• سه‌شنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401012313014
  • خبرنگار : 50214

گذری بر زندگی یکی از مدیران موفق دانشگاهی یزد؛

از ریاست دانشگاه یزد تا معاونت یونسکو

از ریاست دانشگاه یزد تا معاونت یونسکو

ایسنا/یزد پژوهگشر و فعال فرهنگی اجتماعی یزد از دکتر «محمّدعلی وحدت زاد» سومین رئیس دانشگاه یزد به عنوان یکی از مدیران موفق دانشگاهی استان یاد کرد.

«حسین مسرّت» در گفت‌وگو با ایسنا یکی از چهره‌های موفق دانشگاهی در استان یزد را «محمّد علی وحدت زاد» نام برد و در موردش تصریح کرد: وحدت‌زاد در پنجم امرداد ۱۳۳۵ در محلّه‌ی  شیخداد یزد در خانواده‌ای متوسط، متدین و زحمتکش به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی را در مهرماه ۱۳۴۱ در دبستان بدر واقع در همان محله آغاز کرد و در خرداد ماه ۱۳۴۷ به پایان برد و سپس دوران سه ساله‌ی اول دبیرستان را در دبیرستان آیت اللهی گذراند و از دانش معلمان دلسوزی مانند آقایان؛ پدرزاده، سلطان زاده، عاشق معلّی، غیلیان، مروستی زاده و نشاط، بهره‌ها برد.

این پژوهشگر فرهنگی یزد ادامه داد: او در مهرماه ۱۳۵۰ دوره‌ی سه ساله‌ی دوم را در دبیرستان تعلیمات اسلامی مروج که در زمان خود یکی از دبیرستان‌های به نام استان بود، زیر نظر دبیران مشفقی همچون آقایان؛ ضیاء اسلامیان، جلیل طیّبات، سیدابریشمی، کاشفی و احمد فخرالدّینی، گذراند و پس از اخذ دیپلم ریاضی در خرداد ۱۳۵۳، در مهرماه همان سال در رشته‌ی مهندسی مواد در دانشگاه پهلوی شیراز مشغول به تحصیل شد.

مسرت با بیان این که وحدت زاد سال بعد مجدداً در کنکور شرکت کرد و با راهنمایی دوستان یزدی خود به ویژه دکتر «محمّدرضا عارف»، رشته‌ی مهندسی صنایع را در دانشگاه صنعتی آریامهر(شریف) برای تحصیل برگزید، گفت: تحصیل در این دانشگاه با اوج فعالیت‌های انقلابی مردم به ویژه دانشگاهیان علیه رژیم پهلوی مصادف شد و پس از پیروزی انقلاب، دانشگاه‌ها به سبب انقلاب فرهنگی به مدت ۱۸ ماه تعطیل شد که در این مدت، او در استانداری یزد در سمت‌های سرپرستی ستاد بازسازی ادارات و ریاست بنیاد امور جنگ زدگان استان و سپس در صدا و سیمای یزد به عنوان مسئول پخش، فعالیت کرد.

وی خاطرنشان کرد: «محمّدعلی وحدت‌زاد» پس از باز شدن دانشگاه‌ها و فراغت از مقطع کارشناسی به مدت شش ماه مدیر طرح و برنامه مرکز گسترش استان یزد بود.

وی با اشاره به این که وحدت‌زاد در سال ۱۳۶۴ در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی صنایع و مدیریت تولید از دانشگاه صنعتی کرانفیلد در انگلستان فارغ التحصیل شد، گفت: او که از همان سال دوره‌ی دکتری خود را در دانشگاه بیرمنگام انگلستان شروع کرد، به دعوت مهندس «حبیب الله بی‌طرف» استاندار وقت یزد، طرح اولیه تأسیس دانشگاه یزد را پیگیری می‌کرد و در این فرصت، ضمن رایزنی با مسئولان وزارت علوم، با بیشتر استادان یزدی دانشگاه‌ها به ویژه اساتید یزدی دانشگاه صنعتی اصفهان مذاکره کرد.

نویسنده کتاب «یزد، یادگار تاریخ» از بازگشت وحدت زاد به کشور در سال ۱۳۶۸ و پس از اخذ مدرک دکتری خود در رشته‌ی ساخت و تولید خبر داد و افزود: او به جای دانشگاه تربیّت مدرّس، دانشگاه نوپای یزد را برای خدمت انتخاب و همکاری خود با این دانشگاه را با پیگیری تأسیس رشته‌ی مهندسی صنایع آغاز کرد و چندین سال نیز مسئولیت گروه مهندسی صنایع در این دانشگاه را بر عهده داشت.

وی اضافه کرد: با تأسیس مجتمع‌های آموزشی فنی و مهندسی، علوم، هنر و معماری و منابع طبیعی، معاونت مجتمع فنی و مهندسی دانشگاه یزد را از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴ عهده‌دار شد و سپس به مدّت یک سال، به ریاست این مجتمع منصوب شد.

مسرت با اشاره به تصدی معاونت آموزشی دانشگاه یزد توسط دکتر وحدت طی دوران ریاست دکتر «محمّد علی برخورداری» در این دانشگاه از سال ۷۵ تا ۷۷، اعلام کرد: وحدت‌زاد در سال ۱۳۷۷ با حکم دکتر «مصطفی معین» وزیر علوم وقت به عنوان سومین رئیس دانشگاه یزد انتخاب و به مدت شش سال تا هشتم مهر ۱۳۸۳ که از این منصب استعفاء داد، در این سمت مشغول به کار بود.

وی گفت: او بلافاصله پس از استعفاء، با حکم دکتر «جعفر توفیقی» وزیر علوم وقت به عنوان معاون نمایندگی ایران در سازمان یونسکو در پاریس مشغول به کار شد ولی با شروع دولت نهم و زمزمه‌ی بازگشت منصوبان دولت قبل، در سال ۱۳۸۵ به کشور بازگشت اما به سبب تجربیّات خوبی که کسب کرده بود، از جانب دکتر «محمّد توکل» دبیر کلّ کمیسیون ملّی یونسکو به ریاست ادارۀ علوم این کمیسیون برگزیده شد.

این محقق و پژوهشگر یزدی بیان کرد: وحدت‌زاد هم زمان با فعالیت در کمیسیون ملی یونسکو، همکاری خود را به صورت تدریس و راهنمایی پایان‌نامه و رساله، با دانشگاه یزد ادامه داد و از مهرماه ۱۳۸۷، این همکاری را به صورت تمام وقت از سر گرفت.

وی با اشاره به این که دکتر وحدت از سال ۹۲ تا ۹۸ ریاست مؤسسه‌ی آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی امام جواد یزد را عهده دارد، گفت: او از ۱۳۹۲ به مدّت چهار سال با حکم وزیر علوم وقت دکتر «فرجی دانا»، به عنوان نماینده‌ی وزیر و عضو هیئت امنای دانشگاه‌های آزاد استان یزد فعالیت داشت و از ۱۳۹۴ تاکنون نیز عضو کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه یزد است.

وی ادامه داد: وحدت همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۳ با رأی مجمع عمومی اعضای بنیاد حامیان علم و فناوری کشور به عنوان یکی از اعضای هیئت امنا انتخاب شد، ضمن این که وی ریاست هیئت مدیره‌ی بنیاد حامیان دانشگاه یزد را هم برعهده دارد.

مسرت در پایان از اهم اقدامات دکتر وحدت طی سالها فعالیتش به ویژه در دانشگاه یزد به برگزاری همایش بین‌المللی کاروانسراها در آسیای میانه با همکاری یونسکو،  برگزاری نهمین نمایشگاه عکس کمیسیون ملّی یونسکو در ایران با عنوان « کودک و بازی » در دانشگاه یزد، تدوین برنامه‌ی آموزش عالی و تحقیقات یزد در افق سال ۱۴۰۰ با همکاری مراکز دانشگاهی استان و ادارات مربوط، دیدار از کشور «کوبا» برای بررسی زمینۀ همکاری های مشترک دو کشور، برگزاری نخسیتن سمینار علمی باروری ابرها در مرکز فرهنگی هنری دانشگاه یزد، تأسیس دوره‌ی دکتری رشته‌ی زبان و ادبیّات فارسی در دانشگاه یزد، برگزاری کنگره‌ی بزرگداشت فرّخی یزدی، برگزاری همایش بین المللی قنات با همکاری کمیسیون ملّی یونسکو، برگزاری نمایشگاه معماری سنّتی فرانسه در مرکز فرهنگی هنری دانشگاه، عقد اوّلین تفاهم نامۀ همکاری میان دانشگاه یزد و دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا، عقد تفاهم‌نامۀ همکاری علمی تحقیقاتی بین دانشگاه یزد و مؤسّسۀ خاک شناسی WDSI روسیه و به عضویّت درآوردن دانشگاه یزد در اتحادیه‌ی بین المللی دانشگاه‌ها (IAU)، اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha