• چهارشنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401011709036
  • منبع : نمایندگی سمنان

عیدی مبتکران دانشگاه شاهرود در طلیعه سال تولید دانش‌بنیان

ساخت اولین پرینتر سه بعدی زیستی کشور در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی شاهرود

ساخت اولین پرینتر سه بعدی زیستی کشور در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی شاهرود

ایسنا/سمنان نخستین پرینتر سه بعدی زیستی کشور در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز رشد فناوری‌های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود طراحی و ساخته شد.

امیر مهدوی دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک و رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سوبا از طراحی و ساخت نخستین پرینتر سه بعدی زیستی توسط این شرکت خبر داد و اظهار کرد: این شرکت جز چهار تولید کننده رسمی این محصول استراتژیک در کشور و همچنین ۲۰۰ شرکت صاحب این فناوری در دنیا است.

وی فناوری ساخت افزایشی و پرینت سه بعدی را یک فناوری نوین در کشورهای توسعه یافته دانست و افزود: این فناوری امکان ساخت محصولات نمونه اولیه و کم‌تیراژ را به شکل مقرون به‌صرفه و سریع فراهم آورده و به عنوان یک فرایند تسهیل کننده در روش‌های تولید مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه با توسعه دانش محققان و تولیدکنندگان در این حوزه فناوری‌های مختلفی در این راستا شکل گرفته‌اند، افزود: پرینترهای سه بعدی مثل FDM، رزینی و پودری چند نمونه از فناوری‌های تجاری شده در حوزه ساخت افزایشی است که در دو دهه گذشته به سرعت تکامل یافته‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان متعددی در دنیا برای توسعه این نوع فناوری‌ها قدم برداشته و با تحقیق و توسعه مستمر اقدام به تجاری‌سازی ایده‌های جدید در این حوزه کرده‌اند.

"پرینتر زیستی" محصولی با فناوری بالا

رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سوبا از تجاری‌سازی نخستین پرینتر سه بعدی زیستی این مجموعه در اواخر سال ۱۴۰۰ و قرارگیری این شرکت در مجموعه چهار شرکت تولید کننده این محصول استراتژیک در کشور خبر داد و اضافه کرد: نخستین گام‌های دستیابی به این فناوری در سال ۲۰۰۹ در دنیا محقق شد و با گذشت حدود ۱۳ سال از معرفی این فناوری، کمتر از حدود ۲۰۰ شرکت در جهان به دانش تولید و کاربرد این فناوری دست یافته‌اند که بسیاری از آن‌ها در کشورهای توسعه یافته مشغول به فعالیت است.

به گفته این مبتکر دانشگاه صنعتی شاهرود، پرینترهای زیستی محصولاتی هستند که امکان پرینت سه بعدی سلول‌های زنده انسانی و حیوانی به جهت ایجاد بافت زنده و حتی در مواردی عضو زنده را داشته و از همین رو از سوی مراکز تحقیقاتی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک افزود: این محصولات در حالت تجاری معمولا به دلیل پرینت سه بعدی بافت‌های پوست، استخوان و غضروف به واسطه پیوند با بدن انسان و گونه‌های حیوانی و به منظور جایگزینی بافت‌های آسیب دیده با بافت جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: شرکت دانش‌بنیان سوبا با تولید پرینتر زیستی دو نازله با قابلیت پرینت جوهرهای زیستی حاوی سلول و همچنین قابلیت پرینت داربست‌های تخصصی این حوزه موفق به فروش نخستین محصول تجاری شده خود به اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شد.

ساخت اولین پرینتر سه بعدی زیستی کشور در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی شاهرود

مهدوی یادآوری کرد: این پرینتر زیستی، به زودی به صورت رسمی متقاضی رونمایی در نهاد معاونت علمی ریاست جمهوری در هفته‌های پیش‌رو است.

وی با بیان اینکه شرکت دانش بنیان سوبا که در مرکز رشد فناوری‌های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود و پارک علم و فناوری استان سمنان مسقر است در سال ۱۳۹۸ نخستین محصول تجاری خود در حوزه ساخت افزایشی را پس از حدود یک  سال تحقیق و توسعه معرفی کرد عنوان کرد: این محصول با نام تجاری پرینتر 101F نخستین پرینتر با تکنولوژی FDM و با دقت کاری بالا در بین محصولات مشابه داخلی و خارجی محسوب می‌شد. همچنین پرینتر سه بعدی 302F به عنوان دومین محصول شرکت در این حوزه در ابعاد کاری بزرگتر به بازار عرضه شد.

این مبتکر ادامه داد: این محصول به سبب مشخصات، دانش فنی و فرایند تولید به عنوان یک محصول دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha