• دوشنبه / ۸ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401010803407
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۸ فروردین

پیشنهادی برای منطقه، پس از احیای برجام/ انتقاد از کیفیت خودروها/عملکرد لاریجانی در سال ۱۴۰۰

پیشنهادی برای منطقه، پس از احیای برجام/ انتقاد از کیفیت خودروها/عملکرد لاریجانی در سال ۱۴۰۰

توافق هسته ای/ نیروی پدافند هوایی ارتش/ تصادفات جاده ای/ علی لاریجانی و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا،‌ پیشنهاد پس از برجامی وزیر دفاع قطر مبنی بر یک توافقنامه امنیتی بین کشورهای منطقه پس از احیای برجام، در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

خالد العطیه طی سخنانی در مجمع دوحه که با عنوان " تحول به سوی عصر جدید " با مشارکت روسای کشورها و دولت ها و پژوهشگران و اندیشمندان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برگزار شد، گفت: امیدواریم مذاکرات وین به توافق نهایی بر سر پرونده هسته ای ایران منجر شود و ما آن را تشویق می کنیم. ما مشتاقانه منتظر موفقیت این گفت ‌وگوها و دستیابی به توافق هستیم تا در مرحله بعد به چارچوبی برای یک توافق امنیتی برسیم که کشورهای منطقه را گرد هم می آورد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ضمن اینکه از نزدیک بودن به حصول توافق در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران خبر داد، گفت: پیرامون ۹۵ درصد از موضوعات به توافق رسیدیم.

جوزپ بورل با بیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران تمام مشکلات منطقه را حل نخواهد کرد و نخستین گام است، افزود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام مرتکب اشتباه شد..

همچنین ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری در دوحه با بیان اینکه ما به توافق نزدیک هستیم، گفت که توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی نزدیک است، حتی اگر چند مورد باقی مانده است که حل و فصل شود.

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا در پیامی درگذشت امین پوردستان فرزند امیر سرتیپ پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفتند.

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم با صدور پیام تسلیتی با امیر پوردستان ابراز همدردی کرد.

امروز همچنین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از سایت‌ها و مواضع پدافندی منطقه پدافند هوایی جنوب کشور بازدید کرد.

امیر سرتیپ صباحی‌فرد طی سخنانی در جمع کارکنان این نیرو،‌ اطلاعات و عملیات را در بالا بردن توان رزمی موثر دانست و خاطرنشان کرد: علت اینکه دشمنان جرات نگاه چپ به آسمان جمهوری اسلامی ایران را ندارند اقتداری است که به واسطه نیروی انسانی مومن، متخصص و تجهیزات بومی برای کشور ایجاد شده است. امروز بدون وابستگی به خارج از مرزها، قطعات سامانه‌های پدافندی را تولید می‌کنیم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

جان باختن ۴۲۱ نفر بر اثر کرونا و ۴۳۱ نفر بر اثر تصادف از ابتدای سال تا کنون، موضوع توییت جلال رشیدی کوچی بود.

این عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، با اشاره به این آمار نوشت: نقش خودروهای بی‌کیفیت با ایمنی پایین در این فاجعه ملی پررنگ است. برای حل این بحران‌ باید ستاد ویژه‌ای تشکیل گردد تا مردم در برابر این ویروس به واسطه خودروهای ایمن و به روز واکسینه شوند.»

گزارش ایسنا در ارزیابی عملکرد علی لاریجانی به عنوان سیاست‌مدار جنجالی ۱۴۰۰ از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

علی لاریجانی از جمله سیاست‌مداران آرام و کم سر وصدای ایران بود که در سال‌های سیاست‌ورزی خود تلاش می‌کرد اقداماتش را کمتر رسانه‌ای کرده و سیاست‌هایش را از پشت پرده پیش ببرد، اما ورود پر سر و صدای او به انتخابات ۱۴۰۰ و پیگیری‌هایش برای به چالش کشیدن شورای نگهبان در موضوع احراز نشدن صلاحیتش برای ریاست جمهوری نشان داد که آن روی سکه این سیاست‌مدار به ظاهر آرام، می‌تواند بسیار جنجالی باشد.

برخی رسانه های سعودی با انتشار خبری غیر واقعی مدعی شدند که دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی قرار است برای گفت وگو با گروههای عراقی در خصوص حل و فصل بحران انتخاب رئیس جمهور این کشور به بغداد سفر کند.

این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده که هیچگونه دخالتی در روندهای سیاسی در این کشور ندارد و تنها از خواست و اراده مردم عراق در تعیین ساختارهای سیاسی در این کشور حمایت می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۹ ۱۲:۰۵

بابا علی لاریجانی رو ول کنید! دیگه خاتمی ....تکرار نمیکنه!