• چهارشنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401011004324
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با بهره‌گیری از معماری بومی در سرایان

راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با بهره‌گیری از معماری بومی در سرایان

ایسنا/خراسان جنوبی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی و آداب و رسوم در ورودی شهر سرایان با استقبال بی نظیر گردشگران، مسافران و مهمانان نوروزی مواجه شد.

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی و آداب و رسوم با معماری سنتی و بومی منطقه و با اقتباس از بنای تاریخ بازارچه دائمی صنایع دستی میثم و چند بنای تاریخی دیگر که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند، طراحی و ساخته شده و شامل ۱۵ غرفه، ساباط و سایبان محلی است. 

به گزارش ایسنا، محمدعرب، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان به رسانه‌های گروهی گفت: تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تولیدات صنایع دستی (حوله، جاجیم، گلیم، نمد و...)، سفالگری، آهنگری سنتی و زنگوله سازی، سوغات محلی و دم نوش های گیاهی و خراطی سنتی از جمله صنایع دستی موجود در نمایشگاه هستند که هنر چلنگری در محل نمایشگاه بصورت زنده اجرا می شود.

به گفته وی علاوه بر ۱۴ غرفه صنایع دستی، سیاه چادر عشایری و نمایش آداب و رسوم، پخت نان محلی، تولید و عرضه لبنیات محلی، غذاهای سنتی مثل آش، تولید نان ها و شیرینی های محلی مثل نافته و تافتون و عرضه چای و دم نوش های گیاهی منطقه در محل نمایشگاه انجام می شود.

عرب افزود: احیای سنت های کهن و معرفی آداب و رسوم منطقه از اولویت های مهم بوده که معرفی و اجرای زنده روش کار خرمنکوب قدیمی یا به گویش محلی بردو از دیگر برنامه ها بوده که نفطه عطف نمایشگاه امسال بوده و بسیار مورد استقبال گردشگران و مردم محلی قرار گرفته است.

وی گفت: معرفی جاذبه ها، راهنمایی گردشگران، رزرو اقامتگاه های بوم گردی، اطلاعات اولیه در مورد مناطق گردشگری، راه‌ها و... در محل نمایشگاه توسط راهنمایان انجام می شود و سعی بر آن بوده تا ضمن معرفی تمام ظرفیت های گردشگری شهرستان، لحظات خوب و با نشاطی برای گردشگران فراهم شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان گفت: طی دو سال گذشته شیوع بیماری کرونا سبب تعطیلی بازارچه های فصلی و موقت شده بود که امسال با توجه به انجام واکسیناسیون عمومی رونقی دوباره گرفته است.

وی افزود: هدف از برپایی بازارچه های دائم و موقت ایجاد اشتغال و توسعه پایدار، معرفی هنرمندان، فروش بدون واسطه محصولات صنایع دستی شهرستان و همچنین آشنایی گردشگران و مسافران نوروزی با صنایع دستی شهرستان است چرا که توجه به صنایع دستی و تولید آثار فاخر؛ عامل مهمی در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه و همچنین رونق اقتصادی منطقه به ویژه بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha