• پنجشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ / ۲۱:۵۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401012514828

پیگیری ایسنا از خبری که عرصه هنر قم را تکان داد؛

حال استاد آهنگران روبه بهبود است/ قبل از اینکه هنر خوشنویسی قم ازبین برود، آن را دریابید

حال استاد آهنگران روبه بهبود است/ قبل از اینکه هنر خوشنویسی قم ازبین برود، آن را دریابید

ایسنا/قم مدیر انجمن خوشنویسان قم در رابطه با شرایط فعلی استاد آهنگران گفت: درمان اوزون تراپی را شروع کردیم و مشکل قطع پا رفع شده و حال استاد نیز رو به بهبود است و در چند روز آینده مرخص می‌شوند.

علی اصغر نظری حائل، مدیر انجمن خوشنویسان قم، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با شایعات مرتبط با استاد آهنگران، عنوان کرد: در شبکه‌های مجازی فضای یک کلاغ، چهل کلاغ است و همه به دنبال این هستند که توجهات را به سمت خودشان جلب کنند.

وی با اشاره به اینکه استاد آهنگران ورزشکار حرفه‌ای هستند و در چند رشته از جمله ورزش باستانی فعالیت می‌کنند و مدال  کشوری شنا پیشکسوتان را دارند، ادامه داد: ایشان برای ورزش از منزل خارج شده بودند و در چمن‌هایی که آبیاری شده بوده سر می‌خورند و پایشان آسیب می‌بیند به همین خاطر به منزل بر می‌گردند که در راه دوباره زمین می‌خورند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به این که ایشان تنها زندگی می‌کنند اگر این افتاد در منزل اتفاق افتاد بود ممکن بود اتفاقات ناگوارتری رخ دهد، گفت: رهگذاران به اورژانس اطلاع می‌دهند و ایشان را به بیمارستان فرقانی منتقل می‌کنند.

مدیر انجمن خوشنویسان قم ادامه داد: بعد از دو روز که هوشیاری شان را به دست می‌آورند رمز گوشی را باز می‌کنند و پلیس بیمارستان با آخرین تماس‌های ایشان از جمله بنده و استاد رزاقی تماس می‌گیرند.

وی افزود: بعد از اطلاع از شرایط استاد، بنده به همراه استاد رازقی و آقای متولیان که از مسئولین جامعه المصطفی و از شاگردان ایشان هستند به طور دائم پیگیر روند درمان‌شان بودیم.

نظری حائل بیان کرد: استاد به دلیل دیابت پایشان دچار عفونت شده بود و پزشکان بیمارستان فرقانی به طور قطع بیان می‌کردند که قسمتی از پا باید قطع شود تاعفونت سرایت نکند؛ اما با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه روش درمانی اوزون تراپی که در بیمارستان گلپایگانی قم انجام می‌شود شدیم و با وجود بالا بودن هزینه این شیوه درمانی، استاد را به این بیمارستان منتقل کردیم.

وی در رابطه با شرایط فعلی استاد آهنگران گفت: از همان روز اول، درمان اوزون تراپی را شروع کردیم و مشکل قطع پا رفع شد و حال استاد نیز رو به بهبود است و در چند روز آینده مرخص می‌شوند.

مدیر انجمن خوشنویسان قم اظهار کرد: منزل پدری که استاد در آن سکونت داشتند به دلیل اختلافی که بین وراث وجود دارد نمی‌توانند استفاده کنند به همین دلیل پیگیری‌هایی را انجام دادیم که با کمک مسئولین خانه‌ای به همراه پرستار برای استاد مهیا شود؛ البته باتوجه به شرایط بیماری که استاد دارند امکان سکونت در خانه پدری را هم نداشتند؛ زیرا خانه تا حدودی مخروبه است.

وی تاکید کرد: مطالبی که در روزهای ابتدایی منتشر شد ممکن است به خاطر احساساتی شدن برخی از افراد منتشر شده باشد و چون این اتفاق در کوچه برای ایشان رخ داده بود برخی تصور کرده بودند که ایشان خیابان خواب هستند؛ اما ایشان بازنشسته آموزش و پروش هستند و حقوق ثابت دارند و از لحاظ مالی مشکلی ندارند.

