• یکشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401012816746
  • خبرنگار : 71461

فرازی از دعای روز پانزدهم ماه رمضان؛

اهمیت رزق معنوی و اطاعت از خداوند

اهمیت رزق معنوی و اطاعت از خداوند

باید خداوند را اطاعت کنیم اما نه به خاطر جهنم و عذاب بلکه به خاطر عظمت و جلال خداوند؛ و این تسلیم امر الهی بودن به خاطر ترس نیست بلکه خداوند را حکیم می‌دانیم به این معنا که هرکاری خداوند می‌کند بدون حساب و کتاب نیست.

به گزارش ایسنا، در دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان آمده است: 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

«اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین»

«خدایا در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما، به حق امان بخشی خود ای ایمنی دل‌های ترسان.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی استاد حوزه در شرح عبارت «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین» می‌گوید: خیلی از ما به دنبال رزق هستیم و خدا هم بهترین رزق دهنده است. هرکسی به تناوب درخواست خود طلب خانه، ماشین، ویلا و ... دارد، اما در دعای روز پانزدهم می‌توان استنباط کرد که رزق و ‌روزی فقط همین‌ موارد نیست، «طاعَةَ الخاشِعین» به معنای خواستن‌ امور معنوی است که در زمره رزق و ‌روزی‌های ارزشمند است.

وی ادامه داد: در این دعا اطاعت از خدا به این معنا است که ما از خدا ترس داریم اما نه به خاطر جهنم و عذاب، بلکه به خاطر عظمت و جلال خداوند.

این استاد اخلاق یادآور شد: در این دعا ما می‌خوانیم که «خدایا همه از شما اطاعت می‌کنند اما به من اطاعتی نصیب کن که همراه با لذت و خشوع در پیشگاه تو باشد و ‌سینه ‌مرا برای دریافت معارف خودت گشاده کن».

حجت‌الاسلام سینایی با اشاره به معنی «المُخْبتینَ» تصریح کرد: مخبطین کسانی هستند که تسلیم امر ‌الهی هستند و این تسلیم امر الهی بودن به خاطر ترس نیست بلکه خداوند را حکیم می‌دانند، به این معنا که هرکاری خداوند می‌کند بدون حساب و کتاب نیست. براین اساس، ما هم امور خودمان و هم‌ امور دنیا را به خدا سپردیم و تصمیمی که خداوند بگیرد را می‌پذیریم و ‌به او تسلیم و اطاعت کننده هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha