• شنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401012715750
  • خبرنگار : 71282

از افزایش حق مسکن کارگران چه‌خبر؟

از افزایش حق مسکن کارگران چه‌خبر؟

به‌دنبال تصویب افزایش دستمزد ۱۴۰۱ در شورای عالی کار، مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. باتوجه به روزهای پایانی فروردین ماه و همچنین عدم تصویب مصوبه در هیات وزیران به احتمال زیاد این افزایش از برج آینده در فیش حقوقی کارگران لحاظ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به دنبال تصویب افزایش دستمزد ۱۴۰۱ در شورای عالی کار، مبلغ حق مسکن کارگران به ۶۵۰ هزار تومان رسید. این رقم در سال گذشته ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده بود که حدود ۴۲ درصد رشد داشته است.

با توجه به آنکه کمک هزینه مسکن تنها آیتم بسته مزد کارگران به شمار می رود که برای اجرا نیازمند تصویب هیات وزیران است باید منتظر تصویب مصوبه در هیات دولت بود.

کارگران امیدوارند تا این افزایش ۲۰۰ هزار تومانی هرچه زودتر در فیش حقوقی آنها لحاظ شود هرچند که پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که قول مساعد آن را از دولت گرفته است.

آنطور که عبدالملکی در حاشیه نشست تعیین دستمزد گفته بود:" حق مسکن کارگران باید در دولت تصویب شود ولی مشکلی برای تصویب آن وجود ندارد و از قبل قول تصویب آن را گرفته‌ایم. "

طبق مصوبه شورای عالی کار، افزایش کمک هزینه مسکن باید از فروردین ماه در حقوق کارگران اعمال شود از این رو هر زمان که در هیات دولت به تصویب برسد مابه تفاوت ماههای قبل از آن تحت عنوان معوقه باید از سوی کارفرمایان به کارگران پرداخت شود.

با توجه به روزهای پایانی فروردین ماه احتمال اعمال این افزایش در حقوق برج فروردین دوراز انتظار است مگر آنکه مصوبه تا قبل از پایان ماه در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته و البته تصویب شود.

بررسی روند تصویب مصوبه افزایش کمک هزینه مسکن کارگران طی سالهای گذشته نشان می دهد که به طور معمول این تصویب دستکم از سال ۱۳۹۸ به بعد در اردیبهشت ماه صورت گرفته و تا قبل از سال ۱۳۹۸ با تاخیر طولانی همراه بوده است.

حق مسکن کارگران تا سال ۱۳۹۷ مبلغ ۴۰ هزار تومان بود اما در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۰ هزار تومان، در سال ۱۳۹۹ به ۳۰۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۰ به ۴۵۰ هزار تومان رسید اما با مصوبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ شورای عالی کار، این میزان به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، اردیبهشت سال گذشته شریعتمداری‌ـ وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ متن پیشنهادی مصوبه شورای عالی کار در خصوص افزایش حق مسکن را جهت اجرا از فروردین ماه با قید فوریت به هیات دولت ارائه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۱۸:۵۲

حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش یافته.ولی چه فایده.خیلی از کارفرماها به استخدام نیروی بازنشسته روی آورده اند.کار پیدا کردن واسه جوان ها خیلی سختتر شده.ایسنا لطفا این مساله رو پیگیری کن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۱۹:۵۷

اقا در مورد حق اولاد بازنشستگان هم کاری انجام بدید چرا این همه با شاغلان تفاوت دارد و چرا محدودیت ۳ تا فرزند همچنان برقرار است ،مگر قانون حمایت از خانواده این محدودیت ها را برنداشته

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۸ ۰۴:۴۵

اصلا شرکت ها فیش حقوقی میدن که ببینیم چقدر اضافه شده اگه فیش حقوقی بخواهیم اخراج میشیم!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۵ ۱۶:۲۱

اگه فیش حقوقی می خوای باید بری شورای حل اختلاف و درخواست بدی اونا استعلام می گیرن یه نسخه بهت میدن یا از کارفرمات می خوان

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۸ ۰۴:۵۲

نباید تصویب شود چون امسال واقعا کارگر از بازنشسته وکارمند حقوقش بالاتر رفته وصدای اعتراض همگان بلند شده

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۹ ۱۱:۰۱

دوست عزیز در همه جای دنیا بخش صنعت که بار اصلی اقتصاد رو به دوش میکشه حقوقش از ادارات بیشتر هست. این کسایی که اصطلاحاً به عنوان کارگر خطاب میشن، مهندسین با مدارک لیسانس و بالاتر از دانشگاههای شریف و تهران و .. هستن. پس فکر نکنید چون میگن کارگر حتماً افراد کم سواد هستن. البته کارگران هم حقوقی که متناسب با خرج زندگیشان باشد نیز باید داشته باشند.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۹ ۱۲:۵۴

حقوق کارگرا با این افزایس به حقوق کارمندان نمیرسه تا حالا به کارگرا ظلم شده

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۹ ۰۸:۰۷

خانم محترم شده تا حالا از ساعت 7 صبح تا 7 شب سر پا وایسی در جایی که اداره بهداشت تأیید کرده مشمول مشاغل سخت و زیان آوره برای خرجی حلال خونواده ات کار کنی؟ من خودم کارفرما هستم هر ساعت کارکرد کارگران من معادل یک هفته کارکرد شما هست ، یادتون نره این مالیات من و کارگران هست که حقوق شما رو تأمین می کنه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۶ ۱۳:۳۸

کارمندا اصلا کار نمیکنن همش مرخصی اند یا تعطیل بعد حقوقم میخواید.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۵ ۱۰:۳۱

وزیران محترم هر وقت بیکار شدن صبحی بعدظهری هروقت شد یه زحمت بکشن کارگرا بلا تکلیفن حق مسکن کارگران را تصویب کنن البته ببخشین پیام دادیم که مزاحم کارتون نشیم میدونیم خیلی درگیر کار هستین قبلا از همکاری شما سپاسگذاریم کارگران کشور ایران

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۷ ۱۵:۰۰

اصلا مگه حقوق کارگرا رو دولت تعیین میکنه که حق مسکنش اونا تایید کنن این چه قانونی گذاشتن

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۱ ۰۷:۱۲

واقعا با 200تغییر میشه خونه اجاره کرد که اونم تصویب نمیکنن

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۲ ۱۸:۴۷

به جای افزایش حق مسکن تازه کمترشم کردن دست مریزاد