نظری حائل بیان کرد: از همان روزهای ابتدایی آقای تیموری از دفتر رهبری از ایشان عیادت کردند و به استاندار، مسئولین شهری و مدیران درمانی توصیه‌های لازم را کردند و مدیران ارشاد و درمانی نیز از ایشان عیادت کردند.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از ایجاد این مشکلات بهتر است کانونی برای پیشکسوتان و مشاهیر همه رشته‌های هنری و علمی استان تشکیل شود و استاید شناسایی شوند و به صورت مستمر با آن‌ها ارتباط وجود داشته باشد تا مشکلاتی مانند مسئله قضایی (خانه پدری) که برای استاد آهنگران ایجاد شده بود پیگیری شود تا  مورد سو استفاده مقرضان قرار نگیرد.

نگذاریم اساتید فراموش شوند

مدیر انجمن خوشنویسان قم با بیان اینکه همانند استاد آهنگران در استان زیاد داریم که کسی از احوالات آن‌ها خبر ندارد، ادامه داد: متاسفانه وقتی اساتید پا به سن می‌گذارند به دلیل اینکه کمتر در جوامع پیدا می‌کنند به مرور فراموش می‌شوند.

وی افزود: این افراد سرمایه‌های استان هستند و باید به گونه‌ای رفتار شود که احساس تنهایی و افسردگی نکنند؛ زیرا بهترین کسانی هستند که می‌توانند تجریبات را انتقال بدهند.

نظری حائل در رابطه با وضعیت هنر خوشنویسی در قم گفت: استان قم به طور قطعی جز رتبه های اول و دوم کشور است؛ اما نسبت به اینکه تاکنون تک شهر بوده است می‌توان گفت که رتبه اول را دارد؛ زیرا تعداد زیادی از خوشنویسان به نام و مطرح قمی در مسابقات ملی و بین‌المللی حائز رتبه هستند.

قم، مهد کتابت قرآن و کتبیه‌های اسلامی

وی ادامه داد: استان قم به عنوان مهد کتابت قرآن و کتبیه‌های اسلامی مطرح است؛ اما مسئولین باید همت کنند تا به اندازه جایگاهی که داریم به ما توجه کنند. اگر یکی از اساتیدی که در استان داریم، شهرهای دیگر داشتند هزاران کار انجام می دادند.

مدیر انجمن خوشنویسان قم افزود: در آخرین جشنواره دوسالانه خوشنویسی که برگزار شد از میان ۱۵ برگزیده هشت قمی حضور داشتند این یعنی بیش از نیمی از جوایز را به قم اختصاص دادیم اما باز هم مغفول مانده‌ایم.

وی بیان کرد: چهل سال است انجمن خوشنویسان مستاجر است در حالی که سالانه یک هزار تا یک هزار ۲۰۰ هنرجو پرورش می‌دهیم و منظم ترین انجمن کشور هستیم و بر اساس مصوبه هیئت وزیران مدرک ممتاز این انجمن معادل لیسانس، فوق ممتاز معادل فوق لیسانس و استادی معادل دکترا است و دیگر رشته‌های هنری این امتیاز را ندارند.

نظری حائل با بیان اینکه مسئولین تصور نکنند این ظرفیت به راحتی ایجاد شده است، گفت: اگر مورد استقبال قرار نگیرد مهاجرت ملی و فرا ملی صورت می‌گیرد در حال حاضر نیز اساتیدی در قم داریم که به دلیل عدم توجه به استان‌های دیگر می‌روند.

وی تاکید کرد: قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی در بخش نسخ و ثلث به اساتید ما نیاز دارد و همیشه داوران نسخ و ثلث از قم هستند و حتی برای مسابقات بین‌المللی نیز دعوت می‌شوند.

مدیر انجمن خوشنویسان قم ادامه داد: می‌توانیم قم را به عنوان پایتخت خطوط قرآنی ثبت کنیم؛ اما هرچقدر تلاش می‌کنیم کمتر توجه می‌شود و اگر به همین شیوه ادامه پیدا کند این هنر هم از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه باید مجموعه‌ای تخصصی به قم اختصاص داده شود تا آثار هنرمندان را به صورت دائم به نمایش بگذاریم، یادآور شد: استان قم کمتر آلوده ناهنجاری‌ها شده و اگر این هنرها دیده نشود شرایط نامطوب‌تری پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha