• جمعه / ۵ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401010501893
  • خبرنگار : 50165

در روزهای بارانی به زنجان بیایید

آلاداغلار؛ ادویه‌های برزمین‌ریخته از آشپزخانه خلقت در ماه‌نشان

آلاداغلار؛ ادویه‌های برزمین‌ریخته از آشپزخانه خلقت در ماه‌نشان

ایسنا/زنجان آلاداغلار یا کوه‌های رنگین‌کمانی ماهنشان، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشور است که زیبایی آن در روزهای بارانی دوچندان می‌شود.

اگر از شمال‌غرب به زنجان بیایید پس از اینکه از شهرستان بستان‌آباد آذربایجان شرقی گذشتید، پس از دقایقی رانندگی با سرعت متوسط جاده‌ای؛ رنگین‌کمانی را پهن شده بر روی زمین می‌بینید؛ گویی که تکه‌ای از آسمان بر زمین افتاده و آلاداغلار را شکل داده است.

مسیر میانه به ماهنشان یا آزادراه تبریز به زنجان؛ به لطف کوه‌های رنگی آنقدر جذاب و خوشایند است که هر رهگذری را مجذوب خواهد کرد. قرمز، قهوه‌ای، نارنجی، سبز، زرد و سفید رنگ‌هایی هستند که با تُنالیته‌های مختلف بر سینه‌کش این کوه‌ها به چشم می‌خورند.

کوه‌هایی که مثل ادویه هزار رنگ به نظر می‌رسند و هر تکه از آن‌ها به یک رنگ است. گویی که ادویه‌های آشپزخانه خلقت در هنگام آفرینش بر روی زمین ریخته باشد. این پدیده عجیب و خارق‌العاده که به کوه‌های رنگین کمان شهره است در زبان ترکی آذربایجانی آلاداغلار نامیده می‌شود. پدیده‌ای زیبا که از حوالی ماهنشان در استان زنجان آغاز شده و تا اهر در آذربایجان شرقی ادامه پیدا می‌کند. مرتفع‌ترین نقطه آن‌ کوه بلقیس است که ۳۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و وسعت آن چیزی در حدود ۷۰ کیلومتر مربع است.

آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغ نیز به معنی کوه و لار پسوند جمع است. این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارد. وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌ شدن و اکسیده‌ شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند.

اینجا بهترین مکان برای توقف و برپاکردن بساط پیک‌نیک است، هنگام پیاده‌روی احساس می‌کنید که به سیاره‌ی دیگری رفته‌اید و در حال راه‌ رفتن روی مریخ هستید. تماشای این مناظر هنگام پیاده‌روی،‌ گرفتن عکس و فیلم و گشت‌وگذار در روستاهای مخفی نزدیک به آن می‌تواند سفر متفاوتی را برایتان رقم بزند. گاهی اوقات در میان این کوه‌ها آبراهه‌هایی جریان دارد و انعکاس زیبای این کوه‌ها در آب یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می‌دهد. وجود روستاهایی در اطراف این کوه‌ها، وجهه‌ زیباتری به آن‌ها داده‌اند و جالب است بدانید که خانه‌های این روستاها مثل خاک این کوه‌ها رنگی است و در آستانه نوروز ببنا به رسوم با خاک سرخ کوه‌ها، قرمز می‌شود.

در همه ایام سال می‌توانید به دیدن آلاداغلار؛ این کوه‌های رنگین‌کمانی بروید. البته در هر زمان با جلوه‌ای خاص روبه‌رو خواهید شد؛ چراکه این کوه‌ها در تابش آفتاب رنگ خاصی پیدا می‌کنند و در پاییز و زمستان با بارش باران و برف، تصویری متفاوت را پیشکش شما خواهند کرد.

امسال که نوروزی بارانی را در کشور شاهد هستیم، به زنجان بیایید و به دیدن آلاداغلار بروید؛ چشمانتان را مهمان زیبایی بی‌نظیر و مسحورکننده این کوه‌ها و روحتان را مهمان طبع بلند و مهربانی مردم این منطقه کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha