• یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401012111405
  • خبرنگار : 50024

‏کلینیک شکاف کام و لب در البرز راه اندازی شد

‏کلینیک شکاف کام و لب در البرز راه اندازی شد

ایسنا/البرز فوق تخصص جراحی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ممکن است از هر ۶۹۰ تولد زنده یک نوزاد با شکاف دهانی متولد شود.

دکتر محمد مهدی خضروی  در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شکاف لب و کام یا همان لب شکری وکام شکری، شایعترین نقص مادرزادی در نواحی صورت و جمجمه در نوزادان است و ممکن است از هر ۶۹۰ تولد زنده یک نوزاد با شکاف دهانی متولد شود.

وی در خصوص انواع شکاف دهانی توضیح داد: سه نوع شکاف دهانی وجود دارد. شکاف لب به تنهایی، شکاف لب به همراه شکاف کام و شکاف کام به تنهایی.

وی افزود: اندازه شکاف ممکن است کوچک باشد یا بصورت شکافی بزرگ تا بینی برسد. شکاف‌کام یا کام شکری ممکن است به صورت سوراخی کوچک در انتهای سقف دهان باشد یا بصورت شکافی در کام باشد که تا جلوی دهان ادامه دارد.

 دکتر خضروی ادامه داد: موارد غیر سندرومیک که شایعترین علت شکاف دهان است معمولا به علت تاثیر فاکتورهای محیطی با ژن است.

این فوق تخصص جراحی کودکان اضافه کرد: برخی فاکتورهای محیطی مثل کمبود اسید فولیک، مصرف سیگار، چاقی مادر و بیماری‌های متابولیک کنترل نشده از جمله دیابت کنترل نشده می‌تواند در ایجاد شکاف دهانی نقش داشته باشند.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: در هفته ۱۸ تا ۲۰ حاملگی با کمک اسکن سه بعدی سونوگرافی، موارد شکاف لب یا لب شکری قابل تشخیص است. اگر شکاف‌کام یا لب در اسکن تشخیص داده نشود، معمولا در بدو تولد و طی معاینات ۷۲ ساعت اول تولد مشخص می‌شود.

این فوق تخصص جراح کودکان خاطر نشان کرد: شکاف‌کام و لب توسط تیمی از متخصصین مختلف درمان می شود که شامل تخصص‌های جراح اطفال، جراح فک و صورت، جراح گوش و حلق و بینی، جراح پلاستیک و ترمیمی، ارتودنتیست، دندانپزشک اطفال، متخصص پروتزهای دهانی و دندانی، شنوایی سنج، گفتار درمانگر، متخصص ژنتیک ومتخصص رادیولوژی است.

وی افزود: کودک با شکاف دهانی معمولا طرح مراقبتی طولانی مدتی دارد و درمان‌های اصلی شامل یک عمل جراحی برای اصلاح شکاف‌لب معمولا وقتی شیرخوار بین ۳ تا ۶ ماهگی است و یک عمل جراحی برای ترمیم شکاف‌کام معمولا بین ۶ تا ۱۲ ماهگی انجام می شود.

دکتر خضروی گفت: حمایت تغذیه‌ای، ارزیابی شنوایی، ارزیابی رشد، گفتاردرمانی و درمان‌های دندانپزشکی و ارتودنتیکی به منظور ارزیابی و درمان تغییر شکل دندان‌ها و مسائل مربوط به آن از جمله درمان‌های اصلی در طول برنامه مدون درمانی این کودکان است که معمولا تا سن ۱۸ سالگی ادامه دارد.

وی در پایان تاکید کرد: کلینیک و تیم شکاف کام و لب البرز راه اندازی در مجتمع آموزشی و درمانی امام علی(ع)، با هدف ارائه خدمات درمانی، پژوهشی و  حمایتی به نوزادان ،کودکان و نوجوانان دارای شکاف کام و لب در اولین فرصت-که به منظور اصلاح دفورمیتی و بهبود شرایط زندگی آنان است راه اندازی شده است و این کلینیک به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و هماهنگی بین بخشی، جهت تنظیم ویزیت‌ها ، اقدامات درمانی و مشاوره های لازم فعال  است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha