• پنجشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401020100320
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی یکم اردیبهشت

پیشنهادی برای حل پرونده‌های خانوادگی/ دلایل ادامه بحران در افغانستان

پیشنهادی برای حل پرونده‌های خانوادگی/ دلایل ادامه بحران در افغانستان

دیدارهای مردمی رئیس قوه قضاییه/ تغییرات اتوبوسی مدیران/ ادامه بحران در افغانستان و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، تاکید رئیس قوه قضائیه بر حل و فصل پرونده‌های خانوادگی با اتخاذ رویکرد کدخدامنشی از جمله اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درادامه دیدارهای مردمی خود که با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم و همچنین آسیب‌شناسی روندها و رویه‌های موجود در واحدهای قضایی برگزار می شود، با ۱۳ تن از مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضا ملاقات کرد و ضمن قرارگرفتن در جریان مسائل و مشکلات آنها به صورت موردی دستورات مقتضی را صادر کرد.

وی در پایان این ملاقات مردمی، طی سخنانی با تشریح برخی موارد و موضوعات مطرح شده از جانب مراجعه‌کنندگان، بر حل و فصل پرونده‌های خانوادگی با اتخاذ رویکرد کدخدامنشی، صلح وسازش و گذشت طرفین که در ماه پر خیر و برکت رمضان دارای اجر و پاداش مضاعف است، تاکید کرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در نشست شورای تامین استان مازندران با بیان اینکه دولت به دنبال رفع مشکلات مردم است، افزود: دولت مردمی سیزدهم بدنبال همکاری با کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای توسعه است، هر چند دشمنان با تحریم ظالمانه به دنبال فشار حداکثری به کشور هستند، اما دولت با برنامه ریزی مناسب به دنبال ساماندهی معیشت و رفع مشکلات مردم است.

گزارش ایسنا با عنوان "چرخه تکراری تغییرات" با موضوع بررسی تعویض مدیران و افراد زیرمجموعه آن‌ها پس از تغییر دولت‌ها از دیگر اخبار پربازدید امروز بود.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه این تغییرات به رسمی عجیب در ساختار اداری کشور تبدیل و به "تغییرات اتوبوسی" مشهور شده، آمده است: تغییراتی که حالا قرار است برای آن کارگروه هم تشکیل شود! اما سوال اینجاست که تشکیل کارگروه برای تغییرات قرار است بر چه مبنایی باشد؟

لازم به ذکر است که بنا به گفته سخنگوی دولت، اخیرا دستوری از سوی رئیس‌جمهور به معاونت اجرایی صادر شده که برای مدیرانی که تعیین تکلیف نشده‌اند، کارگروهی تشکیل شود.

از دیگر موضوعات خبری امروز، مسئله مهاجرت به عنوان یک پدیده جهانی و ضرورت توجه فراگیر، همه جانبه و چندوجهی به موضوع اتباع خارجی مقیم ایران بود.

در همین رابطه بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم از تدوین پیش نویس طرح ساماندهی اتباع خارجی در مرکز پژوهش‌ها خبر داد و گفت که پیش نویس این طرح با تاکید بر جامعیت، روزآمدی، انسجام وظایف و شفافیت در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار گرفته است.

همچنین انفجارهای اخیر در غرب کابل که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از شهروندان افغانستانی از جمله دانش آموزان «هزاره ای» شده است، موضوع  گفت و گوی ایسنا با یک کارشناس مسائل شبه قاره که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

نوذر شفیعی معتقد است که امنیت در افغانستان در دوران حکومت طالبان جهت دار و هوشمند شده است و می گوید: بی تفاوتی طالبان یا چراغ سبز طالبان و فعالیت داعش در افغانستان سبب ساز این اتفاقات است. آن بخش از جامعه که باید امنیت داشته باشد، امنیت آن تأمین می شود که مربوط به امنیت یک گروه قومی و یک گروه سیاسی است و سایر قومیت ها و گروه های سیاسی فاقد امنیت هستند.

رضا بهرامی سفیر پیشین ایران در افغانستان هم در یادداشتی در تبیین چرایی استمرار بحران در افغانستان می گوید: افغانستان 4 دهه است با بحران بی‌ثباتی و درگیری‌های نظامی در قالب حضور نیروهای نظامی خارجی یا منازعه جریانات داخلی مواجه است و موضوع منازعه همواره تصاحب قدرت و توسعه نفوذ در این کشور بوده است. دو قدرت نظامی جهان مبادرت به حضور مستقیم نظامی در این کشور کردند و مجموعه‌ای از رقابت‌های بیرونی، بحران و خشونت را منجر شدند. تداوم بحران نه تنها زیرساخت‌های محدود این کشور را از بین برد، بلکه توان ملی آن را به شدت ضعیف و در عین حال همگرایی ملی را نسبتا با گسست مواجه کرد.

همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) در جمع مردم شب‌زنده‌دار حضور یافت.

رئیس جمهور در بخشی از این مراسم با تاکید بر شناخت معرفت ائمه اطهار(ع) و به خصوص حضرت فاطمه زهرا(س) در شب قدر گفت: امام خمینی(ره) همیشه مردم را دعوت به خدا می‌کرد و اگر در جبهه‌ها رزمندگان دچار مشکل می‌شدند، می‌فرمود نگاه به خودتان کنید، نکند غرور برای شما ایجاد شده باشد. امام خمینی(ره) در سلوک خود به خدا و مردم توجه داشت و هیچ مستکبری مورد اعتنای امام نبود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha