• چهارشنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401011004452
  • خبرنگار : 50356

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد

احیاء ۲۰۰۰ واحد راکد یا نیمه راکد در مناطق روستایی و محروم در سال ۱۴۰۱

احیاء ۲۰۰۰ واحد راکد یا نیمه راکد در مناطق روستایی و محروم در سال ۱۴۰۱

ایسنا/خراسان رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه احیاء واحدهای راکد مربوط به نواحی محروم و مناطق صنعتی روستایی در اولویت قرار دارد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال ۱۴۰۱ احیاء ۲۰۰۰ واحد راکد یا نیمه راکد در مناطق روستایی و مناطق محروم کشور در نظر گرفته شده است.

سید امیرحسین مدنی امروز دهم فروردین ماه طی سفر به مشهد به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور، در مراسم افتتاح دو واحد تولیدی مبلمان راحتی و یک واحد تولید کشباف و تریکو در حاشیه شهر مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مباحثی مهم در حوزه تولید، احیاء واحدهای راکد یا تعطیل است. این واحدها بخشی از ظرفیت موجود یا کل ظرفیتشان تعطیل شده است، اما قابل احیا بوده و قابلیت رشد دارند. به همین منظور احیاء واحدهای راکد مربوط به نواحی محروم و مناطق صنعتی روستایی در اولویت قرار دارد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال ۱۴۰۱ احیاء ۲۰۰۰ واحد در مناطق روستایی و مناطق محروم کشور در نظر گرفته شده است. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به حمایت‌ها از واحدهای اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری، تسهیلات‌، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری به شرکت‌ها و ارتقاء تکنولوژی آن‌ها بیان کرد: با انجام حمایت‌ها از این طریق از شرکت‌ها و واحدها احیا  اتفاق افتاده و  اشتغال و رونق تولید در مناطق روستایی و محروم ایجاد خواهد شد.

مدنی درباره استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری بیان کرد: در سال جاری در بخش احیاء واحدهای اقتصادی طرحی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است. از آنجایی که شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و از آنجایی که بخشی از واحدها یا شرکت‌ها به دلیل تکنولوژی و فناوری در سطح پایین به حالت راکد یا نیمه راکد درآمده‌اند، بنابراین ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل بهترین روش برای احسا این واحدها یا شرکت‌ها است.

وی افزود: بخشی دیگر در این زمینه ورود صنایع خلاق به حوزه روستایی و مناطق محروم است. در سال جاری برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است. طی سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق صندوق کارآفرینی برای ورود صنایع خلاق به مناطق روستایی و مناطق محروم در نظر گرفته شده است.

در ادامه نعمت الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: صندوق کارآفرینی امید در سال ۱۴۰۱ از ۱۰۰ هزار  طرح در مقیاس‌های خرد، متوسط و حتی معیشت محور و خانگی حمایت خواهد کرد.

وی افزود: امروز نیز دو طرح نیمه فعال با حمایت صندوق کارآفرینی امید در سال ۱۴۰۰ در مشهد افتتاح و بر اشتغال‌زایی آن‌ها نیز افزوده شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته صندوق کار آفرینی امید در سال ۱۴۰۱ در ۱۰ هزار روستا حضور خواهد داشت. همچنین بنا شده تا علاوه بر حمایت از طرح‌های اقتصادی متفاوت، صندوق‌های خرد محلی نیز فعال شوند تا ضمن تامین مالی خرد، تکمیل کننده زنجیره ارزش فعالیت اقتصادی نیز باشند.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید و میزان اعطاء تسهیلات از طرح‌های اقتصادی و تولیدی بیان کرد: سعی بر این است طرح‌های اقتصادی مورد حمایت به صورت خرد بوده تا گستره بیشتری را شامل شود. تسهیلات اعطایی به طرح‌های تولیدی از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۵ میلیارد تومان خواهد بود .تمرکز صندوق کارآفرینی امید علاوه بر ایجاد و توسعه طرح‌ها در زمینه احیا، تکمیل و توسعه طرح‌ها در بخش‌های مختلف است. 

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح‌های تولیدی افتتاح شده در مشهد بیان کرد: از آنجایی که اعتقاد ما بر این است که منابع مردمی باید در خصوص طرح‌های تولیدی درگیر شود بنابراین تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد منابع طرح‌های تولید از طریق منابع صندوق کارافرینی امید تامین می‌شود. 

وی افزود: برای واحد تولید مبلمان در روستای گرجی ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و از این طریق برای ۱۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است. همچنین برای طرح واحد تولیدی کشباف و تریکو در روستای خلق آباد نیز ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است. این واحد نیز برای پنج نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید درباره فعالیت میز ارتباط مردمی صندوق کارآفرینی امید در خراسان رضوی بیان کرد: همزمان با سفر رئیس‌جمهور به خراسان رضوی فعالیت میز ارتباطات مردمی دستگاه‌های اجرایی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های اجرایی در خراسان رضوی آغاز شده است. صندوق کارآفرینی امید نیز یکی از این دستگاه‌هاست. مردم با مراجعه به میز ارتباطات مردمی درخواست‌های خود را مطرح کرده و مواردی که نیاز به رسبدگی دارد، بررسی خواهد شد. برای مثال وام‌های ضروری برای بیماری‌های صعب‌العلاج یا تسهیلات اشتغال معیشت‌محور و خرد از جمله این موارد است. این درخواست‌ها در سامانه سامد ثبت و سپس ارجاع و پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha