• پنجشنبه / ۴ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1401010401497
  • خبرنگار : 71452

توجه به فناوری‌های تقاضامحور در دانشگاه علمی کاربردی

توجه به فناوری‌های تقاضامحور در دانشگاه علمی کاربردی

نشست مشترک رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور جمعی از مسئولان دو مجموعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین بلندی، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اهم اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه گفت: انجام مطالعات بازار کار و نیازسنجی شغلی برای تدوین ۱۰۰ برنامه درسی متناسب با نیاز بازار کار و همچنین تلاش برای ارتقاء جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی از طریق احیاء آموزش‌های علمی کاربردی در دستگاه‌های دولتی، از جمله مهمترین اقدامات دانشگاه بوده است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: ترویج هنجارهای غالب بر محیط علمی و فناوری در محیط کار از طریق برنامه‌ریزی برای تدوین ۵۷ دوره مبتنی بر فناوری و تغییر رویکرد در دو بخش نحوه جذب و ظرفیت پذیرش دانشجو و همچنین برنامه ریزی برای تسری نظارت و ارزیابی بر کل عناصر نظام آموزشی با تمرکز بر ارزیابی خروجی نهایی، از دیگر اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال جاری بوده و در سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

دکتر بلندی سپس به تشریح پروژه‌های کلان این دانشگاه پرداخت و گفت: طرح ملی سکان (سنجش، کارآفرینی و آموزش نیروی انسانی) برای تربیت یکصد هزار نفر نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات با مشارکت کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی، طرح ملی سرباز ماهر، طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و طرح ملی آموزش‌های سایبری از طرح‌های کلان و در حال انجام دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی توجه به فناوری‌های تقاضامحور را از دیگر اقدامات این دانشگاه دانست و تصریح کرد: تلاش داریم تا در تدوین برنامه هفتم توسعه به صورت فعال و موثر، مشارکت داشته باشیم.

دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این نکته که اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مشکلات کشور است و در این زمینه تا امروز اقدامات صورت گرفته چندان مثمرثمر نبوده، اظهار داشت: مهارت آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی، دغدغه‌ای است که از سال‌های پیش در کشور وجود داشته، اما تلاش‌های کافی در این زمینه صورت نگرفته است. در شرایط فعلی جامعه، نیاز به آموزش‌های مهاتی داریم، در واقع تناسب بین آموزش عالی و نیاز بازار کار، موضوع زمین مانده‌‎ای است و هنوز در این زمینه تکلیف کشور روشن نیست.

دکتر نگاهداری در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات آینده پرداخت و افزود: مهارت‌ها و رشته‌های مورد نیاز متناسب با این تحولات، مدام در حال تغییر و تحول است بنابراین در این زمینه باید کار کنیم تا همانند برخی موضوعات دیگر، غافلگیر نشویم. وی تصریح کرد: خانه خلاق قوه مقننه در همین زمینه مأموریت دارد تا تحولات آینده را بررسی کرده و تاثیر این تحولات بر حکمرانی را تحلیل و ارزیابی کند تا به موقع قانونگذاری انجام شود.

وی  افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی نیاز به بازسازی چهره خود در افکار عمومی دارد، نباید این تلقی در جامعه شکل بگیرد که این دانشگاه از مأموریت‌های خود که همان ارایه آموزش‌های مهارتی است، دور شده است.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی سپس به ضرورت گسترش همکاریهای این مرکز با دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و تصریح کرد: در دو حوزه تفنینی و نظارتی، آماده همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی هستیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، وی در مورد تدوین برنامه هفتم توسعه هم با اشاره به برگزاری جلسات با بخش های مختلف دولت و مجمع تشخیص گفت: در راستای تغییر رویکرد در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و همکاری حداکثری با اندیشکده‌ها و مراکز علمی کشور، آماده هستیم با دانشگاه جامع علمی کاربردی هم همکاری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha