• چهارشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401020703948
  • خبرنگار : 30188

همه آنچه باید در مورد قوطی و پروفیل بدانید

همه آنچه باید در مورد قوطی و پروفیل بدانید

قوطی و پروفیل، مقاطع فولادی توخالی هستند که براساس شکل ظاهری و کاربرد و... انواع گوناگونی دارند. این مقاطع فولادی در حال حاضر در صنایع مختلف و به خصوص در صنعت ساختمان سازی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا به نقل از آراد آهن،  قیمت روز مقاطع فولادی برای اهالی صنعت از اهمیت ویژه‌ی برخوردار است و این گروه همواره در تلاشند خرید این مقاطع فولادی را با قیمت‌های پایین تری انجام دهند. در ادامه با انواع پروفیل بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع قوطی و پروفیل

این مقاطع براساس شکل ظاهری، کاربرد، نحوه تولید و ... به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند.

  • انواع این مقاطع براساس کاربرد به دو دسته اصلی پروفیل صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند:

1-پروفیل‌های ساختمانی

مشخص است که آهن آلات ساختمانی به صورت مختص در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که پروفیل های ساختمانی ممکن است به روش نورد گرم و از شمش‌های فولادی در کارخانه و یا به روش نورد سرد و از فرم دهی ورق‌های فولادی تولید شوند.

2-پروفیل‌های صنعتی: این نوع مقاطع فولادی در صنایع مختلفی چون خودروسازی، ساخت تجهیزات نظامی و ... کاربرد دارند.

  • براساس شکل ظاهری پروفیل‌ها به دو دسته ی باز و بسته تقسیم می‌شوند:

1-پروفیل باز: مقاطعی که حداقل یکی از اضلاع تشکیل دهنده سطح مقطع آن‌ها باز است مثل انواع z، تیرآهن، تسمه، ناودانی، نبشی، آبرو و ...

2-پروفیل بسته: مقاطعی که تمامی اضلاع تشکیل دهنده سطح مقطع آنها بسته باشد و اغلب با سطح مقطع دایره‌ی، مربعی، مستطیلی و ... هستند.

انواع قوطی پروفیل براساس جنس ماده‌ی ساخت نیز با یکدیگر تفاوت دارند و باید در هنگام خرید آنها حتماً به جنس آن توجه داشت. به عنوان مثال دسته‌های زیر متداول ترین مقاطعی هستند که به دلیل ماده ی اولیه ی ساختشان ویژگی‌های برتری پیدا کرده‌اند.

همه آنچه باید در مورد قوطی و پروفیل بدانید

1-قوطی مبلی:

پروفیل مبلی از ورق روغنی یا ورق سرد با ضخامت‌های 0.7 تا 1.5 میلیمتر در سطح مقطع‌های عمدتاً مربعی و مستطیلی ساخته می‌شوند. ساخته شدن از ورق روغنی آن هم با این ضخامت محدود باعث شده است تا این مقطع فولادی در عین استحکام بالا از وزنی بسیار سبک برخوردار باشد.

2-قوطی گالوانیزه:

دسته‌ی دیگری از مقاطع گالوانیزه که به دلیل ویژگی خاص ماده‌ی اولیه‌شان کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند، قوطی‌های گالوانیزه هستند. این مقاطع برای اینکه مقاومت بیشتری در برابر عوامل بیرونی و به خصوص رطوبت پیدا کنند، از ورق های گالوانیزه تولید می‌شوند.

 3-ستونی:

ستونی ها از ورق سیاه فولادی و با ضخامت‌های بین 2 تا 20 میلیمتر و در طول‌های 6 و 12متری تولید می‌شوند.

قوطی‌های ستونی به دلیل ضخامت زیاد و استحکام بسیار بالایی که دارند، از پروفیل های سنگین به شمار می‌روند. از این مقاطع آهنی در ساخت ساختمان، ستون، پل، شاسی ماشین‌های سبک و سنگین و ... استفاده می‌شود.

روش تولید پروفیل فولادی

این مقاطع فولادی می‌توانند به روش نوردگرم و یا نورد سرد ساخته شوند.

1-روش نوردگرم: در این فرایند شمش‌های فولادی در کوره گداخته شده و سپس به شکل محصول مورد نظر از خط تولید کارخانه خارج می‌شوند. انواع لوله، تسمه ورق، سپری، ناودانی و میلگرد از مقاطع فولادی تولید شده به روش نورد گرم به شمار می‌روند.

2-روش نورد سرد: در این روش ورق‌های فولادی چون ورق سیاه، روغنی و یا گالوانیزه از طریق دستگاه‌های مخصوص پرس و خمکاری به انواع قوطی و پروفیل تبدیل می‌شوند. مقاطعی که روش تولید آنها از فرایند نورد سرد است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تولید می‌شوند.

در روش مستقیم ورق فولادی به شکل پروفیل که اغلب از نوع مقطع باز است تبدیل می‌شود. اما در روش غیر مستقیم ابتدا با ورق فولادی لوله را تولید کرده و سپس آن را توسط دستگاه‌های مخصوص شکل داده و زاویه‌های مورد نظر را روی آن اعمال می‌کنند. واضح است که کیفیت و قیمت قوطی تولید شده از طریق هر کدام از روش‌های فوق متفاوت خواهد بود.

همه آنچه باید در مورد قوطی و پروفیل بدانید

نکاتی در مورد خرید قوطی و پروفیل به صورت غیرحضوری

  1. قبل از خرید، نوع مقطع آهنی مناسب پروژه‌ی خود را مشخص کنید. در صورتی که در انتخاب نوع، تعداد و یا سایز مقطع مورد نظر خود دچار شک و تردید هستید می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان متخصصان فروش بازرگانی آراد آهن با شماره‌ی: 031-34055 کمک بگیرید.
  2. از اعتبار و سابقه‌ی شرکتی که قصد خرید از آن دارید، اطمینان حاصل کنید. معمولاً سایت‌های فروشگاهی معتبر لیست مجوزهای دریافتی خود را در یکی از صفحات سایت خود به نمایش می‌گذارند. برای مثال بازرگانی آراد آهن دو مجوز فروش الکترونیکی خود یعنی "نماد اعتماد الکترونیکی" و "نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجتیال" را در پایین تمام صفحات سایت  خود برای پیگیری و اطمینان بیشتر مشتریان به نمایش گذاشته است.
  3. قبل از ثبت سفارش از چندین فروشگاه اینترنتی قیمت مقطع مورد نظر خود را استعلام کرده و با یکدیگر مقایسه کنید. البته در نظر داشته باشید که قیمت و کیفیت با یکدیگر هم خوانی داشته باشند. کمترین قیمت آهن آلات در ایران با بالاترین کیفیت را می‌توانید از طریق تماس با شماره‌ی: 34055-031 استعلام نمایید.
  4. شرایط ارسال بار، تضمین کیفیت، ارائه فاکتور رسمی و مهر شده،  مدت زمانی که محصول به دست شما می‌رسد و.. را از شرکت موردنظر پرسیده و از همخوانی آن با نیاز خود اطمینان حاصل کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha