• یکشنبه / ۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401010702937
  • خبرنگار : 71415

ترکیه: جهان نباید پلهای روابط با روسیه را خراب کند

ترکیه: جهان نباید پلهای روابط با روسیه را خراب کند

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز (یکشنبه) تاکید کرد کشورش و سایر کشورها باید همچنان با روسیه با هدف کمک به پایان دادن به جنگ در اوکراین مذاکره کنند و در عین حال گفت که کی یف برای دفاع از خود به حمایت بیشتری نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه، یک کشور عضو ائتلاف ناتو، روابط خوبی هم با روسیه و هم اوکراین داشته و به دنبال میانجی گری در قبال این جنگی که وارد دومین ماه خود شده، است.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در اجلاس بین‌المللی دوحه گفت: اگر همه بیایند و پل‌های روابط با روسیه را بسوزانند، پس در آخر چه کسی قرار است با آنها مذاکره کند.

کالین خاطر نشان کرد: باید با هر تدبیر ممکنی از اوکراینی ها حمایت کرد تا آنها بتوانند از خودشان دفاع کنند. اما در عین حال باید به نحوی پرونده روسیه نیز شنیده شود تا بتوان شکایتهای این کشور را نیز اگر که توجیه نکرد،‌ درک کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از غرب خواسته به کشورش تانک، هواپیما و موشک با هدف دفع حملات نیروهای روسیه بدهد. غرب به حمله روسیه با اعمال تحریم های اقتصادی گسترده علیه مسکو پاسخ داده است.

آنکارا عنوان کرده، حمله روسیه غیرقابل قبول است اما اصولاً با تحریم های غرب مخالفت کرده و به آنها نپیوسته است.

این در حالی است که اقتصاد ترکیه که قبلاً به دلیل درگیر شدن با بحران ارزی در ماه دسامبر با مشکل مواجه شد، به شدت به انرژی، تجارت و گردشگری روسیه متکی است و از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، هزاران روس با در نظر گرفتن ترکیه به عنوان پناهگاهی امن در برابر تحریم ها وارد ترکیه شده اند.

احمد بوراک داگلی اوغلو، رئیس دفتر سرمایه گذاری ترکیه، در صحبتهایی جداگانه در این مجمع گفت که برخی از شرکت های روسیه در حال انتقال فعالیت های خود به ترکیه هستند.

وی در یک نشست در پاسخ به سوالی درباره تجارت ترکیه با برخی افراد که ممکن است نهایتا برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سودمند باشد، گفت: ما به دنبال هدف قرار دادن و تعقیب نیستیم، ما هیچگونه سرمایه گذاری یا سرمایه ای را که با علامت سوال مواجه باشد پیگیری نمی کنیم. "

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha