• چهارشنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۵:۳۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401013118732
  • خبرنگار : 30165

در یک مطالعه حیوانی بررسی شد

نقش یک دارو در بهبود فرآیند اسپرم‌زایی

نقش یک دارو در بهبود فرآیند اسپرم‌زایی

محقق مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یک مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی تاثیر یک دارو را در بهبود فرآیند اسپرم‌زایی بررسی کرده است.

دکتر محمدامین عبدالهی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نقش رادیکال‌های آزاد در آسیب‌های سلولی و ایجاد ناباروری، توضیح داد: در بعضی از بیماری‌ها، در نتیجه متابولیسم سلولی، رادیکال‌های آزادی تولید می‌شوند که تجمع آن‌ها باعث آسیب سلولی می‌شود.

وی به تاثیر رادیکال‌های آزاد بر روی سلول‌های اسپرم اشاره کرد و گفت: سلول اسپرم به دلیل داشتن میزان زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع در غشای پلاسمایی و مقادیر خیلی ناچیز آنتی اکسیدان‌های سیتوپلاسمی، نسبت به رادیکال‌های آزاد حساس است و این رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث مرگ سلولی، افزایش تولید فاکتورهای التهابی، آسیب به DNA و RNA سلول و غیر فعال کردن پروتئین‌ها و آنزیم‌ها شوند.

استادیار گروه بیولوژی و علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از علل ناباروری در مردان را استرس اکسیداتیو عنوان کرد و گفت: استرس اکسیداتیو منجر به تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود و می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود.

عبدالهی‌فر با اشاره به اثرات یک دارو به نام اداراون (Edaravone)، تصریح کرد: داروی اداراون (Edaravone) برای بهبود بیماران ضربه مغزی و همچنین درمان بیماران ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) که دارای ناتوانی حرکتی هستند، استفاده می‌شود و این دارو می‌تواند رادیکال‌های آزاد را دفع کند.

وی ادامه داد: با توجه به ‌این‌که رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث ناباروری در مردان شوند، ما با انجام یک مطالعه تاثیر داروی اداراون را بر فرآیند اسپرم‌زایی موش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادیم. در این مطالعه به موش‌های آزمایشگاهی ماده‌ای به نام «بوسولفان» تزریق شد تا آن‌ها دچار آزواسپرمی شوند و تولید اسپرم در آن‌ها متوقف شود. سپس تاثیر داروی اداراون در بهبود آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

محقق مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص نتایج حاصل از این مطالعه، توضیح داد: بررسی‌های این مطالعه حاکی از این بود که داروی «اداراون» به طور قابل‌توجهی می‌تواند شاخص‌های مختلف اسپرم مانند تعداد کل اسپرم‌ها، شکل ظاهری و میزان زنده‌مانی آن را بهبود بخشد. همچنین به طور قابل توجهی درصد اسپرم‌های با کروماتین نابالغ را کاهش داد و همچنین این دارو منجر به افزایش معنی‌دار میزان هورمون تستوسترون شد.

وی افزود: بررسی بافت بیضه نیز نشان داد که داروی اداراون از کاهش وزن و حجم بیضه و همچنین کاهش تعداد سلول‌های بیضه جلوگیری کرده‌ است. به علاوه این دارو رادیکال‌های آزاد را کاهش و تولید آنتی‌اکسیدانی به نام «گلوتاتیون» را افزایش داد. همچنین این دارو توانست ژن‌های مرتبط با مرگ سلولی و اتوفاژی (خودخواری سلول‌ها) را کاهش دهد.

استادیار گروه بیولوژی و علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به این‌که نتایج این مطالعه در فصل‌نامه باروری و ناباروری (Journal of Reproduction & Infertility) پژوهشگاه ابن‌سینا منتشر شده است، گفت: داروی اداراون می‌تواند اسپرم‌زایی را در موش‌ها از طریق مهار رادیکال‌های آزاد و تعدیل اتوفاژی (خودخواری سلول‌ها) و کاهش مرگ سلولی در بافت بیضه بهبود بخشد.

این محقق مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: با توجه به این‌که این مطالعه برای اولین‌بار اثرات درمانی داروی اداراون را بر روی مدل موشی آزواسپرمی نشان داده است، در مورد نقش این دارو بر روی ناباروری ناشی از آزواسپرمی مطالعات بیشتر و دقیق‌تری نیاز است.

به گزارش ایسنا، در انجام این تحقیق مهسا غفاری نوین، محمدامین صباغ الوانی، محمدرضا مافی بالانی، عباس علی آقایی، آذر افشار، فخرالدین آقاجان‌پور، رضا سلطانی، حمید نظریان، مریم سلیمی، احد حسن سید حسنی، شبنم عبدی، محمدامین عبداللهی‌فر، پوریا راعی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با یکدیگر مشارکت داشتند.

مقاله این مطالعه از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

اثرات درمانی اداراون بر آزواسپرمی: مهار رادیکال آزاد و مدولاسیون اتوفاژی در بافت بیضه موش

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha