• سه‌شنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401013018034
  • خبرنگار : 71477

در بحبوحه نگرانی‌های امنیتی از اقدامات چین،

مقامات ارشد آمریکا به جزایر سلیمان سفر می‌کنند

مقامات ارشد آمریکا به جزایر سلیمان سفر می‌کنند
کورت کمپبل

در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به اینکه جزایر سلمان در حال انعقاد یک توافق امنیتی با چین است، کاخ سفید اعلام کرد، هماهنگ‌کننده منطقه هند-اقیانوس آرام کاخ سفید و نماینده ارشد وزارت امور خارجه در امور آسیا به زودی به این کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی سفر خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: کورت کمپبل، هماهنگ‌کننده منطقه هند-اقیانوس آرام کاخ سفید و دنییل کریتنبریک، معاون وزیر امور خارجه در امور اقیانوس آرام و آسیای شرقی در این تور سه کشوری از جمله جزایر سلیمان، فیجی و پاپوآ گینه نو ریاست هیاتی را برعهده خواهند داشت که شامل مقامات پنتاگون و آژانس توسعه بین‌المللی خواهد بود.

در این بیانیه بدون اشاره به تاریخ دقیق این سفر آمده است: این هیات همچنین در هانوی توقف خواهد کرد تا با مقامات نظامی ارشد و شرکای منطقه‌ای در فرماندهی هند-اقیانوس آرام آمریکا گفت‌وگو کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: نگرانی‌ها نسبت به چین نیز جز موضوعات بحث با مقامات جزایر سلیمان خواهد بود.

وی در کنفرانسی خبری گفت:‌ سیاست آمریکا نسبت به این منطقه حصول اطمینان از درک کشورها از مزایای همکاری و مشارکت با واشنگتن است و درباره چین یا دیگر کشورها نیست.

ند پرایس تصریح کرد: ما این را به آنها واگذار می کنیم تا آنچه را که ما به آنها پیشنهاد می‌دهیم با آنچه که کشورهای دیگر از جمله کشورهای بزرگ منطقه پیشنهاد می دهند، مقایسه کنند.

آمریکا در فوریه سال جاری میلادی اعلام کرد که به عنوان بخشی از تلاش دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور سفارتی را در جزایر سلیمان باز خواهد کرد تا منابع امنیتی و دیپلماتیکی بیشتری را به منطقه هند-اقیانوس آرام برای مقابله با تلاش چین برای افزایش نفوذش در این منطقه ارائه دهد.

جزایر سلیمان در مارس سال جاری میلادی اعلام کرد که با هدف مقابله با تهدیدات امنیتی و تضمین محیطی امن برای سرمایه‌گذاری، مشارکتی را با چین برقرار می‌کند.

پرایس گفت: اما مقامات آمریکایی نگرانند که ماهیت وسیع و جامع این توافق با چین ممکن است در را برای استقرار نیروهای چینی در جزایر سلیمان باز کند.

وی افزود: ما معتقدیم که امضای چنین توافقی باعث افزایش بی‌ثباتی در داخل جزایر سلیمان می‌شود و سابقه‌ای نگران‌کننده برای منطقه  اقیانوس آرام ایجاد می‌کند.  

پیتر دوتون، وزیر دفاع استرالیا گفت: چین امیدوار است جای پایی نظامی در جزایر اقیانوس آرام از جمله یک "بندر نظامی" در پاپوآ گینه نو به دست آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha