• سه‌شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401011608064
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۶ فروردین

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۶ فروردین

تصویب کلیات طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی/ تعیین سازوکار مجلس برای اجرای راهبردهای کلان شورای عالی فضای مجازی در داده و اطلاعات ملی/ ارجاع طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به کمیسیون اجتماعی و... از جمله موضوعات خبری امروز (سه شنبه) شانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی و  بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی و ... در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

ناطقین مجلس

نماینده گناباد: تا زمانی که ۴ خیانتکار و دزد در میدان امام به سینه دیوار زده نشوند، از مفاسد جلوگیری نمی‌شود

پژمانفر: تصادفات و تلفات جاده‌ای متولی مشخصی ندارد

محمدنژاد: آیا اتفاقات ورزشی اخیر مشهد قابل پیشگیری نبود؟

بیاتی: وزیر خارجه در مذاکرات به منافع مردم توجه داشته باشد

۵ چالش بزرگ اقتصادی کشور از زبان نماینده فلاورجان

***

نمایندگان در جریان جلسه علنی، طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی را بررسی و  با ۱۹۹ رای موافق، کلیات آن را تصویب کردند.

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود در مورد این طرح با بیان اینکه طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی با طرح نظام جامع مدیریت داده‌های کشور و تسهیل ارائه خدمات الکترونیکی به مردم ادغام شده است، عنوان کرد: امروزه برای مدیریت نوین کشور، مدیریت شهرداری و مسائل اقتصادی و امور فرهنگی باید از ظرفیت شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد؛ امروزه دیگر نمی‌توان به شیوه سنتی کشور را اداره کرد و اهمیت این طرح هم در این حوزه روشن است.

با تصویب ماده ۴ این طرح از سوی مجلس، مقرر شد که اطلاعات ملی در زمره مالکیت معنوی و در اختیار نظام جمهوری اسلامی باشد.

نمایندگان همچنین به منظور اجرای سیاست‌ها و راهبردهای کلان شورای عالی فضای مجازی در داده و اطلاعات ملی کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی را به کمیسیون داده‌ها و اطلاعات ملی ارتقا دادند.
 

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۶ فروردین

در ادامه این جلسه، گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بررسی شد و در نهایت نمایندگان با ۱۸۲ رای با آن موافقت کردند.

همچنین تقاضای بررسی طرح الحاق صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت به فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی به صورت دوفوریت بررسی شد که در نهایت نمایندگان  با این درخواست مخالفت کردند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۶ فروردین

بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی هم در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در جریان بررسی این طرح علیرضا سلیمی در اخطاری ایراداتی را به بند الف ماده واحده این طرح وارد دانست و آن را بر خلاف چندین اصول از قانون اساسی دانست.

در ادامه رئیس مجلس، این اخطار را وارد دانست و تاکید کرد که ابهاماتی در این طرح وجود دارد که باید اصلاح گردد. سپس با استناد به ماده ۱۵۲ آیین نامه داخلی مجلس ارجاع این طرح به کمیسیون اجتماعی را به رای نمایندگان گذاشت  و نمایندگان نیز با آن موافقت کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

شریعتی نیاسر: مراعات حال معیشتی مردم در ماه رمضان ضروری است

نماینده ارومیه: اعتبارات دریاچه ارومیه را پرداخت کنید

میبدی:‌ هیچ کس از چگونگی اعمال و اجرای یارانه دارو مطلع نیست

هشدار نماینده رودبار درخصوص آفت ملخ مراکشی

حیدری: وزارت ارشاد در سازمان تبلیغات اسلامی ادغام شود

صالحی دارانی: تاوان سنگین کشاورزان به سازمان آب، کمر آنها را شکسته است

نماینده میانه خواستار عدم نمایش مصرف دخانیات در سریال‌ها و فیلم‌ها شد

درخواست نماینده خرم آباد برای رسیدگی به موضوع بیانیه اعتراضی سینماگران زن

***

در پایان نیز روح الله متفکرآزاد عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم ضمن قرائت تذکرات کتبی نمایندگان مجلس، از تذکر نماینده خرم آباد به وزیر کشور و وزیر امور خارجه مبنی بر لزوم شناسایی و معرفی و برخورد با عوامل آشکار و نهان حادثه ورزشگاه مشهد در جریان مسابقه فوتبال ایران- لبنان، خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۶ ۱۶:۱۹

مجلس بورس را درست کند مردم بسیار بسیار شدیدا از دست بورس بسیار به تنگ آمده اند پول مایحتاج زندگی شان را دربورس گذاشته اند الان برای زندگی چه کنند؟هی اصلا سود نمی خواهند هی خالص پول شان را می خواهند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۶ ۱۶:۲۱

مجلس برای بار دیگر طرح مناسب معافیت مشمولان دارای دوفرزند را بار دیگر مطرح نماید