دکتر روحالله دهقانی فیروزآبادی در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی تبدیل یک ایده پژوهشی به محصول یا یک شرکت دانشبنیان در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: نظام نوآوری ما تا الان، تکنولوژی پوش (Technology push) بوده است. به این صورت که ما از علم شروع میکردیم و سعی میکردیم آن را به فناوری و بعد آن را به نوآوری و بعد به محصول تبدیل کنیم. ولی در زمان فروش محصول، مشاهده میکردیم که خریداری برای آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه نظام فناوری و نوآوری در هنگام شروع باید مارکت پول (Market pull) یا بازارکش باشد، توضیح داد: یعنی برای شروع باید از کشش بازار شروع کرد. با نیاز شروع کنیم، بعد به سمت نوآوری و فناوری برویم و بعد علم را تعریف کنیم. ولی تاکنون در کشور چنین اتفاقی نیفتاده است.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: ما در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی میخواهیم نظام پژوهشهای کاربردی و پژوهشهای مشتریدار را در نظام موضوعات فناوری نیز تعریف کنیم.
وی تشریح کرد: یعنی در یک استان، یک گیاهی وجود دارد که اسانسی دارد. این مسئله را تعریف میکنیم و بررسی میکنیم که چگونه میتوان این اسانس را به یک محصول تبدیل کرد. یعنی اول مسئله را تعریف میکنیم و بعد بر مبنای آن نوآوری و فناوری را تعریف میکنیم.
دهقانی فیروزآبادی گفت: در این صورت، به جای اینکه از ایده به بازار برسیم، از بازار به ایده میرسیم و از برنامههای جدی ما این است که در نظام موضوعات فناوری؛ این اتفاق بیفتد.
وی در خصوص مشکل عمده شرکتهای دانشبنیان، گفت: مشکل عمده شرکتهای دانشبنیانی که به محصول میرسند، نداشتن مشتری است؛ چون از ابتدا با نگرش بازار شروع نکردند.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد تاکید کرد: نظام موضوعات فناوری در دانشگاه در حال تدوین است و اگر بتوانیم در سال ۱۴۰۱ آن را استارت بزنیم، این جریان اصلاح خواهد شد.
انتهای پیام



نظرات