• یکشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401012816789
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در قالب یک پژوهش انجام شد؛

بررسی تفاوت‌های نسلی در ارزش‌های کسب‌وکار در بازاریان اصفهان

بررسی تفاوت‌های نسلی در ارزش‌های کسب‌وکار در بازاریان اصفهان

ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش حاکی از این است که آشفتگی‌های وضعیت اقتصادی، آنومی اجتماعی و ارزشی و فضای مشترک جامعه‌پذیری نسلی عواملی هستند که در عدم تفاوت نسلی در ارزش‌های کسب‌وکار در بازار شهر اصفهان نقش داشته‌اند.

بازار به‌عنوان یکی از میدان‌های اصلیِ کنشگری اقتصادی در ایران معاصر، تحت تاثیر تحولات جهانی، تغییراتی را تجربه کرده است. چنین تغییراتی عموماً تحولاتی ارزشی را به دنبال داشته است که در صورت عدمِ مدیریت صحیح، ممکن است توسعه کشور در ابعاد مختلف را تحت تأثیر قرار بدهد.

حسن ثقفیان، منصور حقیقتیان و شاپور بهیان در پژوهشی به بررسی «بازار، تحولات ارزشی و توسعه: تفاوت‌های نسلی در ارزش‌های کسب‌وکار در میان بازاریان شهر اصفهان» پرداختند.

این پژوهش اساساً ماهیتی توسعه‌ای دارد و با فرض گرفتنِ توسعه به مثابه پدیده‌ای چندبعدی، تحولات ارزشی (تفاوت‌های نسلی در ارزش‌های کسب و کار در میان بازاریان شهر اصفهان) را بررسی می‌کند.

محققان با مرور ادبیات موجود در زمینه جامعه شناسی نسلی در ایران، سه نسل «قبل از انقلاب»، «نسل انقلاب» و «نسل سوم» شناسایی و مبنای پژوهش قرار گرفت.

جامعه آماری پژوهش تمام افرادی است که در سطح شهر اصفهان مشغول به فعالیت اقتصادی هستند. حجم نمونه، 425 نفر از بازاریان شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند.

بنابه اظهارات نویسندگان این مقاله، ارزش‌های کسب و کار در معنای عام عموماً در بازار عینت می‌یابند و تغییرات آن در طول زمان و در میان نسل‌های مختلف قابل پیگیری است. بازار اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای خاورمیانه است که این بازار در دوره‌های تاریخی مختلف رونق داشته است، هرچند اوج رونق آن را می‌توان از دوران صفویه به بعد مشاهده کرد.

در پژوهش حاضر دو مفهومِ نظریِ کلیدی تفاوت‌های نسلی و تحولات ارزشی در کسب‌وکار مورد تأکید است.

این پژوهش با طرح این پرسش که ارزش‌های کسب‌وکار در بین بازاریان شهر پژوهش دارای چه وضعیتی است؟ آغاز شد و نتایج نشان داد که بازاریان شهر اصفهان از لحاظ وضعیت ارزش‌های کسبوکار، در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

یافته‌های پژوهش بیانگر این است که بین نسل‌های مورد بررسی در بازار شهر اصفهان در زمینه ارزش‌های فرامادی کسب‌وکار تفاوتی وجود ندارد. همچنین، بین نسل‌های مورد بررسی بازار شهر اصفهان در زمینه ارزش‌های مادی کسب‌وکار تفاوتی وجود ندارد. علاوه بر این، نتایج پژوهش بیانگر این بود که تعلق نسلی بر ارزش‌های کسب‌وکار تأثیر معناداری دارد و این فرضیه قابل تأیید است، اما این تأثیرگذاری پایین است. به طورکلی می‌توان گفت که آشفتگی‌های وضعیت اقتصادی، آنومی اجتماعی و ارزشی و فضای مشترک جامعه‌پذیری نسلی عواملی هستند که در عدم تفاوت نسلی در ارزش‌های کسب‌وکار در بازار شهر اصفهان نقش داشته‌اند.

نتایج پژوهش «بازار، تحولات ارزشی و توسعه: تفاوت‌های نسلی در ارزش‌های کسبوکار در میان بازاریان شهر اصفهان» شماره یک، سال سیزدهم از سوی محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان اصفهان در مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha