• سه‌شنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1401020602906
  • خبرنگار : 50126

اربعین در آیینه شعر اقوام ایران

بیانیه هیئت داوران سومین کنگره ملی عقیق و ارغوان / ضرورت رجوع شاعران جوان به منابع اصیل اسلامی

بیانیه هیئت داوران سومین کنگره ملی عقیق و ارغوان / ضرورت رجوع شاعران جوان به منابع اصیل اسلامی

ایسنا/ایلام بیانیه‌ی هیئت داوران ؛سومین کنگره ملی عقیق و ارغوان؛ اربعین در آیینه شعر اقوام ایران، که در شهر مهران به عنوان دروازه اصلی عتبات عالیات برگزار شد، به شرح زیر قرائت شد.

اربعین حسینی هروله‌ای عاشقانه و شورانگیز طوافی عارفانه و رازآمیز و  حجی به تمامی محبت و معرفت است .پیاده‌روی عظیم اربعین هر ساله  تلاقی رنگ‌ها و صداها و هم‌نشینی ادیان و اقوام را در بین الحرمین - مرکز معنوی جهان امروز - به یک‌رنگی و یک‌صدایی می‌رساند.
  هر زمان، تأویلی تازه از "کل یوم عاشورا" و تاًملی نو در "کل ارض کربلا"، به مدد عالم و آدم می‌آید تا با بهره‌گیری از این فرهنگ ناب انسانی و اسلامی هم‌چنان به آینده و سرنوشت جهان و جهانیان امیدوار باشیم. کما اینکه هم اکنون ظهور و بروز جلوه زینبی عاشورا، در یاری و پرستاری مبتلایان به بیماری همه‌گیر کرونا، بار دیگر گوهر انسانیت را جان و جلایی تازه بخشیده است.
چهارده قرن است که زمین و زمان از انتشار آن خون‌های پاک، سرخ است و از انعکاس آن اشک های زلال ، سبز. خوشا ما و شما که افشاگری خون‌های پاک را و روشنگری اشک‌های زلال را هر یک به زبانی و بیانی روایت می‌کنیم.
هیئت داوران سومین کنگره ملی عقیق و ارغوان ( اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی ) ضمن اعلام مراتب قدردانی و سپاس‌گزاری از معاونت محترم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، در اعتماد به استان ایلام به عنوان دروازه ی عتبات عالیات و سرزمین چهار فصل فرهنگ‌ها، برای میزبانی کنگره و حمایت‌های بی‌دریغشان، به صورت ویژه از حمایت‌ها و هدایت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و زحمات و خدمات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهران در برگزاری مناسب این کنگره، نکاتی چند را خدمت بانیان و شرکت‌کنندگان عزیز معروض می‌دارد:
۱- هم چون دو دوره پیشین و اکثر اشعار آیینی تولید شده در چند دهه اخیر، آثار رسیده به کنگره سوم عقیق و ارغوان نیز از غلبه احساس و عاطفه و شور و حال صرف، بر اندیشه و تعقل و تفکر و تحلیل، رنج می‌برند. به جز موارد اندک شمار در هر گویش، در بقیه موارد مخاطب وادار به تاًمل و تاًنی و حتی درنگی کوتاه در اشعار نمی‌شود.
شعر هیئت، مخاطب عام،گرفتن اشک از مستمعین، در هم آمیختگی روایات موثق و مجعول، قصد قربت و امثالهم بهانه‌های مناسبی برای نپرداختن به شناخت منابع اصیل و مستند، مطالعه دقیق و مستمر و غور در آیات و روایات نیست. معرفتی که به درک و دریافتی تازه و موثر بیانجامد، اگرچه ریشه در محبت به ائمه اطهار (ع) دارد، اما قطعا ً از مسیر تحقیق و تدقیق در گفتار و رفتار حضرات معصومین (ع) و حیات و ممات  سراسر نورشان  می گذرد.
۲- شاعران جوان باید بدانند که علاوه بر تسلط کامل بر اصول و قواعد شعری و تبحر کامل در شاعری، برای سرودن شعر آیینی قابل تأمل، مطالعه قرآن، نهج‌البلاغه‌، صحیفه سجادیه‌،کتب معتبر حدیث، ادعیه و زیارات ، مقاتل، تاریخ صدر اسلام و نمونه اشعارموفق آیینی لازم و ضروری است. تا ضمن توجه به ادبیت متون تولیدی، با استنادات درست و ارجاعات دقیق، بیش از پیش در رعایت شأن حضرات معصومین (ع) و بصیرت‌افزایی مخاطبین بکوشیم.
۳- هر چند که پراکندگی استان‌ها و زبان‌ها و گویش‌های شرکت کننده، در این  دوره خیلی خوب ارزیابی می‌شود، اما همچنان بعضی از استان ‌ها و زبان‌ها و گویش‌ها  در این دوره هیچ نماینده و اثری ندارند. باز نگری در نحوه تبلیغ، ارسال فراخوان، نحوه ارتباط‌گیری با بومی‌سرایان سراسر کشور، تبیین و تشریح رسانه‌ای موضوع و شناسایی و رفع  ایرادات و اشکالات این سه دوره می‌تواند ما را به پوشش فراگیر و حداکثری کنگره امیدوار کند.
۴- در بخش جنبی ویژه شعر بومی (کردی، لری و لکی)  دفاع مقدس در استان ایلام، با عدم استقبال بومی‌سرایان ایلامی، انتظار برگزار کنندگان کنگره برآورده نشد و اندک آثار رسیده به این بخش، از نظر کیفی نیز در سطح بسیار پایینی قرار داشتند.
واقعیت این است که شعر بومی دفاع مقدس در سراسر کشور، فعلا نتوانسته است، پابه پای شعر بومی با موضوع آزاد و آیینی پیش بیاید و حتی در خیلی از زبان‌ها و گویش‌ها، یا مغفول مانده یا آن طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. تجربه این دوره از کنگره ملی عقیق و ارغوان  باید متولیان امر را هوشیارتر و دغدغه‌مندتر از گذشته، به آسیب شناسی این مسئله و چاره اندیشی و تلاش و تکاپو ی بیشتر و بهتر وادار کند تا بخشی از توانمندی و غنای زبان‌ها و ادبیات بومی و استعدادهای ادبی در هر زبان و گویش به شعر دفاع مقدس معطوف شود.

هیئت داوران این کنگره‌ی ملی متشکل از  بهروز سپیدنامه، عبدالرضا شهبازی ، دکتر سیدمهدی  حسینی‌نژاد، دکتر مریم رزاقی، محمدرضا بحری،میثم رنجبر ، محمد بشری  ،  سالم پوراحمد، کیومرث مرادی مهر  ، جعفر پوررضوی و فرهاد شاهمرادیان بود.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha