• یکشنبه / ۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401010702844
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

حفظ دغدغه تماشای تئاتر از اهم برنامه‌ریزی‌های پساکرونایی باشد

حفظ دغدغه تماشای تئاتر از اهم برنامه‌ریزی‌های پساکرونایی باشد

ایسنا/خوزستان رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان معتقد است حفظ دغدغه تماشای تئاتر در خانواده‌ها باید از اهم برنامه‌ریزی‌های پساکرونایی باشد.

محمد یاقوت‌پور به مناسبت روز جهانی تئاتر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیکره نجیب و مأخوذ به حیای تئاتر در پی تلاش‌های شبانه‌روزی دفاتر بیست‌وهفت‌گانه انجمن‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌های استان خوزستان و حضور ایثارگرانه هنرمندان نجیب خوزستان در سال‌های اخیر جان دوباره‌ای یافته بود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تعطیلی‌های کرونایی در ۲ سال گذشته تئاتر استان صدمه‌های بسیاری دید که از همه مهمتر قطع اجراهای پیوسته نمایش در شهرستان‌ها و به تبع آن گسست حضور تماشاگران علاقه‌مند در سالن‌های نمایش بود که باعث کم‌رونقی و کم‌فروغی تئاتر شد.

یاقوت‌پور باور دارد: زمانی می‌توانیم بگوییم تئاتر رونق پیدا کرده که به تماشای تئاتر نشستن در سبد فرهنگی خانواده‌ها به شکل ثابت و منظم قرار گیرد و این مهم برنامه‌ریزی دراز مدت و مدون را می‌طلبد.

او تاکید کرد: تئاتر در اساسی‌ترین وجه خود درباره‌ تحول است. بازیگر توسط نقش متحول می‌شود. شخصیت با صحنه تحول می‌یابد و تماشاگران از تجربه تماشای تئاتر متحول می‌شوند. از این رو، در تئاتر اطمینان پیدا می‌کنیم که تحول امکان‌پذیر است.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان گفت: در زمینه  تحول در برنامه‌ریزی رویدادهای تئاتری نیز گام برداریم و همان گونه که رویدادی فاخر و آموزش محور همچون رپرتوار تئاتر «خوزستان جان» با نگاه گریز از جشنواره‌های مرسوم رقابتی و صرفا در حمایت از تولید آثار فاخر و توجه به اجرای عموم در گستره جغرافیایی کل استان تدوین و برنامه‌ریزی شد دیگر رویدادها و جشنواره‌های تئاتری نیز آسیب‌شناسی و به‌روز شوند.

یاقوت‌پور با بیان این که در دنیای تنهایی‌های کرونایی تئاتر ظرفیت همدلی را نشانه گرفته و البته وسعت نیز می‌بخشد ادامه داد: زنده بودن و بی‌واسطگی اجرای تئاتر به تماشاگر این اجازه را می‌دهد تا دنیایی دیگر را تجربه کند و هم عقلانی و هم احساسی درباره‌ آن‌ها بیاموزد.

او اظهار کرد: تئاتر روی صحنه اتفاق نمی‌افتد بلکه در ذهن تماشاگر به وقوع می‌پیوندد. تئاتر خوب به تماشاگران اجازه می‌دهد درمورد آن‌ چه به آنها ارایه می‌شود به جای دریافت‌کنندگان منفعل خالقانی فعال باشند و به همین دلیل است که باید تئاتر مورد توجه و حمایت ویژه‌تر مسئولان قرار گیرد.

یاقوت‌پور ابراز امیدواری کرد: تئاتر بتواند مجددا در روزهای فارغ از کرونایی پیش رو جایگاه و نقش سرنوشت‌ساز خود را در بطن فرهنگ جامعه بازآفرینی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha