• شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401020704089
  • خبرنگار : 71480

عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با ایسنا:

جریان عدالت خواهی در چارجوب قوانین حرکت کند

جریان عدالت خواهی در چارجوب قوانین حرکت کند

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، گفت: نیت جریان عدالت خواهی امر به معروف و نهی از منکر است اما آنها باید رفتار خود را با مقررات کشور تطبیق دهند.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه هرکسی می خواهد خدمتی به کشور بکند باید در چارچوب قوانین و مقررات اقدام کند، اظهار کرد: اینکه  فرد یا گروهی نسبت به کشور احساس مسئولیت کند و با تابلوی عدالت خواهی حرکت کند، خیلی خوب است اما آنها نباید اقدامات خود را بدون مجوز یا تمهید مقدمات انجام دهند، زیرا این کار به تضعیف نظام منجر خواهد شد. چه بسا اشتباهاتی هم در این راه رخ دهد.

وی افزود: اوایل انقلاب که موضوع ترورهای منافقین پیش آمده بود، امام راحل از مردم خواستند اگر اطلاعاتی در خصوص این گروهک دارند، به اطلاع نهادهای امنیتی برسانند. امام (ره)هیچگاه از مردم نخواستند که خودشان وارد شده و با منافقین برخورد کنند. الان هم از مردم خواسته می شود که اگر موارد مشکوکی مشاهده کردند به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اطلاع دهند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اینکه عده ای دور هم بنشینند و بدون رای دادگاه در مورد افراد نظر دهند کار درستی نیست. این چنین اقداماتی در گذشته با شکایت افرادی که متهم شدند، همراه شد و بعد مشخص گردید که اتهامات وارد شده به این افراد درست نبوده است. الان حتی قاضی هم حق ندارد قبل از اعلام رای نهایی دادگاه در مورد جرم و مجازات متهمین اظهار نظر کند پس چگونه عده ای به خود اجازه می دهند که بدون بررسی قضایی درباره افراد اظهار نظر کنند؟ آنها اگر مدارکی دارند باید آن را به مراجع قضایی ارائه کنند، نه اینکه در معرض دید افکار عمومی قرار دهند، زیرا این اتهامات اگر درست نباشد، دیگر از اذهان مردم پاک نمی شود. حتی قانون اساسی صراحت دارد اگر کسی در دادگاهی محکوم شد و بعدا مشخص شد که حکم دادگاه اشتباه بوده است، باید از بیت المال به او خسارت پرداخت شود.

یوسفیان ملا درباره موضوع سفر خانواده قالیباف خاطرنشان کرد: این موضوع ابعاد مختلفی دارد. سیاست های کلی نظام و تاکید رهبری بر استفاده از تولید داخلی است و خانواده رئیس مجلس خلاف این سیاست ها عمل کرده است، اما مرتکب جرم هم نشده است. همین الان خیلی از مسئولان خودروهای وارداتی سوار می شوند. در واقع اقدام خانواده قالیباف خلاف بیّن شرع و قانون نیست، البته بهتر است مسئولان و خانواده هایشان پایندی بیشتری به سیاست های کلی نظام داشته باشند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجازاتی که این خانواده شد متناسب با اقدام آنها نبود، گفت: در این مورد جرمی رخ نداده است، اما کار ناپسندی انجام شد. اگر دختر و داماد رئیس مجلس فقط به این سفر رفته بودند می شد بگوییم که جوانی کرده اند، اما وقتی همسر قالیباف هم در این سفر حضور دارد یعنی به سیاست های نظام بی توجهی می شود. قالیباف باید به موضوع توجه می کرد.

وی تاکید کرد: نباید اشتباه فرزند به پای پدر نوشته شود. ما مسئولانی داریم که فرزندان آنها در همین نظام اعدام شده اند، ولی کسی گناه فرزندان را به پای پدر ننوشت. البته خانواده رئیس مجلس هم باید رعایت مسائل کشور و حساسیت های مردم را می کرد. در مجموع من معتقدم این موضوع خیلی بزرگ شد و شاید انگیزه های سیاسی پشت آن وجود داشت.

یوسفیان ملا در پایان گفت: توصیه من به جریان عدالت خواهی این است که رفتار خود را با مقررات کشور تطبیق دهد. نیت آنها امر به معروف  و نهی از منکر است، اما با این رفتارها مشکلی حل نمی شود. آنها نباید همان اول، راه آخر یعنی مراجعه به افکار عمومی را انتخاب کنند، بلکه مواردی از فساد را که در اختیار دارند به مراجع قضایی ارائه کنند. در مورد خانواده قالیباف هم که جرمی رخ نداده است، اما آنها می توانستند که اطلاعات خود را در اختیار برخی نهادهای نظام قرار دهند تا آنها به خانواده رئیس مجلس تذکر دهند ولی در این مورد به گونه ای اقدام کردند که طرف مقابل یک لحظه هم نتوانست نفس بکشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha