• چهارشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۱:۳۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401020703715
  • خبرنگار : 71573

تسلیت برای درگذشت اسلامی ندوشن

با نگرانی به ایران می‌اندیشید

با نگرانی به ایران می‌اندیشید

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پیامی درگذشت محمدعلی اسلامی نُدوشَن را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در متن پیام کاظم موسوی بجنوردی آمده است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

درگذشت نویسنده و مترجمِ توانا، استاد دکتر محمّدعلی اسلامی نُدوشَن برای فرهنگ‌دوستانِ ایران مایه اندوه و دریغِ بسیار است.
او از نسل ایران‌شناسان بزرگ و سترگ روزگار ما بود و از دیرباز با نگرانی به ایران می‌اندیشید و در آثار خود پیوسته بر جانب انسانی در گذشته‌های دور و نزدیک ایران تأکید می‌کرد.
گرچه سال‌های آخر را در غربتِ غرب گذراند، همچون سرتاسر عمر، با شور و شوق به سرزمین مادری می‌نگریست و دل در گرو ایران و ایرانیان داشت.
جامعه علمی و ادبی ایران تا سال‌ها و دهه‌ها، از خوانِ دانشِ گستردۀ او بهره‌مند خواهند بود.
فقدان این ادیب و حقوق‌دانِ برجسته را به‌ویژه به همسر گرانقدرش، استاد بانو دکتر شیرین بیانی و سپس دوستان، شاگردان و دوستدارانش تسلیت می‌گویم و برای ایشان شکیبایی آرزو دارم.»

محمدعلی اسلامی ندوشن، شاعر، نویسنده و پژوهشگر و چهره فرهنگی پیشکسوت، متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود که پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، در ۹۷ سالگی در کانادا از دنیا رفت.

از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن می‌توان به «ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ»، «چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران»، «تأمّل‌ در حافظ»، «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه»، «داستان‌ داستان‌ها»، «سرو سایه‌فکن»، «ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه»، «نامه‌ نامور»، «ایران را از یاد نبریم»، «به‌ دنبال‌ سایه ‌همای»، «ذکر مناقب‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ سوم»، «سخن‌ها را بشنویم»، «ایران‌ و تنهائیش»، «ایران‌ چه‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ دارد؟»، «مرزهای‌ ناپیدا»، «شور زندگی‌» (وان گوگ)، «روزها» (سرگذشت - در چهار جلد)، «باغ سبز عشق»، «ابر زمانه‌ و ابر زلف»، «افسانه افسون»، «دیدن‌ دگر آموز»، «شنیدن‌ دگر آموز»، «جام‌ جهان‌بین» و «آواها و ایماها» اشاره کرد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۷ ۰۸:۱۵

خدایش رحمت کند

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۷ ۱۱:۱۷

بادش بخیر ...این انسان عاشق ادب و فرهنگ و سرزمین ایران ....برای همیشه همه عاشقانش را تنها گذاشت ...اگرچه این انسان متفکر و اندیشمند و عاشق در میان ما نیست ولی نوشته ها و سخنان زیبایش همیشه به دلهای‌دوستدارانش زندگی میبخشد ...یاد این انسان بزرگ و فرهیخته را در این سرزمین زنده نگاه داریم....