• سه‌شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401011608015
  • خبرنگار : 30057

معاون پژوهشی وزیر علوم خبر داد

دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های فعال در راستای ماموریت‌ها حمایت ویژه می‌شوند

دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های فعال در راستای ماموریت‌ها حمایت ویژه می‌شوند

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را از اهداف اصلی این معاونت دانست و گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی که در راستای ماموریت‌ها فعال باشند، حمایت خواهند شد.

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، سال ۱۴۰۱ را سال توجه به پژوهشگاه‌ها دانست و افزود: نگاه وزارت علوم و شورای عالی عتف به پژوهشگاه‌ها یک نگاه ویژه است؛ از این رو انتظار می‌رود که پژوهشگاه‌ها در تحقق نقشه جامع علمی کشور و موضوعات پژوهشی مطرح در کشور نقش آفرینی کنند.

وی ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را از اهداف اصلی معاونت پژوهشی وزارت علوم ذکر کرد و ادامه داد: برای این منظور در همه استان‌های کشور دبیرخانه‌ای با محوریت استانداران و با دبیری رئیس دانشگاه جامع هر استان راه اندازی می‌کنیم.

صالحی با اشاره به سابقه فعالیتش در نظام نوآوری و فناوری کشور، خاطر نشان کرد: اولویت ما در این حوزه کاهش واردات بوده است که در همکاری با ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان کارهای زیادی انجام شد و کارهای زیادی است که هنوز اجرایی نشده‌اند.

معاون پژوهشی وزیر علوم نمونه اقدامات کاهش واردات را در حوزه کاتالیست‌ها عنوان کرد و افزود: نمونه دیگر آن سموم تکنیکال است که در ۷ مورد از این سموم بیشترین میزان واردات را داریم و اخیرا ۴ مورد از آنها توسط شرکت‌های دانش بنیان به تولید رسیده‌اند.

وی با اشاره به تفاوت فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سطوح فناوری فعال هستند، ولی تولید محصولات و تجاری سازی در شرکت‌های دانش بنیان صورت خواهد گرفت.

صالحی با اشاره به ریل‌گذاری‌های صورت گرفته در کشور در نظام نوآوری، یادآور شد: موضوع تجاری‌سازی از موضوعات جدی است و در این زمینه پژوهشگاه‌ها باید به سمت درهای باز به بخش خصوصی حرکت کنند. البته برخی از پژوهشگاه‌ها در این زمینه اقدام کرده‌اند، ولی کافی نیست.

صالحی تاکید کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهشگاه‌ها موجب اشتغال آفرینی برای دانشجویان خواهد شد.

معاون وزیر علوم  با اشاره به تلاش‌های وزارت علوم برای تامین اعتبارات پژوهشی و فناوری، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ که بودجه‌ها بسته شده بود، سعی کردیم ۱۰۰ درصد اعتبارات  محقق شود و در سال ۱۴۰۱ نیز با تعاملاتی که با دولت و مجلس داشتیم، ردیف اعتباراتی را پیش بینی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در سال جاری برنامه داریم که هر دانشگاه و پژوهشگاه که در راستای ماموریت‌های خود حرکت کند، معادل آن، اعتباراتی به آنها اختصاص داده شود.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان پسا دکتری، گفت: پژوهشگاه‌ها برای تامین نیروی انسانی متخصص خود باید از این ظرفیت بهره برداری کنند، ضمن آنکه ما آیین نامه ارتقا را تدوین کرده و پیش نویس آن را به دانشگاه‌ها ارسال خواهیم کرد.

به گفته معاون وزیر علوم، ارتقا در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها متفاوت خواهد بود.

صالحی ادامه داد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ ها رقیب یکدیگر نیستند و ما باید از ظرفیت همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha