• شنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401012010101
  • خبرنگار : 71560

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن:

دست دولت برای واردات خودرو باز است

دست دولت برای واردات خودرو باز است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: کیفیت پایین خودروهای داخلی یکی از عوامل موثر در آمار بالای جانباختگان در تصادفات جاده ای است که با شکست انحصار ایجاد شده و واردات خودرو می توان بستر کیفی سازی خودروهای داخلی را فراهم کرد.

حجت الله فیروزی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آمار بالای جان باختگان در تصادفات جاده ای و نقش کیفیت پایین خودروهای داخلی در رشد این آمار، بیان کرد: بنده نیز مانند سایر افراد نسبت به وضعیت صنعت خودروسازی منتقد هستم. توقع این است که صنعتی که بالغ بر ۵۰ سال در کشور مورد حمایت قرار گرفته، عملکردی به مراتب بهتر داشته و خودرویی با کیفیت و ایمن تولید کند. اما بنده باور دارم نباید به خاطر انتقادهایی که نسبت به یک موضوع داریم، اساس بحث را زیرسوال ببریم.

عوامل متعددی در تصادفات جاده ای موثر است

وی در ادامه با بیان اینکه در ایام عید هنگام عبور از یک جاده اصلی چندین مورد واژگانی خودرو را دیدم که هیچ ارتباطی با خودرو نداشت، اظهار کرد: در آمار بالای جان باختگان در تصادفات جاده ای عوامل متعددی اثرگذار است، نباید در کنار انتقادهایی که به صنعت خودروسازی داریم، زیربنای این صنعت بزرگ کشور که می تواند در تولید ملی و اشتغال آفرینی اثرگذار بوده را نادیده گرفته و آن را از بین ببریم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت فعلی و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برنامه هایی برای ساماندهی صنعت خودروسازی کشور دارند، تصریح کرد: از سوی دیگر بنده معتقد هستم که ما نباید بازار را به صورت انحصاری در اختیار چند خودروساز قرار دهیم، باید هم از ظرفیت بخش خصوصی برای گسترده کردن فعالیت ها در حوزه خودروسازی بهره برده و کیفیت و تنوع تولیدات خود را بالا ببریم و هم از ظرفیت واردات استفاده کنیم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واردات خودرو نه تنها مخل تولید داخلی نبوده بلکه رقابت را برای بازار خودرو به ارمغان آورده و خودروسازان را وادار به ارتقای کیفیت و ایمنی خواهد کرد این گفته که واردات خودرو مخل تولید داخل است، درست نیست. استفاده از ظرفیت های وارداتی علاوه بر اینکه پاسخگوی بخشی از تقاضاهای جامعه است، موجب ایجاد رقابت در بازار شده و خودروسازهای داخلی را مجبور به ارتقای کیفیت خود خواهد کرد. امروز ما از کتاب های دانشگاهی خارجی برای انجام کارهای پژوهشی در دانشگاه های خود استفاده کرده که منجر به تقویت پایه علمی در کشور می شود. در بحث صنایع نیز اینگونه است.

هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد

فیروزی افزود: قطعا زمانی که بحث از واردات خودرو و حمایت از واردات می شود، به دنبال واردات بی حد و حصر نیستیم. واردات باید به گونه ای باشد که به تولید داخل ضربه نزند اما در عین حال رقابت را در بازار ایجاد کرده و مکمل تولید داخل می شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما هیچ قانونی در خصوص منع واردات خودرو نداریم اما در مقاطعی از زمان برای جلوگیری از خروج ارز از کشور جلوی واردات در خیلی از کالاها گرفته شد. اکنون دست دولت برای واردات خودرو باز است. مصوبه مجلس در بودجه نیز با اصلاحات صورت گرفته در آن این اختیار را به دولت می دهد تا خودرو وارد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۱:۱۷

اگه انصاف را در قیمت خودرو حفظ کنند و ارزش پول ملی را افزایش بدهد خوب هست

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۳:۲۰

اون وارداتی که مد نظر شماست تنها برای عده ای پول دار که چند وقته نتونستن ماشین خارجی نو بخرند چاره سازه و با این وضع قیمتها و تعرفه ها همون بهتر که وارد نشه چون اکثریت قریب به اتفاق مردم نمی توانند حتی ماشین ایرانی بخرند چه برسه به ماشین خارجی!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۴:۱۸

اتفاقا خیلی بهتره که وارد بشه چون وقتی شما انحصار خودرو رو به چند تا خودرو ساز داخلی بدی خود به خود قیمت ها میره بالا اما وقتی رقابت باشه هم قیمت ها بهتره هم کیفیت

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۴:۱۳

من اجازه نمیدم واردکنید طبق صلاح خودم. ازطرف صاحب ۲۰۶ تازه خریده.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۵:۲۴

اگر دست دولت برای واردات باز است، چرا مجلس پیگیر وضع قانون برای واردات بود؟. حالا که تمام اقدام مجلس به در بسته خورده است. اشخاصی می خواهند دولت را در مقابل مجمع تسخیص قرار دهند. این واردات چه سود هنگفتی برای تعدادی دارد که حاضر به از دست دادن آن نیستند.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۵:۳۰

واردات خودرو آزاد کنید بزارین مردم کمی خوشبین بشن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۷:۳۶

آقای وزیر صمت چند وقته نیستی داداش !!؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۲۱:۵۵

چرا صادرات رو میتونید واردات رو نمیتونید عبدل ژیگول پرس

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۲۲:۱۱

باید ازادش کنین خودروسازی نمیخوایم،رقابت باشه اینا هیچی نیستن، جز چپاولگر مردم

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۱ ۱۷:۴۶

خودمونی به اون راه نزنیم اینها مافیاهایی هستند در صنعت خودرو که هیچ وقت اجازه نمیدن ماشین وارد بشه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۲۳:۳۴

جالبه تمام کسانی که دم از حمایت از تولید داخلی میزنند خودشان ماشین خارجی سوار میشن ،دم خروس رو باور کنیم یا قسم روبا رو

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۱ ۰۰:۵۸

باز شدن واردات باعث تعدیل قیمت و بالا رفتن کیفیت می‌شود ولی مافیای خودرو شامل مقامات بالای کشور و برخی واسطه های کلان وخرد نمی‌گذارند وارد شود چون کاسبی آنان درش تخته میشه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۱ ۰۱:۱۷

واردات خودرو به نفع همه است. حتی اون کسی که آرزوی داشتن یک پراید کهنه راداره. با واردات خودرو امکان خرید برای اوهم مهیا میشه به خاطر کاهش قیمتها وافزایش عرضه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۱ ۱۰:۲۶

ایرانخودرو و سایپا رو تعطیل کنین همه چی درست میشه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۱ ۱۴:۵۱

اقای ریسی لطفا واردات خودرو را آزاد کنید تادست مافیای خودرو قطع بشه ورانت وفساد خودرو ازبین برود