• چهارشنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401011708779
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

صنعت هوایی کشور در مدار توسعه فناورانه با اجرای ۴ پروژه دانش‌بنیان

صنعت هوایی کشور در مدار توسعه فناورانه با اجرای ۴ پروژه دانش‌بنیان

با تصویب ۴ پروژه ملی طی یک سال گذشته؛ بهره‌گیری از توانمندی‌های دانشی و تخصصی داخلی در صنعت هوایی و هوانوردی افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، در پروژه‌هایی که با حمایت ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری و همراهی نهادهای مرتبط به اجرا درخواهد آمد، با استفاده از ظرفیت‌ دانش‌بنیان‌ها و متخصصان داخلی، این صنعت روندی رو به رشد را در پیش خواهد گرفت.

"طراحی و ساخت هواپیمای دونفره خورشیدی آفتاب امید"، "طراحی و ساخت بالگرد متوسط صبا ۲۴۸"، "طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره جت" و "طراحی و توسعه شبه ماهواره با استفاده از کاربری پهپاد در مدیریت بحران" چهار پروژه ملی مصوب طی یک سال گذشته هستند.

طراحی و ساخت هواپیمای دونفره خورشیدی آفتاب امید

این پروژه توسط شرکت هواپیماسازی ایرسا و با حمایت مالی و معنوی معاونت علمی و فناوری قرار است اجرایی شود. بودجه این پروژه مصوب شده است و اجرای آن می‌تواند گامی مثبت برای توسعه هواپیماهای کوچک باشد.

طراحی و ساخت بالگرد متوسط صبا ۲۴۸

این بالگرد با تامین بودجه برای نمونه‌سازی محصول انجام شده است. رونمایی این محصول انجام شده و برای تولید انبوه آن نیازمند اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری است که در دست اقدام بوده و این پروژه تماما در معاونت علمی و فناوری در حال پیگیری است.

طراحی و ساخت هواپیمای ۷۲ نفره جت

با توجه به سرمایه‌گذاری کشور روی هواپیمای ۵۲ نفره (ایران ۱۴۰) توسط معاونت محصول ۷۲ نفره با موتور جت و با استفاده از کلیه زیرساخت‌های موجود در کنسرسیومی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایجاد شده‌اند، در حال انجام است.

طراحی و توسعه شبه ماهواره با استفاده از کاربری پهپاد در مدیریت بحران

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این پهپاد که مورد نیاز سازمان آتش‌نشانی تهران است، تماما توسط این معاونت در حال پیگیری و نظارت است. طراحی مفهومی این پروژه در حال اتمام و در مرحله آماده‌سازی برای ساخت نمونه اولیه قرار دارد.

اجرایی شدن این پروژه‌ها نیازمند همکاری و استفاده همه‌جانبه از ابزارها و دارایی‌های تخصصی بخش دولتی و خصوصی است. اتفاقی که می‌تواند ایران را در عرصه هوایی و هوانوردی مستقل و خوداتکا کند و بدون نیاز جدی به بازارهای جهانی به نیازهای خود پاسخ دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha