• جمعه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401020200570
  • خبرنگار : 90057

رهبران اسپانیا، آلمان و پرتغال از فرانسوی‌ها خواستند به لوپن رای ندهند

رهبران اسپانیا، آلمان و پرتغال از فرانسوی‌ها خواستند به لوپن رای ندهند

رهبران اروپایی در حمایت از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور کنونی فرانسه متحد شده و به رای‌دهندگان فرانسوی نسبت به انتخاب «یک نامزد راست افراطی که آشکارا در کنار کسانی قرار می‌گیرد که به آزادی و دموکراسی ما حمله می‌کنند» هشدار دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، با نزدیک شدن فرانسه به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال، در ستونی که مشترکاً در لوموند، روزنامه خبری اصلی فرانسه منتشر شد، درخواست کردند: ما به فرانسه نیاز داریم تا از ارزش‌های مشترک اروپایی ما دفاع کند.

این سه رهبر خاطرنشان کردند که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 24 آوریل "انتخاباتی مانند سایرین نیست" زیرا فرانسوی ها با یک انتخاب بسیار مهم "نه فقط برای فرانسه بلکه برای همه ما در اروپا" روبرو هستند. آنها بدون نام بردن از نامزدهای نهایی - ماکرون یا مارین لوپن، رقیب راست افراطی - گفتند فرانسوی‌ها بین یک کاندیدای دموکرات که معتقد است فرانسه در یک اتحادیه قدرتمند و خودمختار اروپایی قوی‌تر است و یک راست افراطی، حق «انتخاب دارند» نامزدی که آشکارا در کنار کسانی قرار می گیرد که به آزادی و دموکراسی ما حمله می کنند - ارزش های اساسی که مستقیماً از روشنگری فرانسه می آید. رهبران اروپایی معتقدند که جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه علیه اوکراین، تلاشی برای بازنویسی تاریخ است و "ارزش‌هایی را هدف قرار می‌دهد که فرانسه و کشورهای ما از آن دفاع می کنند: دموکراسی، حاکمیت، آزادی و حاکمیت قانون."

آنها گفتند پوتین یک الگوی ایدئولوژیک و سیاسی برای پوپولیست ها و احزاب سیاسی راست افراطی برای طرح مطالبات ملی گرایانه است "حتی اگر این سیاستمداران امروز سعی کنند از  روسیه فاصله بگیرند."

اظهارات لوپن مبنی بر تمایل به نزدیکی روسیه و ناتو در صورت انتخاب شدن، خروج فرانسه از عضویت ناتو، کاهش مشارکت پاریس در اتحادیه اروپا و نادیده گرفتن قوانین اتحادیه اروپا، رهبران جهان را نگران کرده است. از سوی دیگر، ماکرون تاکید کرده است که فرانسه در کنار اتحادیه اروپا قوی‌تر است، از ناتو علیه روسیه حمایت می‌کند و برای راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای جنگ اوکراین تلاش می‌کند. او اشاره کرده است که انتخابات در فرانسه یک همه پرسی برای (ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا) است.

این سه رهبر گفت: "ما به فرانسه در کنار خود نیاز داریم...فرانسه‌ای که از ارزش های مشترک ما دفاع کند، در اروپائی که در آن خودمان را به رسمیت بشناسیم، که آزاد و به روی جهان باز است، مستقل، قدرتمند و در عین حال سخاوتمند است."

آنها با اشاره به پروژه ماکرون و رهبری اروپایی او گفتند: "این فرانسه‌ای است که در رای گیری 24 آوریل نیز حضور دارد" و امیدوارند "شهروندان جمهوری فرانسه آن را انتخاب کنند."

ماجرای وام گرفتن مارین لوپن از بانک روسی منتسب به پوتین

امانوئل ماکرون چهارشنبه شب در جریان مناظره زنده تلویزیونی با مارین لوپن، رقیب خود را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به وابستگی به قدرت سیاسی ولادیمیر پوتین در روسیه متهم کرد و در تایید ادعای خود به پرداخت وام بانک روسی به حزب راست افراطی «اجتماع ملی» اشاره کرد.

ماکرون گفت: «من این را با جدیت می‌گویم، شما به قدرت روسیه و پوتین وابسته هستید. شما در سال ۲۰۱۵ از یک بانک روسی نزدیک به حکومت وام گرفتید و سپس این وام را از طریق عاملان فعلی آن که دست ‌اندرکار جنگ سوریه هستند، استمهال کردید.»

بانک مورد اشاره ماکرون، بانک «نخستین بانک چک-روسیه» یا «First Czech-Russian Bank» است که به اختصار اف‌سی‌آربی(FCRB) نام گرفته بود. این بانک در سال ۱۹۹۶ و ظاهرا به ابتکار دولت وقت جمهوری چک تاسیس شد ولی مقر اصلی در مسکو استقرار پیدا کرد.

الکسی ناوالنی، فعال سیاسی مخالف دولت روسیه معتقد است که تاسیس این بانک بر اساس ایده شخصی پوتین و با هدف ایجاد نهادی پولی برای پولشویی صورت گرفته و ایفای نقش دولت جمهوری چک نیز پوششی برای موجه جلوه دادن این اقدام بوده است. در همین خصوص، سایت یک نهاد مستقل به نام «اتحاد برای محافظت از دموکراسی» نیز با انتشار گزارشی به ارتباط بانک اف‌سی‌آربی با یک سناتور روسی به نام الکساندر باباکوف و مشارکت در عملیات پولشویی اشاره کرده است.

لوپن در سال ۲۰۱۴ مدعی شد که به دلیل امتناع بانک‌های فرانسوی از پرداخت وام به حزب جبهه ملی سابق و اجتماع ملی فعلی، ناگزیر شده تا برای تامین هزینه‌های کارزار انتخاباتی خود به سراغ بانک‌های خارجی برود که در میان آنها یک بانک روسی به عنوان نخستین بانک خارجی درخواست آنها را اجابت و با پرداخت وامی به ارزش ۹.۱ میلیون یورو موافقت کرده است.

البته این بانک در سال ۲۰۱۶ تعطیل شد و امتیاز تسویه بدهی‌ حزب اجتماع ملی ابتدا به یک شرکت روسی کرایه اتومبیل به نام کُنتی (Conti) و سپس به شرکت آویازاپچست (Aviazaptchast) واگذار شد؛ شرکتی که در حوزه تجارت قطعات یدکی هواپیما فعال است و از سوی نظامیان سابق روسی اداره می شود که در جنگ سوریه مشارکت دارند.

شرکت آویازاپچست از حزب اجتماع ملی به دلیل عدم بازپرداخت وام خود در دادگاه‌های روسیه شکایت کرد ولی دو طرف در سوم ژوئن ۲۰۲۰ به مصالحه رسیدند و دوره بازپرداخت وام تا سال ۲۰۲۸ تمدید شد. این در حالی است که این وام می‌بایست تا سپتامبر ۲۰۱۹ به طور کامل تسویه می‌شد.

منتقدان  لوپن معتقدند که دریافت این وام و تمدید دوره بازپرداخت آن بدون حمایت دولت روسیه و شخص ولادیمیر پوتین ممکن نمی‌شده است.

آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

طبق نظرسنجی موسسه ایپسوس-سوپرا استریا برای دو رسانه «فرانس‌انفو» و «لوپاریزین اوژوردویی آن فرانس» سه روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، امانوئل ماکرون با فاصله ۱۵ درصدی از مارین لوپن جلوتر است.

«فرانس‌انفو» با یادآوری اینکه یک نظرسنجی، یک پیش‌بینی نیست بلکه نظر افکار عمومی در یک لحظه است که حاشیه خطا دارد نوشت: «طبق نظرسنجی روزانه ما در تاریخ پنجشنبه ۲۱ آوریل و یک روز پس از مناظره بین دو کاندیدای دور دوم، امانوئل ماکرون توانست یک درصد مقابل رقیب خود پیشروی کند. طبق این نظرسنجی ۵۷.۵ درصد در دور دوم انتخابات به ماکرون رای می‌دهند در حالیکه ۴۲.۵ درصد افراد شرکت کننده در این نظرسنجی گفته‌اند به مارین لوپن رای‌ می‌دهند.»

این رسانه ضریب خطای نظرسنجی را ۳.۳ درصد اعلام کرد. این نظر سنجی یک روز پس از مناظره دو مدعی ریاست کاخ الیزه انجام شد.

طبق این نظرسنجی ۷۳ درصد فرانسوی‌ها مطمئن هستند که در انتخابات شرکت می‌کنند. نرخ مشارکت در دور دوم انتخابات سال ۲۰۱۷ رقم ۷۴.۶ درصد بود.

با نزدیک شدن به زمان رای‌گیری، انتخاب‌ها نیز قطعی‌تر شده است. ۸۹ درصد از افرادی که حتما رای می‌دهند می‌گویند که تصمیم خود را گرفته‌اند در حالی که ۱۱ درصد معتقدند که رای آن‌ها همچنان می‌تواند تغییر کند. در بین افرادی که می‌خواهند به ماکرون رای دهند ۹۵ درصد گفته‌اند که مطمئن هستند اما پنج درصد می‌گویند ممکن است رای آن‌ها تغییر کند. اما در بین افرادی که قصد دارند به مارین لوپن رای دهند، ۹۲ درصد به تصمیم قطعی رسیده‌اند اما هشت درصد همچنان تردید دارند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۳ ۱۹:۳۳

اگر لوپن نزدیک و یا بالاتر نبود دلیلی برای نگرانی و توصیه به رای دهندگان که خود امری غیر دموکراتیک است وجود نداشت و اعلام ۱۵ درصد جلوتر بودن کامرون فقط دست را برای دستکاری باز می‌گذارد.