• دوشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401020502299
  • خبرنگار : 50428

کارشناس محیط‌زیست:

جوامع محلی هیچ اطلاعی از رفتار درست با گونه‌های حیات‌وحش ندارند

جوامع محلی هیچ اطلاعی از رفتار درست با گونه‌های حیات‌وحش ندارند

ایسنا/اردبیل یک کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه جوامع محلی هیچ اطلاعی از رفتار درست با گونه‌های حیات‌وحش ندارند، گفت: خرس قهوه‌ای حیوانی بی‌آزار است و افراد بومی با ایجاد سروصدا به‌راحتی می‌توانستند آن را از محل دور کنند اما با بی‌رحمی تمام آن را شکنجه کردند که منجر به تلف‌شدن آن شد.

مسعود لاهوت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حادثه مرگ خرس نمین به ما نشان داد که جوامع محلی هیچ اطلاعی از رفتار درست با گونه‌های حیات‌وحش و چگونگی مقابله با آن را ندارند.

وی اضافه کرد: خرس قهوه‌ای در منطقه آذربایجان به‌ویژه در زیستگاه‌های مرکزی استان اردبیل نقش گونه چتر را دارد به این معنی که حفاظت از آن به منزله حفاظت هم‌زمان از چندین گونه ارزشمند در حیات‌وحش محسوب می‌شود و تلفات آن حتی در تعداد خیلی کم ضایعه بزرگی برای اکوسیستم است.

این کارشناس محیط‌زیست اضافه کرد: اداره کل محیط‌زیست استان اردبیل باید به جد پیگیر برخورد قضایی با عاملان این حادثه باشد اما سؤال مهم‌تر این است که اداره کل محیط‌زیست استان اردبیل باتوجه‌به وجود انجمن‌های مردم‌نهاد متعدد در حوزه محیط‌زیست و لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه حیات‌وحش، در یک دهه گذشته چه اقداماتی را برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی انجام داده است؟

لاهوت با بیان اینکه لازم است تلفن گویا و شبانه‌روزی امداد حیات‌وحش در استان اردبیل راه‌اندازی شود، تصریح کرد: باید مسئولان مربوطه تدابیر لازم را برای چابک‌سازی در واکنش سریع به حوادث و اتفاقات ازاین‌دست را بیندیشند.

به گفته این کارشناس حیات‌وحش، سال‌ها است که سازمان محیط‌زیست در سطح کشور به لزوم تدوین و توجه به پروتکل امداد حیات‌وحش اشاره می‌کند اما هنوز مشخص نیست که این پروتکل چه زمانی و با چه فاکتورها و استانداردهایی قرار است اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، روز جمعه دوم اردیبهشت یک قلاده خرس ‌قهوه‌ای در روستای کنازق شهرستان نمین با رفتار نامتعارف مردم محلی این منطقه تلف شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha