• سه‌شنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401010200795
  • خبرنگار : 50093

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

آیین نوروزگاه در آرامگاه فردوسی با رنگ و بوی حماسی برگزار می‌شود

آیین نوروزگاه در آرامگاه فردوسی با رنگ و بوی حماسی برگزار می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: جشن نوروزگاه و برنامه‌های متنوع آن بر پایه شاهانامه و با رنگ و بویی حماسی، اسلامی و میهن‌دوستانه برگزار خواهد شد.

سید جواد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری آیین نوروزگاه در مجموعه فرهنگی تاریخی حکیم ابوالقاسم فردوسی اظهار کرد: این جشن سومین روز فروردین در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود. یکی از ویژگی‌های برگزاری این نوروزگاه گستراندن سفره‌های نوروزی ملل فارسی زبان از جمله کشورهای تاجیکستان و افغانستان است تا مردم هرچه بیشتر با ابعاد برپایی این جشن باستانی آشنا شوند.

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی ادامه داد: اجرای همنوایی ۴۰ مرشدخوان توسط مرشدهای هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای مشهد و با شرکت همزمان ورزشکاران ۱۰۰ ورزشکار هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی مشهد از دیگر برنامه‌های برجسته و منحصر به فرد این مراسم است. اجرای نقالی و مرشدخوانی توسط گروه توان‌یابان و نقالی گروه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از دیگر برنامه‌های جذاب این روز خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه در این برنامه‌ها تاکید و تمرکز ما بر مرشدخوانی و آیین‌های ورزش پهلوانی است، تصریح کرد: ورزش باستانی نماد خداپرستی، وطن‌دوستی و سلحشوری ایرانیان از هزاران سال پیش بوده است. با ورود اسلام به فلات ایران ورزش‌های پهلوانی الگوی جاودانی خود را پیدا کرد و شیعی‌مذهبان حضرت علی(ع) را به عنوان مقتدی و الگوی خود قرار دادند. در پی این بود که آیین‌هایی متناسب با شخصیت والای آن امام همام به گود زورخانه‌ها راه یافت.  

وی گفت: خدا پرستی، یتیم‌نوازی، حق‌جویی، دفاع از مظلومان در برابر ظالمان و جابران، دستگیری و یاری درماندگان، احترام به پیشکسوتان و ذریه سادات، شجاعت و سلحشوری، ایثار و فداکاری، فتوت و جوانمردی و ولایت‌پذیری از آموزه‌هایی است که فرهنگ علوی به پهلوانان ایرانی آموخته است.

موسوی درباره ارتباط فردوسی و شاهنامه با فرهنگ علوی عنوان کرد: براساس مستندات تاریخی حکیم توس از پیروان مذهب شیعه و ارادتمندان امیرالمومنین(ع) بوده است. این موضوع در زندگی ایشان چنان مشهود است که تاریخ گواهی داده‌اند که بخیلان و حاسدان، شیعه بودن فردوسی را دستاویزی برای ژاژخایی در دستگاه سلطان غزنوی کرده بودند اما فردوسی شجاعانه در شاهنامه به منقبت حضرت علی(ع) و سجایای اخلاقی ایشان پرداخته است.  

وی یادآور شد: برخی از محققان و پژوهشگران بر این باورند که فردوسی شخصیت پهلوان نامی شاهنامه رستم دستان را  با گرته‌برداری از شخصیت بی‌همتای حضرت علی(ع) آفریده است. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ترکیبی خردورزانه از فرهنگ قومی و کهن ایرانیان با الگوهای شیعی‌ است و از این نظر حائز اهمیتی توصیف‌ناپذیر است.

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی درباره تاریخچه سنت‌های پهلوانی اظهار کرد: گود زورخانه و سنت‌های آن به شکلی که امروز مشاهده می‌کنیم، حاصل تلاش پهلوان نامی ایران پوریای ولی است. پهلوانان ایرانی از غلامرضا تختی تا مدافعان حرم درس‌آموخته مکتب امیرالمومنین(ع) و فرهنگ ظلم‌ستیز ایرانی‌اند که در شاهنامه نمود یافته است.

موسوی درباره اهمیت جهانی آیین‌های پهلوانی تصریح کرد: آیین‌های پهلوانی و ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای در سپهر تمدن بشری چنان ارزشمندند که این آیین‌ها در ۲۵ آبان ۱۳۸۹ مطابق با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha