• جمعه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۱:۴۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401011909661
  • خبرنگار : 80001

خریداران مسکن برنده شدند

خریداران مسکن برنده شدند

یک کارشناس بازار مسکن گفت: علت افزایش قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه تقاضای انباشته‌ای بود که به قصد ارزانی یک سال منتظر مانده بود و با توجه به احتمال تورم ۳۰ درصدی کالاها و خدمات، کسانی که خرید کردند برنده شدند.

سعید آسویار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مردم از آن‌جا که دیدند برجام فعلا به نتیجه نرسیده و قیمت دلار کاهش چشمگیری نیافته، مقداری نگران شدند و برای مصون ماندن از تورم احتمالی سال بعد اقدام به خرید مسکن کردند. اصلی‌ترین دلیل رشد ۶ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه، انجام خریدهایی بود که طی یک سال به امید ارزانی جمع شده بود.

وی افزود: انتظارات تورمی همواره در اقتصاد ایران وجود دارد که اواخر سال بروز پیدا می‌کند. تصور عمومی این بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت  کالاها و خدمات حدود ۳۰ درصد به طور میانگین افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به رشد تا ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در یک سال گذشته تاکید کرد: کسانی که در اواخر سال گذشته اقدام به خرید مسکن کردند به نظر من برنده شدند؛ چرا که قیمت تمام شده ساخت در سال جاری افزایش می‌یابد.

آسویار بیان کرد: قیمت مصالح ساختمانی ۵۰ درصد و عوارض شهرداری ۴۰ درصد افزایش یافته است. زمین شهری قابل ساخت نیز وجود ندارد. بنابراین قیمت زمین بالا می‌رود. نرخ دستمزد هم در ظاهر ۵۷ درصد رشد داشته اما عملا وقتی وارد نیروی کار می‌شود به ۷۰ تا ۱۰۰ درصد می‌رسد؛ زیرا سازنده‌ای که به طور مثال ۱۰۰ نفر پرسنل در پروژه خود دارد در مواقع بیکاری و بارندگی باید دستمزد بدهد.

وی در تشریح وضعیت بازار ساخت و ساز در اواخر سال گذشته گفت: از نیمه دوم اسفندماه، دلالان آهن، کاشی، ‌سرامیک و به طور کلی مصالح ساختمانی از فروش خودداری می‌کردند؛ زیرا اگر می‌فروختند باید در اردیبهشت با قیمت‌های بالاتری همان کالاها را می‌خریدند.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: با فروکش کردن هیجانات، مردم مقداری نسبت به اتفاقات مثبت در اقتصاد ناامید شده‌اند. البته شخصا به انجام کارهای مهم در این دولت اعتماد دارم و معتقدم این نیروهایی که صورت جهادی در وزارت راه و شهرسازی حضور یافته‌اند توانایی افزایش ساخت و ساز را دارند.

متوسط قیمت مسکن در تهران ۳۵ میلیون تومان

به گزارش اسفندماه سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۲ درصد و ۱۶ درصد افزایش دارد. بنابر اعلام بانک مرکزی هم‌چنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۶.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل ۲۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۰۵:۱۱

دقیقا تحلیل واقعی است. الان بنده یه خونه دو طبقه می سازم قیمت مصالح هر روز گرونتر میشه و کارگر هم همینطور

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۰۶:۱۹

فعلا که در رکود دائم قرار داریم به مدت 3 سال دیگه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۰۹:۳۴

آقا همین یک متر بسه ولی مسولین نمی زارند زندگی کنیم میگن بیشتر باید بخری یعنی زور

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۱۰

کاملا درسته ‌‌پیشبینی میشه امسال حداقل ۲۰درصد قیمت خونه افزایشی شود

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۱۷

برنده کردند.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۱۵:۲۱

اینم با تبلیغات امثال شماها خونه و خودرو گرون میشه مردم بین دو راهی قرار میدید بنفع خودتون ...تبلیغات همینه بنفع امثال شماها وبه ضرر مردم

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۲۶

اره جونه خودت به همین خیال باش

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۱۹:۰۶

ایسنا یک بار گزارش میدی ک ملک ارزون میشه یک بار میگی گرون میشه موضعت رو شفاف کن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۲۰:۵۴

سلام لطفاً نشر دهید چرا خرید را طبیعی جلوه می دهید والله که کار مردم اشتباه بوده و هست آخر کدام عاقل و خداشناسی خانه اضافی میخرد تا گران شود اگر کسی این کار را بکند نامردترین انسان است فرقی ندارد کالای اضافی ماشین اضافی و احتکار کلا کار خلاف شرع و قانون و انسانیت است شما خودتان را اصلاح کنید تا مردم هم خود را اصلاح کنند شما مسئول محترم وام نگیر کالای اضافی احتکار نکن و مردم را تشویق نکن والله این کارها جرم سنگینی دارد چطور مردم ما همه دزد و دروغگو شدند؟؟ مردم را تشویق به فرهنگ سازی و با فرهنگ بودن بکنید نه طنز گفتن و ماست مالی و احتکار و اختلاس به مردم معنویات واقعی بیاموزید و خود باید اول معنوی شوید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۲۰:۵۸

این بازی هیچ برنده ای نداره

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۲:۳۸

احتمال بخواب رفتن بازار مسکن برا مدت حداقل سه الی چهار سال هست ولی از آنجا که بازار ایران غیر قابل پیشبینی هست هیچگونه پیشبینی واقعی نمیشود کرد میگن مسکن بخواب عمیق سه ساله خواهد رفت وای از روزی که خواب زده بشه واز خواب بپره دیگه غیر قابل کنترل میشود کسانیکه قصد خرید دارند کوتاهی نکنند وبه امید فردایی بهتر نباشند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۲۲:۴۴

قابل توجه کسانی که می گفتن خونه ارزون می شه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۰۰:۵۶

چرا رونق اقتصادی ارزانی در کشور بوجود نمیاد پولهای پلوکه آزاد سازی نشده

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۰۹:۰۷

مثل بورس که گفتند هرکی سهام بخره ارزش اون چند برابر میشه حالا مسکن رو هدف قرار داده اند ولی همین الان کلی املاک پشت دست بانکها مونده ومجبورند امسال بفروشند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۲:۵۱

همه چیز قیمتش نصف میشه.یدالله فوق ایدیهم

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۰۹:۴۹

... چهلو سه ساله همین حرف رو میزنید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۲۲:۱۵

این مافیاها که وصل هم هستند،از جمله مافیای مسکن،بزودی بازنده خواهند بود. خداوند هست و بزودی اقدام خواهد کرد .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۱ ۰۸:۳۴

همین امروز اخبار سراسری اعلام کرد اقساط مسکن ملی در استان تهران بین ده تا پانزده میلیون تومان اعلام شده ، بنظر شما این باعث افزایش بی رویه قیمت ها نخواهد شد و اینکه با این اقساط ، قشر آسیب پذیر صاحب خانه میگردد .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۰۷:۳۸

ارزانی مسکن خیالبافی است. مسکن رو که نمیشود از خارج وارد کرد.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۵:۳۷

قیمت خونه دراطراف تهران تا۳۰درصدافزایشی

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۴ ۱۲:۳۷

قیمت مسکن هیچ وقت کاهشی نخواهدشدتامی توانیدملک وزمین بخرید. فوراهم جبهه نگیرید بهترین بازاربازارمسکن است.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۵ ۱۲:۳۴

این بازی کثیف برنده ای ندارد. ان شاالله به زودی دلالان و مافیای مسکن عاقبت کارهای خود را خواهند دید . اکثر مشاورین املاک .. را با تجارت اشتباه گرفته اند و تاوان بلایی که در این سه سال سر مستاجران آوردند را ،خواهند داد

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۷ ۱۳:۳۲

چرا نمی‌گید قیمت ماشین معادل قیمت یه آپارتمان شده؟!.....ماشین که گرون بشه باید مسکن گرونتر شه و بالعکس.... اما به امید ارزون شدن همه چی