• پنجشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401020804975
  • منبع : نمایندگی سمنان

پذیرایی از ۳۰۰۰ گردشگر در جشنواره گل غلتان امیریه دامغان

پذیرایی از ۳۰۰۰ گردشگر در جشنواره گل غلتان امیریه دامغان

ایسنا/سمنان شهردار امیریه و دبیر سیزدهمین جشنواره گل غلتان از برنامه‌ریزی برای پذیرایی از ۳۰۰۰ گردشگر در این جشنواره خبر داد.

منصور بانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سیزدهمین جشنواره ملی گل غلتان در روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه در محله تاریخی قلعه امیریه برگزار می‌شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره گل غلتان نوزاد شهر امیریه با بیان اینکه غلتاندن نوزادان در این دو روز به‌صورت متمرکز برگزار نخواهد شد افزود: پیش بینی می‌شود حداق ۱۰۰ نوزاد برای حضور در جشنواره سیزدهم ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ نوزاد برای حضور در جشنواره ثبت‌نام شده اضافه کرد: سیزدهمین جشنواره گل غلتان همچون سال های قبل در دو روز متوالی برگزار می شود.

شهردار امیریه از این جشنواره به عنوان جشنواره ای مردمی نام برد و تصریح کرد : آیین غلتانیدن نوزادان در گل های محمدی با مشارکت عمومی مردم شهر امیریه برگزار خواهد شد.

وی داد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی، کرباس بافی ، صنایع بسته بندی پسته و آجیل ، بازدید از باغ‌های گل و مراسم گل چینان ، اجرای بازی‌های بومی محلی، اجرای موسیقی سنتی و برنامه های شاد و متنوع از دیگر برنامه های جشنواره سیزدهم است.

شهردار امیریه با اشاره به جایگاه گلستان های محمدی در این شهر افزود: فضای سبز شهر امیریه ۸ هکتار است و میزان باغات گل محمدی در این شهر نیز یک هکتار است که با تامین آب سطح زیرکشت گل محمدی افزایش پیدا خواهد کرد.

ذیرایی از ۳۰۰۰ گردشگر در جشنواره گل غلتان امیریه دامغان

وی ادامه داد:  روزانه از این باغات ۳۰ الی ۳۵ کیلو گل محمدی برداشت می شود. ضمن اینکه برداشت گل‌ها نیز دو هفته به طول می‌انجامد.

دبیر سیزدهمین جشنواره گل غلتان نوزاد شهر امیریه با بیان اینکه آیین گل غلتان نوزاد از گذشته های دور در شهر امیریه به عنوان یک سنت دیرینه برگزار می شده اظهار کرد: غلتاندن  نوزادان در گل ها باعث می شود که آنها بیش از پیش با گل‌ها مانوس شوند ضمن اینکه در سن بزرگسالی نیز حساسیتی به گل نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا- آیین گل غلتان یکی از سنن دیرینه در دامغان و خصوصا امیریه است که معمولا در اولین بهار زندگی نوزاد و در زمان گل‌دهی گل های محمدی برگزار می شود. مردم این دیار بر این باورند اجرای این مراسم برای نوزادان سبب شادابی، طراوت و سلامت آنان می‌شود .
در این آیین سنتی که به ثبت ملی نیز رسیده، زنان همراه با ذکر صلوات بر حضرت محمد(ص) و قرائت اشعاری، نوزادان کمتر از یک سال را در میان پارچه ای سفید رنگ که گلهای پر پرشده محمدی در میان آن ریخته شده قرار داده و می‌غلتانند. در طول مراسم، زنان و مادران همراه با شعرخوانی و اجرای موسیقی محلی غلتاندن نوزاد در بین گل های محمدی را انجام می‌دهند.
پذیرایی از ۳۰۰۰ گردشگر در جشنواره گل غلتان امیریه دامغان

پذیرایی از ۳۰۰۰ گردشگر در جشنواره گل غلتان امیریه دامغان
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha