• سه‌شنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401012312768
  • خبرنگار : 71234

تجمع تعدادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین مقابل مجلس

تجمع تعدادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین مقابل مجلس

تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مشغول به تحصیل در اوکراین مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع کنندگان خواستار شدند که به دلیل شرایط جنگی در اوکراین امکان انتقالی و ادامه تحصیل آن ها به ایران فراهم شود.

****

اسفندماه سال 1400 سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تعداد دانشجویان ایرانی در اوکراین را ۱۴۲۴ نفر اعلام کرد که با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های انجام شده بین وزارت عتف و وزارت امور خارجه، اقدامات لازم برای تامین امنیت و نیز خروج آن‌ها انجام شد.

برای دانشجویانی که تمایل به بازگشت به کشور داشته‌اند سامانه ای در وزارت خارجه طراحی شد تا بتوانند از طریق ثبت نام، از مسیرهای امن مشخص شده به کشور بازگردند.

از این تعداد ۴۹۹ نفر از دانشجویان مربوط به رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بقیه مربوط به دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند. 

بر اساس آن‌چه رییس این سازمان گفته است، طبق ضوابط و مقررات وزارت عتف، مدارک تحصیلی دانشجویان در حال تحصیل در کشور اوکراین در صورت داشتن دو شرط مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تحصیل در دانشگاه های معتبر و اقامت حضوری دانشجویان متقاضی به میزان مدت زمان معین بر اساس مقطع تحصیلی از شرایط مورد نیاز جهت ارزیابی مدارک تحصیلی خواهد بود. 

لیست دانشگاه های معتبر و مقررات مربوط به طول مدت اقامت دانشجویی لازم برای تحصیلات حضوری نیز در وبگاه سازمان امور دانشجویان به طور سالیانه اعلام شد.

کلیه دانشجویانی که با ویزای دانشجویی در اوکراین مشغول تحصیل بوده‌اند، هنگام مراجعت به کشور، به مدت چهار ماه می توانند اقامت داشته باشند و در صورت تداوم شرایط فعلی، این مدت تا سه ماه نیز قابل تمدید است.

در موضوع نظام وظیفه دانشجویان ایرانی حاضر در اوکراین پس از بازگشت به ایران نیز گفته شده است که با هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه های مربوطه، به تمام مشمولین شاغل به تحصیل در کشور اوکراین در شرایط خاص فعلی، اجازه ورود و خروج برای یکبار به مدت سه ماه داده شده است، بنابراین این دسته از دانشجویان  می توانند برای یک بار و به مدت سه ماه در کشور حضور داشته باشند. در صورتی که وضعیت فعلی بیش از این مدت تداوم داشته باشد، این مهلت تا سه ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.

از سوی دیگر در همان مقطع دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به شرایط جنگی کشور اوکراین و وضعیتی که برای دانشجویان پزشکی ایرانی حاضر در این کشور پیش آمد گفته بود که ما نمی‌توانیم آنها را در داخل دانشگاه‌های کشور و در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی پذیرش کنیم، چرا که اغلب این دانشجویان در این سه رشته پزشکی تحصیل می‌کنند و ما ظرفیتی برای تحصیل آنها در کشور نداریم.

دانشگاه‌های اوکراین در رشته‌های علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و این وزارتخانه مصوبه ای دارد که بر اساس آن از سال ۲۰۱۹ انتقال دانشجویان علوم پزشکی(پزشکی، داروسازی و دندانپزشک) به داخل کشور بطور کلی ممنوع است؛ بنابراین  انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های غیر معتبر و مراکزی که در لیست اعتبار وزارت بهداشت نباشند صورت نخواهد گرفت.

دانشجویان ایرانی که در اوکراین مشغول به تحصیل بوده اند تنها کاری که می‌توانند انجام بدهند این است که در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در کشورهای دیگر تحصیل کنند و بعد از تحصیل برای ارزشیابی مدارک خود در داخل کشور اقدام کنند و پس از آن می‌توانند از آن مدرک در کشور استفاده کنند.

اگر چنانچه دانشجویی در زمان اعزام در دانشگاه‌های اوکراین دانشگاهش مورد تایید وزارت بهداشت بوده باشد بر اساس همان قوانین تصمیم گرفته خواهد شد؛ بنابراین ممنوعیت انتقال دانشجویان شامل کسانی خواهد شد که از سال ۲۰۱۹ اعزام شده باشند اما کسانی که قبل از آن اعزام شده باشند اگر شرایط آئین نامه‌ما را داشته باشند می‌توانند درخواست تحصیل در داخل را بدهند اما در شرایط فعلی دانشگاه‌های اوکراین مورد تایید  وزارت بهداشت نیستند.

البته در توضیحات تکمیلی این اطلاعات معاون سازمان امور دانشجویان    خبر از امکان ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل درکشور اوکراین در داخل داد؛ دانشجویان(رشته های زیر مجموعه وزارت علوم) متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های ایران می‌توانند از طریق سامانه "سجاد" تقاضای خود را ارسال کنند.

این سازمان در جهت کمک به دانشجویان بر اساس آیین نامه های موجود، آمادگی خود را برای پذیرش آن‌ها در دانشگاه های داخل اعلام کرد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۰۹:۵۵

ادامه تحصیل در کدام دانشگاه داخلی !؟ خوباش ؟ همون هایی که نتوانستن در یک رقابت درسی، امتیازش رو بیارن ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۱:۲۷

همونایی که سهمیه های رنگارنگ اجازه رقابت سالم رو بهشون نداد.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۳:۵۰

شما نتونستی موفق بشی چرا غر میزنی شما برو دانشگاه آزادت رو بخون اینها هم نباید بیایند داخل کشور چه برسه به دانشگاه های داخلی از لحاظ عقلی هم خرفت هستند .... شما هم که این نظر و می‌دهید برید چند سال پشت کنکور بمونید تا قبول بشید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۰:۰۳

برگردن برن اوکراین ادامه بدن، بی خیرها

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۲۰:۵۵

با احترام به تمامی نظراتی که بدون توهین بیان شده اند معروض می دارم می توان از این دانشجویان هموطن ارزیابی های لازم در زمینه تحصیلات ایشان انجام داد و سپس تصمیم گرفت که آیا این عزیزان اصلا در سطح دانشجویانی که در دانشگاه های داخلی تحصیل می کنند هستند یا خیر؟؟

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۴ ۲۱:۲۱

طرف با سهمیه ام قبول نشده با معدل پایین بدون مدرک زبان رفته اونجا پزشکی میخونه بعد اون بیاد اینجا بهش صندلی بدن؟؟!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۰:۰۱

. برای خوش گذرانی و فرار از سربازی هول میزنن برن اکراین . برید بجنگید میخوای وایسی اینجا مدرک پزشکی ... بگیری من و قصابی کنی بچه پولدار ملی؟ ....

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۰:۰۸

.... بروند همانجابخوانند !!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۰:۰۸

می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند؟!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۱:۳۳

می خواهد حقش که ادامه تحصیل است به عنوان یک شهروند ایرانی بگیرد،شما مشکلت چیه؟اگه حقت رو می خورن و صدات در نمیاد دلیل نمیشه بقیه هم صداشون در نیاد.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۲:۴۳

بنظرم دولت نباید در این زمینه کمک کند این افراد دو باره در کنکور شرکت کنند تا ببینند قبول میشن یا خیر این حق نیست که الکی بیایند در دانشگاه شهید بهشتی و ... بعنوان دانشجو بنشییند این ها اگه عرضه می داشتند همان زمان پزشکی قبول می شدند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۳:۲۶

حقش اینه که بره توی کنکور تجربی با رقابت شدید حدود 600 هزار نفری شرکت کنه... نه اینکه بره کنکور رو دور بزنه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۰:۵۷

با سلام اگه این دانشجویان انتقال یابند یک نا عدالتی بزرگ خواهد بود برای سایر دانشجویان

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۱:۳۱

.... ناعدالتی مافیای کنکور هست که تحصیلات رو گروگان درآمد های هنگفت گرفته. ناعدالتی اون کسیه که پول کلاس خصوصی و قلم چی نداره و محکوم به درس نخوندنه. بازم بگم؟یا فهمیدی؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۱:۳۳

غلط زیادی میکنن مگه ازفرزندان ایران چی زیادی دارن قرارنیست هرکسی پول داشت و رفت خارج از کشور چند ترم پزشکی گذراند برگرده دانشگاه ایران پذیرش بشه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۱:۳۶

خب کشورهای اروپایی که ادعای حمایت از اوکراین دارند در بهترین دانشگاه هاشون این افراد رو پذیرش کنند... اول انگلستان در دانشگاه هاشو به روی این دانشجوها باز کنه...

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۱:۴۳

یک عده که تو دانشگاه ایران قبول نمی شوند میرن خارج در یک دانشگاه غیر معتبر چند ترم می گذرانند بعد میان ایران برای ادامه تحصیل...

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۱:۴۵

اقازاده ها حالا بیان حق ماها رو بخورن؟خون اونا مگه رنگین تره توی این رشته ها برگردن تحصیل کنن؟؟؟؟ برای خوش گذرونی رفتین همونجا بمونین

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۱:۵۸

چرا اینقدر نظرات بیرحمانه هستند. شاید فردی رفته اکراین و سال آخر باشد بیچاره چه گناهی کرده که قربانی جنگ بشه و سالهای رفته عمرش بیهوده تلف بشه. البته این عزیزان میتوانند به کشورهای اروپایی نیز برای ادامه تحصیل مهاجرت کنند فکر میکنم. خداوند راه موفقیت را برای همه جوانان ایرانی انشالله هموار بگرداند.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۲:۴۸

اینکار یعنی ما یک سری مرفه بی دردکه داخل کشور قبول نشدند را داریم ساپورت میکنیم و نابودی بیت المال

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۲:۴۶

این یعنی سواستفاده افراد مرفه و بی درد جامعه ، مجلس انقلابی نباید زیر باید باج خواهی برود

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۲:۵۴

پسر من سه ساله پشت کنکوریه . میتونم لا به لای اینا بچپونمش دانشگاه ؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۳:۱۲

فکر کردید بچه زرنگ تیرونی ؟؟؟! موقعی که برای تحصیل پول کشور رو به حلقوم اوکراین می ریختید حالا هم باید برید اونجا بجنگید و از اوکراین تون دفاع کنید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۵:۰۸

اجازه بدید هردانشگاهی ک میخواند ،ایران انتخاب کنند ،پول دارند دالر ازاد ،مگر میخواین خودشون برند دانشگاه باب میل مرکز تخت طاووس بسازند‌،

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۶:۰۵

اینا یه مشت تنبل درس نخون بودن بگو تو ایران پزشک بشو برو اوکراین ببینم میتونن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۱۸:۴۵

به دولت ایران هیچ ربطی نداره مگه دولت گفته بروند باید بروند از اوکراین مطالعه کنند.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۳ ۲۰:۰۵

عکس تجمع رو بدین تا باور کنیم😒

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۰۱:۵۲

به نظر من باید قبولشون کنن ولی در عوضش تعهد 10 ساله مناطق محروم ازشون بگریند.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۳۰ ۱۶:۳۴

اینها هموطنان ما هستند. این چه قضاوت سنگدلانه ای است که انتقال آنها به داخل را ظلم بدانیم. هر کس واحدهای درسی اش را گذراند فارغ‌التحصیل می‌شود. عقل و انصاف و منطق هم همین را می‌گوید.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۴ ۰۸:۲۶

دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در هرکجا باشند فرقی نمی‌کند، دانشجو و ایرانی هستند و باید مورد احترام و تکریم باشند. معیارهای ارزیابی ما هم صد درصدی نیست که بخواهیم به آنها ظلم کنیم.