• یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401012111554
  • خبرنگار : 71290

سفیر قزاقستان در تهران:

هدف از اصلاحات سیاسی قزاقستان سوق دادن جامعه به سوی دموکراسی است/ در مسئله اوکراین بی‌طرفیم

هدف از اصلاحات سیاسی قزاقستان سوق دادن جامعه به سوی دموکراسی است/ در مسئله اوکراین بی‌طرفیم

سفیر جمهوری قزاقستان در تهران ضمن تشریح اصلاحات سیاسی اعلام شده از سوی رئیس جمهور این کشور اظهار داشت: در مسئله اوکراین قزاقستان معتقد است که از راه‌های مسالمت آمیز این موضوع حل شود.

به گزارش ایسنا، اسخت اورازبای در نشستی به منظور تبیین پیام رئیس جمهور قزاقستان اظهار داشت: هدف توکایف رئیس جمهور قزاقستان از اعلام اصلاحات سیاسی این بوده تا کشور را به سوی جامعه آزاد و دموکراتیک سوق دهد و کشوری براساس احترام و دموکراسی بسازد.

وی تصریح کرد: در زمان نظربایف رئیس جمهور سابق قزاقستان تحولات اقتصادی مطلوب بود اما تحولات سیاسی فعالانه صورت نگرفت در حالی که تحولات اقتصادی و سیاسی باید با هم انجام شود در غیر این صورت تضاد به وجود می آید.

این دیپلمات قزاقستانی افزود: در پی اعلام اصلاحات سیاسی، رئیس جمهور قانونا موظف خواهد بود عضویت خود را در حزب سیاسی طی دوران مسؤولیتش خاتمه دهد، ضمن این که احزاب سیاسی بیشتری می توانند با یکدیگر رقابت کنند تا منجر به ایجاد جامعه عادلانه تر شود. برنامه های اصلاحات ریاست جمهوری نماد آغاز دوره جدیدی در توسعه سیاسی کشور با تاکید بر ارتقای دموکراسی سازی، پاسخگویی و پایداری در مدیریت دولت است. همچنین با هدف تبدیل کشور از شکل حکومتی فوق ریاست جمهوری به یک جمهوری ریاستی با پارلمانی قوی، این برنامه شامل بررسی اساسی نهادهای کلیدی دولت، از جمله دفتر و اختیارات رئیس جمهور، عملکرد پارلمان و خودگردانی محلی و نیز سیستم های احزاب سیاسی، انتخاباتی، قضایی و مجری قانون است.

وی ادامه داد: مشارکت ریاست جمهوری، اختیارات ریاست جمهوری در حکومت محلی، نظارت پارلمانی بر انتصابات، محدودیت در خدمات دولتی، اصلاحات انتخاباتی و تقنینی، اصلاحات در نهادهای انتظامی و دادگستری، اصلاحات قضایی و قانون اساسی، آزادی مطبوعات، جامعه و حقوق مدنی از مهمترین اصلاحات کلیدی هستند که توسط رئیس جمهور قزاقستان انجام شده است.

سفیر قزاقستان در تهران همچنین تاکید کرد: در اصلاحات اعلام شده مجازات اعدام از قانون اساسی حذف شد و دادگاه قانون اساسی برای اطمینان از رعایت قانون ایجاد خواهد شد و حق شکایت به دادگاه قانون اساسی به دادستان کل و کمیسر حقوق بشر اعطا خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: 30 تغییر در قانون اساسی انجام خواهد شد و انتظار می‌رود تا پایان سال 2022، 20 قانون جدید هم به تصویب برسد.

این دیپلمات قزاقستانی همچنین اظهار داشت: رئیس جمهور قزاقستان در تحول سیاسی با هدف ایجاد قوانین بازی منصفانه و عادلانه تاکید داشته و همچنین معتقد است که کشور هنوز نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

به گفته سفیر قزاقستان در تهران برنامه اصلاحات ریاست جمهوری در پی مشورت با کارشناسان و رهبران فکری جامعه مدنی از جمله دانشگاهیان و شخصیت‌های عمومی تدوین شده و این اصلاحات ادامه مستقیم اصلاحات قبلی است اما با حوادثی که در ژانویه در این کشور رخ داد اکنون در دست بررسی است تا سریعا انجام شود.

وی درباره موضع کشورش نسبت به تحولات اوکراین هم، گفت: موضوع اوکراین حساس است اما قزاقستان اعلام کرده که هم با روسیه روابط خوبی دارد و هم با اوکراین و معتقد است که از طریق مسالمت آمیز این مسئله حل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha