• دوشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401012212419
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

روزه‌داری؛ فرصتی برای سلامتی

روزه‌داری؛ فرصتی برای سلامتی

ایسنا/اصفهان ماه رمضان فرصتی برای شروع یک سبک زندگی سالم و اجتناب از مشکلات مختلف مرتبط با سلامتی است.

ماه رمضان بهترین زمان برای تمرین خوداندیشی، خودسازی، مهربانی و معنویت است. روزه گرفتن در این ماه خاص فواید خاص خود را دارد؛ به سم زدایی طبیعی بدن شما کمک می‌کند، همچنین فرصتی عالی برای شروع یک سبک زندگی سالم و اجتناب از مشکلات مختلف مرتبط با سلامتی است.

در مقاله‌ای از وبسایت dnaindia، به برخی از فواید روزه‌داری متناوب اشاره شده که در ادامه می‌خوانیم:

کاهش وزن

طبق مطالعات انجام شده، روزه‌داری متناوب برای کاهش وزن و کاهش چربی اضافی بدن بسیار مؤثر است.

وقتی مصرف غذا را در طول روز محدود می‌کنیم، شانس ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله کلسترول، بیماری قلبی، چاقی و فشار خون را کاهش می‌دهیم. روزه گرفتن برای مدت پیاپی منجر به تغییر متابولیک می‌شود که به افزایش سرعت کاهش وزن کمک می‌کند.

روزه برای متابولیسم خوب است

میزان متابولیسم پایه (BMR) با روزه داری بهبود می‌یابد که به نوبه خود به کاهش چربی اضافی بدن کمک می‌کند و فرد می‌تواند به BMI طبیعی برسد.

پاکسازی روده

روزه‌داری یک ماهه در ماه رمضان یکی از بهترین راه‌ها برای سم‌زدایی بدن است. هنگامی که بیش از ۱۲ تا ۱۴ ساعت روزه می‌گیریم، گلیکوژن کبد تخلیه شده و دوباره پر می‌شود. این نوع رژیم غذایی با کالری محدود به تمیز کردن روده و تقویت پوشش داخلی آن کمک می‌کند.

کاهش مقاومت به انسولین

روزه‌داری متناوب فواید عمده‌ای در مقاومت به انسولین دارد. هر چیزی که بتواند به کنترل انسولین در بدن شما کمک کند، منجر به کاهش چشمگیر سطح قند خون می‌شود.

فرصتی برای ترمیم سلول

به گفته شوتا گوپتا، یک متخصص تغذیه، روزه داری متناوب زمان زیادی را برای ترمیم سلول‌های احشایی شما فراهم می‌کند. همچنین راهی عالی برای اصلاح وزن است.

کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب بدن

استرس اکسیداتیو به‌عنوان گامی رو به سمت پیری و ابتلا به بیماری‌های مزمن در نظر گرفته می‌شود. مطالعات بسیاری نشان داده که روزه‌داری متناوب مقاومت بدن را در برابر استرس اکسیداتیو بهبود می‌بخشد و به کاهش التهاب بدن که عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها است، کمک می‌کند.

وبسایت thequint، چند راهکار برای اطمینان از سلامت  در هنگام روزه‌داری در ماه رمضان معرفی کرده است. 

هیدراته بمانید

قبل از خواب باید از نوشیدن آب زیاد خودداری کنید، زیرا ممکن است به کلیه‌های شما فشار وارد کند و باعث ایجاد احساس نفخ شود و در نتیجه مراجعه مکرر به توالت خواب شما مختل می‌کند.

خوب بخوابید

غذا خوردن را حداقل دو ساعت قبل از زمان خوابتان تمام کنید. از خوردن غذاهای حاوی چربی و کالری بالا قبل از خواب خودداری کنید، زیرا هضم آنها زمان می برد و باعث ناراحتی معده می‌شود.

از قند و چربی اضافی خودداری کنید

از خوردن غذاهای مملواز شکر و کره اضافی مانند شیرینی‌ها، کلوچه‌ها، غذاهای سرخ شده پرهیز کنید.

با استفاده از روش‌هایی مانند پخت، کباب کردن، تفت دادن و غیره می‌توانید غذاها را با روغن کمتری تهیه کنید.

از مصرف نمک زیاد خودداری کنید

مصرف زیاد نمک می‌تواند منجر به از دست دادن آب و کم آبی بدن شود. می توانید به جای نمک از سبزیجات تازه برای خوش طعم شدن غذاهای خود استفاده کنید.

از نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری کنید

نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و نوشیدنی‌های سرد می‌توانند باعث تکرر ادرار و در نتیجه از دست دادن نمک و آب اضافی بدن شما شوند. این نوشیدنی ها می تواند شما را دچار کم آبی و کم انرژی بدن شما را کاهش دهد.

غذاهایی که در سحری و افطار باید خورد

در حالی که روزه فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد، گاهی اوقات برای بدن خسته کننده است که برای مدت طولانی در  گرمای سوزان بدون غذا و آب بماند. 

به گفته متخصصان، در سحری و افطار باید غذاهای پر پروتئین و پر فیبر مصرف شود. این مواد غذایی به کندی انرژی آزاد می‌کنند و فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. از سوی دیگر، قند بیش از حد و سایر کربوهیدرات‌های ساده، مانند نان سفید، باعث افزایش قند خون می‌شوند و احساس سیری فوری را ایجاد می‌کنند، اما به دنبال آن یک تصادف که باعث می‌شود احساس گرسنگی بیشتری داشته باشیم.

در طول این ماه، پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، زیرا برای ایجاد قدرت و حفظ ایمنی لازم است. منابع پروتئین عبارتند از تخم مرغ، مرغ، پنیر، آجیل، کره آجیل و حبوبات.

با استفاده از آب میوه، سوپ سبزیجات، آب نارگیل، آب لیمو و غیره همراه با وعده‌های غذایی، از هیدراتاسیون کافی و حفظ الکترولیت‌های بدن اطمینان حاصل کنید.

عادات سالم سحری

مطمئن شوید که غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده مانند برنج، میوه‌ها، آجیل، ارزن، گندم و غیره را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین می‌توانید غذاهای غنی از فیبر و پروتئین مصرف کنید.

هرگز وعده سحری را حذف نکنید، زیرا به کنترل سطح قند خون کمک می کند و شما را برای روزه داری در تمام روز پرانرژی نگه می‌دارد.

عادات سالم افطار

از پرخوری بپرهیزید و روزه خود را با خرما، میوه و آب افطار کنید. می‌توانید اسموتی و سپس آب گوشت یا سبزیجات بنوشید. سعی کنید در وعده‌های کوچک گوشت، کباب و بریانی بخورید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha