• چهارشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401020704481
  • خبرنگار : 30057

بازدید از آزمایشگاه پیشرفته نیمه‌تمام زلزله که از سال ۸۰ تجهیز شد

بازدید از آزمایشگاه پیشرفته نیمه‌تمام زلزله که از سال ۸۰ تجهیز شد

آزمایشگاه پیشرفته زلزله که ایده اولیه آن در سال ۶۹ شکل گرفت و تجهیزات آن در ابتدای دهه ۸۰ خریداری شد، امروز مورد بازدید رییس سازمان مدیریت بحران کشور قرار گرفت؛ در حالی که این آزمایشگاه همچنان برای بهره‌برداری کامل نیازمند حمایت دستگاه‌های مربوط است.

به گزارش ایسنا، صبح امروز، رییس سازمان مدیریت بحران کشور از آزمایشگاه پیشرفته زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بازدید کرد. این آزمایشگاه به منظور ارتقای توان علمی کشور از سوی  پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله طراحی و ساخته شده است. این آزمایشگاه جامع در حوزه مهندسی زلزله شامل سازه، خاک و ارتعاشات مجهز به تجهیزاتی می‌شود تا قادر به پاسخگویی به نیازهای کشور در زمینه‌هایی چون صنعت ساختمان و ابنیه فنی، صنایع دفاعی، نفت و پتروشیمی، آب و برق و نیروگاه هسته‌ای باشد.

ساخت این آزمایشگاه از خرداد ۱۳۹۱ در زمینی به وسعت ۷۶۰۰ متر مربع در شمال شرقی تهران در منطقه سوهانک تهران آغاز شد. زیربنای فاز اول این مجتمع آزمایشگاهی ۸۰۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده است و فاز دوم آن بالغ بر ۱۲۰۰۰ متر مربع است که شامل بناهای اداری، پژوهشی و پشتیبانی خواهد بود. 

فاز اول این آزمایشگاه از سه بخش عمده کف قوی و دیوار عکس‌العمل، میز لرزان و دستگاه سانتریفیوژ تشکیل شده است. 

کف قوی و دیوار عکس‌العمل که به عنوان تکیه‌گاه جهت اتصال دادن نمونه‌های آزمایشگاهی و بارگذاری آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از ملزومات اولیه این سیستم تکیه‌گاهی با صلبیت بالا و امکان باربری تا حد تعیین شده در محدوده الاستیک و بدون ترک خوردگی است. وجود چنین سیستم تکیه‌گاهی متخصصین را توانا می‌کند تا سازه و یا عناصر سازه‌ای و غیر سازه را تحت اثر نیروهای از پیش تعیین شده قرار داده و رفتار آنها را بررسی کند. ظرفیت باربری این دیوار حداقل ۴۰۰ تن بارگذاری دینامیکی به ارتفاع ۱۲ متر است.

بازدید از آزمایشگاه پیشرفته نیمه‌تمام زلزله که از سال ۸۰ تجهیز شد

علاوه بر آن از آنجایی که به دلیل کاهش سطح تنش‌های اعمالی به مدل‌های با ابعاد بسیار کوچکتر از سازه واقعی، رفتار مدل به میزان زیادی با رفتار واقعی متفاوت خواهد بود، استفاده از دستگاه سانتریفیوژ موجب می‌شود مدل در یک میدان ثقل بالاتر از شتاب طبیعی زمین قرار گیرد. این امر باعث افزایش تنش‌های ناشی از وزن تا حد تنش‌های واقعی می‌شود و لذا رفتار مدل مشابهت زیادی به رفتار واقعی پیدا می‌کند.

در حاشیه این بازدید دکتر محمدکاظم جعفری، رییس سابق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو هیات علمی این پژوهشگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه طراحی و ساخت و راه‌اندازی این آزمایشگاه با بیان اینکه اولین ایده‌های راه اندازی این آزمایشگاه از زمان زمینلرزه منجیل و رودبار در سال ۶۹ ارائه شد، گفت: این آزمایشگاه ۶ ماه بعد از راه‌اندازی پژوهشگاه زلزله شناسی احداث شد و بعد از انجام مطالعات اولیه زمین آن تهیه شد و نسبت به خرید تجهیزات این آزمایشگاه اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای دهه ۸۰ تجهیزات آزمایشگاه پیشرفته زلزله تامین شد، اظهار کرد: اجرا و ساخت این آزمایشگاه‌ه مربوط به سال ۹۰ و ۹۱ است. دلیل زمان‌بر بودن راه‌اندازی این آزمایشگاه محدودیت منابع مالی بوده است و اگر این منابع به این پروژه تزریق می‌شد، می‌توانستیم در مدت زمان کمتری به بهره‌برداری برسیم.

جعفری با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین بخش این آزمایشگاه ساخته شده است، یادآور شد: تجهیزات خریداری شده نصب شده و سایر تجهیزات در حال نصب نهایی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با اشاره به اهمیت تجهیز کشور به چنین آزمایشگاهی، خاطر نشان کرد: احداث این پژوهشگاه یک الزام بوده است و با همت دکتر بازیار، رییس جدید پژوهشگاه سایر بخش‌های این آزمایشگاه به بهره‌برداری می‌رسد تا این مرکز تبدیل به افتخاری در کشور و منطقه غرب آسیا شود؛ چرا که این آزمایشگاه می‌تواند مرجعیت در این حوزه در منطقه باشد.

جعفری با اشاره به استقبال صنعت ساختمان از تجهیزات آزمایشگاهی این مرکز برای ساخت و ساز بهینه، اظهار کرد: فاصله‌ای بین دانش و ظرفیت مهندسی و جامعه مهندسی وجود دارد. در دنیا این مراکز آزمایشگاهی راه‌اندازی شده و به اندازه‌ای از خدمات آن استقبال شده است که متقاضیان یک تا یک و نیم سال در نوبت دریافت خدمات آن هستند.

وی اضافه کرد: این حرکت در کشور آغاز شده و تاکنون دو تست با تجهیزات این آزمایشگاه، انجام و مانع از خروج ارز از کشور برای انجام این تست‌ها شد.

جعفری با تاکید بر اینکه برای بسیاری از سازه‌های کشور، انجام تست‌های آزمایشگاه زلزله الزام‌آور شده است، گفت: برای آنکه فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد، نیاز است تا در حوزه مقررات ملی ساختمان الزاماتی بر روی انجام تست در سازه‌های مهم اعمال شود.

به گفته وی، با انجام این تست امکان مشاهده رفتار سازه در برابر لرزه‌ها فراهم می‌شود و بر اساس آن می‌توان هزینه‌های ساخت را کاهش داد.

وی ابراز امیدواری کرد که نظام حاکمیتی و حوزه نظام فنی و اجرایی کشور به تدریج الزاماتی را برای سازه‌های مهم تعریف کنند تا از چنین ظرفیت‌های موجود در کشور بهره‌برداری شود.

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha