• سه‌شنبه / ۹ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1401010903532
  • خبرنگار : 50294

/کردستان زیباست/

پالنگان؛ بهشتی در دل کردستان

پالنگان؛ بهشتی در دل کردستان

ایسنا/کردستان رودخانەهای خروشان و طبیعت سرسبز و سرزندە و کوەهای سربەفلک کشیدە روستای پالنگان بە مثابە بهشتی در دل کردستان است.

صدای هورە و سیاچمانەای از دور دست‌ها بە گوش می‌رسد و با صدای زیبای رودخانەای زیبا کە در مسیر ورود بە روستا می‌گذرد در هم آمیختە است.

تلفیق صدای آب، طبیعت، پرندگان و موسیقی محلی در همان ابتدا، آرامش خاصی را بە روح گردشگران تزریق می‌کند.

برای رسیدن بە این روستای زیبا باید مسیری را پیادە تا روستا طی کنید و از همان ابتدای مسیر زیبایی‌های این روستا در چشم رهگذران و گردشگران خودنمایی می‌کند.

پس از گذشت چند دقیقە پیادەروی با رسیدن بەروستا با منظرە خانەهای پلکانی و معماری سنگی و طبیعت سرسبز روبەرو می‌شوید کە تداعی کنندە ماسولە شمال است.

رودخانەای مشهور بە "تەنگی‌وەر" از میانە روستا عبور می‌کند کە روستا را بە دو قسمت تقسیم کردە و پل باریکی دو قسمت روستا را بە هم متصل کردە است.

فصل بهار، فصل مناسبی برای سفر بە این روستای زیبا است و وجود آبشارهای خروشان و پرآب گوشەای از زیبایی‌های بهشت را برای رهگذران بە تصویر می‌کشد.

پالنگان علاوە بر داشتن طبیعت سرسبز و زیبا روستایی تاریخی است کە قلعە تاریخی روستای پالنگان از شهرت بسیاری برخوردار است.

دیدن قلعە تاریخی روستای پالنگان و وجود آثار و بقایای اتاق‌های قلعە و وجود آتشکدەها و پل‌های قدیمی برای افرادی کە علاقمند بە تاریخ و تمدن هستند، خالی از لطف نیست.

بافت پلکانی و سنگی خانەها، سیمای زیبایی را بە روستا بخشیدە و یکی از معدود روستاهایی است کە پس از گذشت هزاران سال از قدمت آن، بافت آن بە صورت تاریخی خود پابرجاست.

خانەها در موازات کوە یکی پس از دیگری و بە صورت پلکانی ساختە شدە و بام هر خانەای حیاط خانە دیگری است؛ عصرها گروە گروە از زنان و مردان روستا را با لباس‌های محلی خواهید دید کە بر روی پشت‌بام‌ها گرد هم جمع شدە و از منظرە زیبای روستا بهرە می‌برند.

بعد از گشت و گذار و دیدن گوشە بە گوشە زیبایی‌های روستا، خوردن ماهی کباب‌های معروف روستای پالنگان خالی از لطف نیست.

یکی از خوشمزە‌ترین غذاهای محلی کە در سفر بە پالنگان می‌توانید از آن لذت ببرید، کلانە و وجود غرفەهایی است کە می‌توانید از مراحل پخت این غذای محلی هم دیدن کنید.

اگر شما جزو آن دستە از افرادی هستید کە بە مسافرت‌های زیارتی و معنوی علاقەمند هستید، در هنگام سفر خود بە پالنگان می‌توانید از زیارتگاە حضرت عکاشە دیدن کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha