• چهارشنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401011004279
  • خبرنگار : 71402

تاکید وزرای خارجه چین و روسیه بر "غیرسازنده" بودن تحریم‌های غرب

تاکید وزرای خارجه چین و روسیه بر "غیرسازنده" بودن تحریم‌های غرب

وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، وزرای خارجه روسیه و چین در جریان مذاکراتی در چین بر "غیرسازنده" بودن تحریم‌های "یک‌جانبه و غیرقانونی" علیه روسیه از سوی آمریکا و متحدانش تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه در سفری دو روزه وارد چین شد و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین را در جریان عملیات نظامی کشورش در اوکراین و مذاکرات صلح با کی‌یف قرار داد.

وزیر امور خارجه چین امروز در جریان دیدار با همتای روس خود تاکید کرد روابط دوجانبه با مسکو از آغاز امسال با آزمون‌های جدیدی از طریق تغییراتی در وضعیت بین‌المللی مواجه شده است و یک مسیر توسعه جامع را نشان می‌دهد.

وانگ یی گفت از زمان از ابتدای امسال روابط چین و روسیه با تغییراتی در وضعیت بین‌المللی با آزمایش‌های جدیدی مواجه شده، مسیر درست را حفظ کرده و روند توسعه جامع را نشان داده است. وزیر خارجه چین تاکید کرد تمایل طرفین برای توسعه روابط دوجانبه بیش از پیش تقویت شده است و بنابراین اطمینان از ارتقاء همکاری در حوزه‌های مختلف وجود دارد و طرف چینی اهمیت زیادی برای این مسئله قائل است.

وزیر امور خارجه چین همچنین گفت آماده همکاری با دوست قدیمی خود سرگئی لاوروف برای اجرای توافق نامه‌های رهبران دو کشور به منظور رساندن روابط روسیه و چین و همکاری جامع و استراتژیک به سطح بالاتر در دوره جدید است.

همچنین در بیانیه وزارت خارجه روسیه آماده است که طرفین بر "غیرسازنده" بودن ماهیت تحریم‌های "یک‌جانبه غیرقانونی" علیه روسیه از جانب ایالات متحده و متحدانش تاکید کردند. بر اساس این بیانیه، وزرای خارجه روسیه و چین همچنین در خصوص وضعیت در شبه جزیره کره به رایزنی پرداختند.

در همین حال وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز گفت پکن از دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین استقبال می‌کند و از طرفی می‌خواهد به مسیر مذاکرات ادامه دهند.

روز سه‌شنبه استانبول میزبان دور جدیدی از مذاکرات میان روسیه و اوکراین بود. رئیس هیئت روسیه این نشست را "سازنده" توصیف کرد و گفت که مسکو تحرکات نظامی خود در مناطق کی‌یف و چرنیهیف را کاهش می‌دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه مذاکرات تنها راه درست برای حل و فصل بحران اوکراین است، گفت: از روسیه و اوکراین می‌خواهیم تا به سمت یکدیگر حرکت کنند و پایبند مسیر اصلی مذاکرات باشند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت کشورش آماده ایفای نقشی "سازنده" در تسهیل مذاکرات روسیه و اوکراین است. او گفت: ما به ادامه ایفای نقشی سازنده و تسهیل کمک برای عادی‌سازی شرایط در اوکراین ادامه خواهیم داد.

به گفته این دیپلمات، چین در فرایند حل و فصل بحران اوکراین کمک خواهد کرد و از "متدهای خودش" پیروی می‌کند. وانگ ونبین گفت: ما قصد داریم با هر کدام از طرف‌های ذی‌نفع تماس داشته باشیم تا درگیری مسلحانه میان روسیه و اوکراین در آینده نزدیک خاتمه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت مقامات چینی در نظر دارند تا دموکراتیزه کردن روابط بین‌الملل در کنار روسیه را ترویج کنند. این دیپلمات چینی خاطرنشان کرد که چین و روسیه از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که این مساله همکاری را که علیه دیگر کشورها نباشد، تقویت می‌کند.

در همین حال سرگئی لاوروف و همتای چینی او تاکید کردند که در سایه شرایط دشوار موجود در جهان، مسکو و پکن به تقویت شراکت استراتژیک خود ادامه می‌دهند و یک صدا سخن خواهند گفت. در بیانیه آن‌ها همچنین آمده است که طرفین برای تقویت هماهنگی سیاست خارجی، ارتقاء همکاری در مسیر دوجانبه و همچنین در فرمت‌های چندجانبه مختلف توافق دارند.

در این بیانیه آمده است که وزرای خارجه چین و روسیه درباره شماری از مسائل مهم جهانی و منطقه‌ای از جمله وضعیت کنونی افغانستان و آسیای میانه، وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و شبه جزیره کره رایزنی کردند و این گفتگوها در فضایی دوستانه و مبتنی بر اعتماد انجام شد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفته است که مسکو به ایجاد روابط با چین به شکلی "باثبات و استوار" متمایل است. به گفته لاوروف، روسای جمهوری روسیه و چین روی این موضوع اتفاق نظر داشتند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha