• شنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401012715463
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول خبر داد:

اجرای بیش از ۹۶۰۰۰۰ نوبت واکسیناسیون رایگان دام در راز و جرگلان

اجرای بیش از ۹۶۰۰۰۰ نوبت واکسیناسیون رایگان دام در راز و جرگلان

ایسنا/خراسان شمالی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راز و جرگلان از اجرای بیش از ۹۶۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون رایگان در شهرستان راز و جرگلان طی سال گذشته خبر داد.

دکتر شاهین قهرمانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به منظور پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های اختصاصی در دام سبک و سنگین این شهرستان، تعداد ۹۶۰ هزار و ۲۵۶ نوبت سر واکسیناسیون در سال ۱۴۰۰ توسط این شبکه انجام شده است.

وی گفت: از این تعداد واکسیناسیون، ۶۴ هزار و ۲۵۱ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز، ۱۸۳ هزار و ۲۲۷ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری شاربن، ۱۵۷۱ قلاده سگ علیه بیماری هاری و همچنین ۸۸۱ تست در دام سبک و سنگین به منظور شناسایی بیماری بروسلوز و ۲۳۱۹ تست در دام سنگین به منظور شناسایی بیماری سل و ۱۳۵ تست در اسب به منظور شناسایی بیماری مشمشه که همگی از بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشند انجام شده است.

دکتر قهرمانی افزود: ۱۲۴ هزار و ۹۲۶ راس دام سبک علیه بیماری آبله، ۲۷۷ هزار و ۲۳ راس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ۲۴۳ هزار و ۷۱۴ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی و ۳۷۶۰ راس دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکین که همگی از بیماری های اختصاصی در دام ها هستند در سال ۱۴۰۰ واکسینه شده اند.

وی گفت: طی سال گذشته در شهرستان راز و جرگلان ۲۵ کانون بیماری در دام گزارش و مقدار ۱۴۶ لیتر سم رایگان بین دامداران محترم این شهرستان توزیع شده است.

این مسئول در ارتباط با نظارت های انجام شده بر اماکن تولید و توزیع فرآورده های خام دامی نیز بیان کرد: ۶۹ مورد تخلف بهداشتی توسط واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی راز و جرگلان در سال گذشته در واحدهای عرضه فرآورده های خام دامی در این شهرستان کشف شد.

وی گفت: نظارت مستمر بر واحدهای عرضه فرآورده های خام دامی و کیفیت محصولات ارائه شده در این مراکز از وظایف ذاتی این واحد است و در صورت برخورد و مشاهده با هر گونه تخلف بهداشتی در واحدهای عرضه فرآورده های خام دامی به طور قاطع با متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.

دکتر قهرمانی افزود: در سال ۱۴۰۰ از تعداد ۳۶ واحد عرضه فرآورده های خام دامی و ۴ واحد صنایع وابسته به دام و ۱۲ خودروی حمل فرآورده های خام دامی فعال در شهرستان راز و جرگلان، ۲۰۲۸ مورد بازدید بهداشتی انجام شده است که در بازدیدهای صورت گرفته ۶۹ تخلف بهداشتی کشف شد و در این مورد ۸۸۵ کیلوگرم فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی معدوم و ۴ متخلف بهداشتی نیز به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی ادامه داد: افراد در هنگام خرید فرآورده های خام دامی به تاریخ تولید، انقضا و رعایت ضوابط بهداشتی توسط مرکز و رعایت زنجیره سرد نگهداری فرآورده های خام دامی دقت کافی داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف موضوع را به شماره ۱۵۱۲ گزارش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha