• سه‌شنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401013018192
  • خبرنگار : 71654

۱۲ ساعت وقت اضافه برای ۴ فضانورد خصوصی ایستگاه فضایی

۱۲ ساعت وقت اضافه برای ۴ فضانورد خصوصی ایستگاه فضایی

مدت اقامت چهار فضانورد خصوصی شرکت "اکسیوم اسپیس"(Axiom Space) در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای حدود ۱۲ ساعت تمدید شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، چهار فضانورد ماموریت Ax-۱ که ماموریتی سازماندهی شده توسط شرکت اکسیوم اسپیس‌ است قرار بود امروز، سه‌شنبه ۱۹ آوریل(۳۰ فروردین) سوار بر کپسول دراگون اسپیس‌ایکس در ساعت ۱۰:۳۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۰۵ به وقت تهران) از ایستگاه فضایی جدا شده و به سمت زمین حرکت کنند و صبح روز چهارشنبه ۲۰ آوریل در نزدیکی سواحل فلوریدا فرود بیایند اما به نظر می‌رسد آب‌وهوای منطقه‌ی فرود آنها در این زمان مناسب نباشد بنابراین بازگشت فضانوردان ماموریت Ax-۱ برای ۱۲ ساعت به تعویق افتاده است.

مقامات ناسا در روز دوشنبه ۱۸ آوریل(۲۹ فروردین) نوشتند: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، چهار خدمه این ماموریت خصوصی اکنون قرار است روز سه‌شنبه در ساعت ۲۲:۰۰ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۶:۳۰ صبح روز چهارشنبه به وقت تهران) سفر خود به سوی زمین را آغاز کنند و حوالی ساعت ۱۵:۲۴ روز چهارشنبه(۲۳:۵۴ به وقت تهران) فرود بیایند.

فضانوردان ماموریت Ax-۱ سوار بر موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس در روز هشتم آوریل(۱۹ فروردین) از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا رفتند. رهبری این ماموریت را مایکل لوپز-الگریا (Michael López-Alegría)، فضانورد سابق ناسا و کارمند کنونی شرکت اکسیوم بر عهده دارد.

طبق گزارش‌ها سه خدمه‌ی دیگری که در این پرواز حضور دارند یعنی "لری کانر"(Larry Connor)، "مارک پتی"(Mark Pathy) و "ایتان استیبه"(Eytan Stibbe) هر کدام حدود ۵۵ میلیون دلار برای این سفر هزینه کرده‌اند.

Ax-۱ تنها آغاز کار برای شرکت اکسیوم اسپیس‌ خواهد بود و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود این شرکت چندین ماموریت دیگر با اسپیس‌ایکس به فضا خواهد داشت. اکسیوم اسپیس قرار است در سال ۲۰۲۴ چندین ماژول را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. این ماژول‌ها در نهایت از ایستگاه جدا شده و یک ایستگاه فضایی خصوصی و مستقل در مدار تشکیل می‌دهند.

خدمه ماموریت Ax-۱ در بازه‌ی زمانی شلوغی برای اسپیس‌ایکس به زمین بازمی‌گردند. شرکت ایلان ماسک در حال آماده شدن برای پرتاب مجموعه‌ی بزرگی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک در روز پنجشنبه ۲۱ آوریل(یکم اردیبهشت) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال است که در مجاوریت مرکز فضایی کندی قرار دارد.

در روز شنبه ۲۳ آوریل(سوم اردیبهشت) نیز این شرکت قصد دارد ماموریت کرو-۴ ناسا را به انجام برساند. طی این ماموریت سه فضانورد ناسا و یک فضانورد آژانس فضایی اروپا برای اقامتی بلندمدت به ایستگاه فضایی خواهند رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha