• شنبه / ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401011305690
  • خبرنگار : 71661

در آستانه رای اعتماد روز یکشنبه،

عمران خان از خودش مطمئن است

عمران خان از خودش مطمئن است
عمران خان، نخست وزیر پاکستان

عمران خان که باید فردا (یکشنبه) از پارلمان کشورش رأی اعتماد بگیرد، مصمم است که پیروز خواهد شد و آمریکا را مسئول جریان‌سازی‌های اخیر علیه خود می‌داند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با رأی عدم‌اعتماد مواجه است و اپوزیسیون کشورش ادعا می‌کند که آرای کافی برای برکنار کردن او را دارد، یعنی دست‌کم 172 رأی.

گفتنی است که این آرا شامل برخی از هم‌حزبی‌های عمران خان و همچنین ائتلاف نامحتمل رقیبان سابق نیز می‌شود که برای پایین کشیدن او و دولتش از مسند قدرت، با یکدیگر متحد شده‌اند؛ یک سناریوی مسبوق‌به‌سابقه در تاریخ سیاسی شکننده پاکستان.

اما عمران خان می‌گوید آن‌ها تنها نیستند.

او می‌گوید که از چندی قبل، «یک دولت قدرتمند غربی» در حال برنامه‌ریزی برای برکناری او بوده است.

این نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید: این نقشه یک‌شبه طراحی نشده است، بلکه چندین‌ماه در دست طراحی بوده و از ماه اکتبر سال گذشته آغاز شده است.

او در دفتر خود در اسلام‌آباد به خبرنگار اسکای گفت، این کشور «قدرتمند غربی» در پیامی که از طریق سفارت پاکستان به اسلام‌آباد فرستاده، هدف و مقاصد خود را تصریح کرده است و عمران خان قصد دارد آن را فاش کند.

او همچنین تاکید کرد که دلگرم بوده، استراتژی داشته و در این رأی‌گیری شکست نخواهد خود.

طبق گزارشات، سفیر پاکستان در این کشور نامشخص، فراخوانده شده و به او گفته شده که حامل «پیامی شفاف» خواهد بود و آن پیغام این است که «اگر و تنها اگر پاکستان عمران خان را در این جلسه رأی اعتماد از قدرت برکنار کند، روابط میان دو کشور عادی خواهد شد.»

به گفته منابع اسکای، به سفیر پاکستان گفته شده است که «اگر عمران خان شکست بخورد - فارغ از اینکه پس از او چه‌کسی روی کار بیاید - همه چیز بخشوده خواهد شد؛ اما اگر پیروز شود، او منزوی خواهد شد و شما نیز دوران سختی در پیش خواهید داشت.»

عمران خان در سخنرانی روز پنجشنبه هفته گذشته خود خطاب به مردم کشورش که به صورت زنده انجام شد، ظاهرا دچار لغزش زبانی شده و نام آمریکا را بر زبان آورد، اما سپس گفته خود را اصلاح کرده و از عبارت «کشور خارجی» استفاده کرد.

کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا این ادعاها را رد کرده و گفته‌اند که «هیچ حقیقتی در این ادعا نیست.»

اما به‌نظر می‌رسد که این نخست‌وزیر پاکستان قصد دارد با تکیه بر این اطلاعات، احساسات میهن‌پرستانه حامیانش را تحریک کرده و همچنین آرای سرگردان جلسه رأی اعتماد را - که فردا (یکشنبه) برگزار می‌شود - به سوی خود جلب کند.

عمران خان به شبکه خبری اسکای گفت: این یک نقشه واضح سیاه‌وسفید برای تغییر رژیم است.

عمران خان از زمان روی کار آمدن، اجازه ایجاد پایگاه‌های آمریکایی در خاک پاکستان را نداد، از دیرباز با «جنگ علیه تروریسم» مخالف بوده - سیاستی که به اعتقاد او، در کشورش پرطرفدار است - و اخیرا به روسیه سفر کرد، اقدامی که با انتقادات فراوانی مواجه شد. این نخست‌وزیر پاکستان موارد مذکور را عوامل نارضایتی غرب از خود می‌داند.

انتقادات به او به دلیل سفر به روسیه آن هم در زمان حمله این کشور به اوکراین، در حالی مطرح می‌شود که او می‌گوید، مقامات اتحادیه اروپا و حتی رئیس‌جمهوری اوکراین از او خواسته بودند تا به عنوان نخست‌وزیر یک کشور بی‌طرف، در تنش‌زدایی از مناققشه فعلی میان اوکراین و روسیه ایفای نقش کند، اما اکنون به‌اشتباه به حمایت از روسیه متهم شده است. عمران خان خود را یک صلح‌طلب و آشتی‌دهنده می‌داند.

او در گفت‌وگو با اسکای گفت: بزرگترین مسئله من یک توطئه طراحی شده علیه نخست‌وزیر یک کشور دیگر است. آمریکا از حقه‌های قدیمی خود دست نکشیده و من اینجا هستم تا این توطئه را فاش کنم.

وی افزود: این توهین به پاکستان و نادیده‌گرفتن حقوق 230 میلیون انسان (جمعیت پاکستان) است.

عمران خان امیدوار است که این لفاظی‌ها، اپوزیسیون و هم‌حزبی‌هایی را که قصد دارند علیه او رای دهند، تحت فشار قرار دهد.

او گفت: من به هر حال پیروز خواهم شد، حزب من هرگز محبوب‌تر از امروز نبوده است.

این نخست‌وزیر پاکستان در انتها در پاسخ به پرسش خبرنگار اسکای که از او پرسید آیا حسرتی دارد، گفت «هیچ حسرتی ندارم» و با کمی مکث افزود: ما یک حزب و تیم جدید و بی‌تجربه بودیم. قوی‌تر بازخواهم گشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۴ ۲۰:۵۶

امیدوارم مثل سال 78 دکه روزنامه نگاریتون رو ببندن و تمام بشه بره