵۱

آخه کدوم آدم عاقلی و کدوم قهرمانی از جنگ و تجاوز گری و خونریزی و استبداد و زورگویی حمایت می‌کنه ؟؟؟همونی که قراره برکنار بشه...

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۲ ۲۳:۲۸

دمش گرم 👏👏

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۰۰:۱۳

چقدر کار با ارزشی انجام دادن هرکسی که از جنگ روسیه دفاع کنه یه مجرم و جنایت کار جنگ یه وقتی پوتین ابله جهان با سلاح هسته‌ای تهدیدمیکنه باید این احمق از صفحه روزگار محو کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۰۰:۳۰

صددرصدالان علیرضا فیروزجا از همه خوشحالتره. اگرهم محرومیتی نبودبازهم فرانسویهای ازخودراضی ازبازی با شطرنج باز روس ممانعت میکردن. بازهم بگید ورزش ازسیاست جداست. فقط اسرائیل رو دریابید.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۰۰:۳۷

حمایت ازیک جنایتکار درهرکجای دنیاناروا وناپسنداست

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۰۱:۱۴

دنیای سیاست جدا از دنیای ورزش است این تحریمها برخلاف روح ورزش و منشوره المپیک است دموکراسی واقعی یعنی آزادی بیان یعنی حقوق بشر غربی ها به خوبی ناقض حقوق بشر هستند و فقط شعارهای پوچ و تو خالی می دهند این تحریمها ضعف غربی ها را به خوبی آشکار کرد

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۰۱:۵۶

هرکس از جنایتکارحمایت کنه همدست جنایتکاره

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۰۳:۳۳

خداوند نگهدار و پناه انسانهای به معنای واقعی انسان باشد که تو رو محروم کردند قهرمان بودن و یا قهرمان شدن فقط به ورزش یا هرهنر دیگری نیست وقتی دل رحم نباشی هیچی نیستی وقتی از این جنایت هولناک حمایت میکنی هیچی نیستی

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۳ ۰۷:۵۳

آزادی بیان چقدر جدی رعایت میشه ، اصلا غرب چقدر به قوانینش پایبنده 😂😂😂