• دوشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401011506781
  • خبرنگار : 71477

استولتنبرگ: این مسئولیت پوتین است که این جنگ را متوقف کند

استولتنبرگ: این مسئولیت پوتین است که این جنگ را متوقف کند

دبیرکل ناتو دیوان بین‌المللی کیفری را مسئول تحقیقات در رابطه با جرائم جنگی بالقوه در اوکراین دانست و گفت که تمامی عاملان این جنایات جنگی باید به پای میزمحاکمه کشیده شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان "کشتار غیرنظامیان" در شهر "بوچا" اوکراین را "وحشیگری دیده نشده در اروپا طی دهه‌های اخیر" دانست و گفت:‌ مرگ آنها لزوم توقف این جنگ توسط پوتین را بیش از پیش ضروری کرد.

وی با اشاره به کشته شدن بالغ بر ۳۰۰ غیرنظامی توسط نیروهای روسی گفت: این هولناک و بدون شک غیرقابل قبول است که غیرنظامیان هدف گرفته شده و کشته شوند. این رویداد بر اهمیت لزوم پایان این جنگ تاکید دارد.

دبیرکل ناتو افزود: این مسئولیت پوتین است که این جنگ را متوقف کند. بسیار حائز اهمیت است که دیوان بین‌المللی کیفری تحقیقاتی را در رابطه با جرائم جنگی بالقوه در اوکراین آغاز کند و تمامی عاملان این جنایات جنگی به پای میزمحاکمه کشیده شوند. مسئولان این جنایات باید به سزای عمل خود برسند.

وی از اظهارنظر درباره احتمال پیوستن فنلاند به ناتو امتناع کرد و تنها گفت: تصمیم‌گیری در این رابطه برعهده فنلاندی‌هاست. آنها حق دارند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. این دقیقا چیزی است که روسیه انتظار ندارد چرا که آنها تلاش می‌کنند با ارعاب و تهدید کار خود را پیش ببرند و بگویند که اگر فنلاند تصمیم بگیرد که به ناتو بپیوندد، با پیامدهایش رو به رو خواهد شد.

وی تاکید کرد: آنچه شاهد هستیم یک خروج واقعی نیست، ما شاهد هستیم که روسیه در حال جا به جا کردن نیروهایش است و برخی از آنها را برای تجهیز مجدد، برای تقویت و برای تامین مجدد به روسیه باز می‌گرداند اما ما نباید خیلی خوش‌بین باشیم چرا که این حملات ادامه خواهند داشت.

دبیرکل ناتو افزود: ما همچنین نسبت به افزایش احتمالی حملات به ویژه در جنوب و در شرق نگران هستیم. بنابراین این یک خروج واقعی نیست بلکه یک تغییر استراتژی است که بیشتر بر جنوب و شرق تمرکز دارد.

استولتنبرگ این ایده را که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حال عقب‌نشینی از اهداف خود برای جنگی است که آن را شش هفته پیش آغاز کرد، زیر سوال برد.

همزمان با خروج برخی از نیروهای روسی از منطقه، نیروهای اوکراینی تعدادی از شهرها در سراسر اوکراین را بازپس گرفته‌اند. مقامات اوکراینی مسکو را به ارتکاب جنایات جنگی در برخی از این مکان‌ها متهم کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا این ایده را مطرح کرده بود که روسیه در حال عقب‌نشینی است در حالی که پنتاگون تاکید کرد که مسکو تنها در حال جا به جایی نیروهایش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۵ ۱۱:۵۹

ناتو خود سازمانی با سابقه جنایات بسیار در دنیا است.