• سه‌شنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۲۳:۴۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401010200832

/ نوروز 1401؛ فیلم کوتاه/

«حیوان»؛ آنجایی که انسان جزای حیوان شدنش را می دهد

«حیوان»؛ آنجایی که انسان جزای حیوان شدنش را می دهد

ایسنا/قم حیوان داستان مردی است که می‌خواهد از مرز رد شود و زمانی که موفق نمی‌شود خود را به شکل حیوان در می‌آورد و سرانجام توسط انسانی شکار می‌شود.

مرد در حالی که خودش را با علف‌های آن منطقه استتار کرده است سرش را  از میان بیشه‌زار سرش را بیرون می‌آورد.

مقابلش دو ردیف سیم‌ های خارداری که بر روی شان علائم مرزی نصب شده است، قرار دارد و نورها دایره‌وار مرز اطراف را کنترل می‌کنند. مرد با سیم چین سیم‌های ردیف اول را قطع می‌کند و وارد نقطه سفر مرزی می‌شود.

با آمدن نور خودش را بین علف‌های هرز قایم می‌کند. با رد شدن نور بلند شده و به آن طرف مرز نگاه می‌کند. وقتی که می‌خواهد سیم‌های ردیف دوم را قطع کند ناگهان نور به رویش می‌افتد و صدای آژیر بلند می‌شود. مرد می ترسد و شروع به فرار می‌کند؛ اما نورها همچنان به رویش افتاده است و او را تعقیب می‌کنند. صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد….

این بخشی از فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک است.

حیوان فیلمی ۱۵ دقیقه‌ای و بدون دیالوگی است که اگر بخواهیم داستان آن را به طور خلاصه بیان کنیم باید بگوییم که داستان مردی است که می‌خواهد از مرزی نامعلوم رد شود و زمانی که موفق نمی‌شود خود را به شکل حیوان در می‌آورد و سرانجام توسط انسانی شکار می‌شود.

دیدن این فیلم شاید به ۱۵ دقیقه زمان نیاز داشته باشد؛ اما درک و فهم عمق و لایه‌های پنهانی قصه به راحتی امکان پذیر نیست؛ زیرا به اضمحلال رسیدن انسان تا جایی که خود را به ساحت حیوان در بیاورد و مقلد رفتارهای حیوانی شود موضوع کوچکی نیست؛ از طرفی داستان مهاجرت، فرار و خروج غیرقانونی و سختی ها و موانع آن‌ ها نیز همیشه جای سخن و تامل بسیاری دارد.

این فیلم با کارگردانی این دو برادر توانسته است جوایز متعدد ملی و جهانی از جمله جایزه سینه فونداسیون فستیوال کن و سیمرغ بلورین جشنواره فجر را به دست بیاورد.

همچنین این فیلم توانسته در جشنواره فیلم کوتاه Brno ۱۶ جمهوری چک که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در اروپا به شمار می‌رود و از سال ۱۹۶۰ فعالیت خود را آغاز کرده است جایزه اصلی پنجاه و نهمین دوره آن را به دست بیاورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha