• پنجشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401012514701
  • خبرنگار : 71461

فرازی از دعای روز دوازدهم ماه رمضان؛ 

انصاف، کلید حل بسیاری از مشکلات است

انصاف، کلید حل بسیاری از مشکلات است

بعضی صفت‌ها بسیار کلیدی است زیرا درب‌های زیادی را باز می‌کند و از هر دربی مجددا درب دیگری را باز خواهد کرد و به مثابه یک شاه کلیدی است که انسان را از بسیاری رذائل نجات می‌دهد و انصاف یکی از این صفات است.

به گزارش ایسنا، در دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین»

«خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنی و بپوشانم در آن جامه قناعت و خودداری و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز که می‌ترسم به نگاهداری خودت ای نگه‌دار ترسناکان»

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی استاد حوزه در شرح کلمه «عدل» در این دعا می‌گوید: همانطور که سید ایام روز جمعه، سید ماه‌ها؛ ماه رمضان، سید شب‌ها؛ شب قدر است در روایت داریم «سَیِّدُ اَلْأَعْمَالِ إِنْصَافُ» [سرور اعمال انصاف است].

وی ادامه داد: در این دعا هم می‌گوییم «خدایا به ما عدل و انصاف را ارزانی کن». بعضی صفت‌ها بسیار کلیدی است زیرا درب‌های زیادی را باز می‌کند و از هر دربی مجددا درب دیگری را باز خواهد کرد و به مثابه یک شاه کلیدی است که انسان را از بسیاری رذائل نجات می‌دهد و انصاف یکی از این صفات است.

این استاد اخلاق یادآور شد: ما در رابطه با کسانی که با آنها تجارت می‌کنیم، همسایگان، برخورد با همسر، فرزندان، قضاوت نسبت به مسئولین و اگر مسئول هستیم نسبت به کسانی‌ که قرار به آنها خدمات بدهیم، باید انصاف داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سینایی تاکید کرد: اگر همین صفت انصاف که در این دعا و برخی روایت‌ها آمده است در کشور ما یا یک جامعه و خانواده به کار گرفته شود، می‌توان گفت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: برای نمونه یک جوانی که از جهات مختلف تحت فشار است و تفریحی ندارد باید منصفانه با او برخورد کنیم یا وقتی همسر ما در خانه منتظر ما است و از صبح تا غروب زحمات زیادی را متحمل شده است باید به خاطر زحماتش با او منصفانه برخورد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha