• سه‌شنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401013018182
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

/گزارش/

ردپای نابودگری انسان بر گیاهی نادر...!

ردپای نابودگری انسان بر گیاهی نادر...!

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد «کلوس» یا کرفس یکی از گیاهان دارویی نادری است که در بخشی از منطقه دیشموک شهرستان کهگیلویه می روئید اما امروزه به دلیل بهره‌برداری‌های غیرمجاز در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته است.

"سلیمان محمدی"، رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: "کلوس" یکی از گیاهان دارویی نادری است که در معرض خطر انقراض قرار دارد.

وی افزود: طبق گفته مردم بومی و محلی منطقه زمانی این گیاه نادر و طبیعی به وفور یافت می شد و چند هزار هکتار را در بر می گرفت اما با وجود داشتن نگهبان بعلت تخریب و برداشت های بی رویه وغیرمجاز بخصوص از سوی افراد غیربومی استان مورد دستبرد قرار گرفت و هم اکنون تنها ۲۰ تا ۲۵ هکتار باقی مانده است.

محمدی اظهارکرد: رویشگاه "کلوس" در کوه "دل افروز" بخش "دیشموک" از توابع شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد و هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیشتر این گیاه نادر با وجود داشتن ۴ نفر نگهبان هم اکنون از بین رفته است.

محمدی در خصوص احیا این گیاه نادر تصریح کرد: در سال ۹۹ با خرید نشاء، احیا این گیاه را در ۱۲۰هکتار انجام داده ایم اما تخریب و برداشت غیرمجاز بی رویه بوده که در حال نابودی است.

وی ادامه داد: در نقاطی از استان کار احیاء کلوس را انجام دادیم که حتی به بذر دهی هم رسید اما به جایی نرسید و مورد دستبرد قرار گرفت و تراکم خیلی کمی دارد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم بذر کلوس ۴۰۰ هزار تومان است که برای احیاء این گونه گیاهی نادر نیازمند توجه و اعتبار ویژه هستیم.

ردپای نابودگری انسان بر گیاهی نادر...!

همچنین "عزیزالله جعفری"، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: کلوس یک گونه بومی و فراتر از این یک جنس بومی ایران است این گونه گیاهی نادر در سالهای نه چندان دور سطح گسترده ای در منطقه "دل افروز" بخش دیشموک به طول سه کیلومتر و به عرض دو کیلومتر داشت، در واقع حداقل رویشگاه اصلی این گونه گیاهی ۶ کیلومتر مربع بوده است.

وی افزود: این رویشگاه در سال‌های اخیر به دلیل ارزش بالای این گونه گیاهی در بازار های منطقه متاسفانه با وجود تلاش دستگاه‌های متولی به شدت مورد بهره برداری و برداشت بی رویه قرار می گیرد که روز به روز از سطح و عرصه آن کمتر می شود.

دیر بجنبیم کلوس به کلی منقرض می شود

جعفری اظهارکرد: "کلوس" یک گونه در معرض خطر انقراض است که اگر دیر بجنبیم به کلی حذف و منقرض می شود این گونه گیاهی علاوه بر استان کهگیلویه و بویراحمد در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان رویش دارد که در استان چهارمحال و بختیاری رویشگاه خودش را از دست داده و تنها در یک منطقه "سرآغا سید" رویش دارد.

این هیئت علمی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: این گونه گیاهی وحشی خاصیت دارویی و غذایی بالایی دارد و قیمت این گیاه بالاست که شبانه افراد متعددی به رویشگاه می روند و این گیاه ارزشمند اما در معرض خطر را مورد دستبرد قرار می گیرد.

جعفری تصریح کرد: با توجه به اینکه با خشکسالی و کم آب مواجهیم می توانیم در سطح وسیعی از عرصه منابع طبیعی، گیاهان کوهی همچون کرفس(کلوس به گویش محلی) کشت شود تا هم فرصت اشتغالزایی، درآمدزایی ایجاد شود و هم جهت احیا آن اقدامات موثر و خوبی توسط جوامع محلی صورت گیرد.

ردپای نابودگری انسان بر گیاهی نادر...!

وی ادامه داد: هم اکنون هر کیلوگرم این گیاه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

این پژوهشگر و گیاه شناس بیان کرد: گیاه کرفس(کلوس) در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله التهاب، درد، روماتیسم، تصفیه کننده خون، سرماخوردگی و سرفه های شدید، آلرژی و دیابت موثر است.

جعفری تاکید کرد: این گیاه فرصت خوبی برای توسعه بخش محروم دیشموک است که می تواند در جهت رشد وضعیت معیشت، درآمد و اشتغالزایی مردم این منطقه مفید باشد.

گفتنی است که زمان رویش کرفس کوهی بسته به وضعیت توپوگرافی رویشگاه و شرایط آب و هوایی متفاوت است، به طوریکه در سال‌هایی که بارش بیشتر به صورت باران باشد این گیاه از نیمه اول اسفندماه و در سال‌های برفی همراه با ذوب شدن برف‌ها، رشد رویشی خود را شروع می‌کند. رویش‌ "کلوس" به صورت محدود در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و لرستان دیده می‌شود.

در گذشته  نه ‌چندان دور بخش‌های وسیع ارتفاعات و مناطق ییلاقی و کوهستانی واقع در زاگرس در استان‌های مذکور رویش‌گاه کرفس کوهی بوده‌ به طوری که جوامع محلی از آن به عنوان علوفه دامی استفاده می‌کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha