• جمعه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۱:۱۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401020905943
  • خبرنگار : 50214

استاندار یزد:

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

ایسنا/یزد استاندار یزد شغل پاکبانی را چیزی جز عشق و ایثار و صبوری ندانست و گفت: این که استان یزد به عنوان یکی از بهترین استانها در بحث سفر مطرح شد به دلیل همت پاکبانان در نظافت مثالزدنی شهر بود لذا بر ما فرض است که به مسائل این بخش توجه داشته باشیم.

«مهران فاطمی» امروز جمعه نهم اردیبهشت ماه در حاشیه ضیافت افطازی با پاکبانان شهر یزد ضمن تقدیر از ملت بزرگ ایران و مردم شریف استان در حضور در راپیمایی روز قدس و نیز تبریک روز ملی شوراها، گفت: هر چند در فضای رسانه ای همواره نقدهایی است ولی در بردار فرایند شورای شهر همواره خدمات‌دهی مناسبی را دیده‌ایم که جا دارد از آنها تشکر کنیم.

وی ضمن تبریک روز جهانی کارگر، گفت: بنده نیز هم کارگر هستم و هم کارگر زاده چرا که از جیب مردم حقوق می گیریم تا به آنها خدمت کنیم.

استاندار عنوان پاکبانی را زیبا خواند و افزود: در قران کریم آیه ای در مورد پاکبانی داریم، پاکبانی دو قسم دارد یکی پاکبانی معنوی و یکی پاکبانی مادی. خداوند در سوره شمس به خیلی چیزها قسم می خورد و در ادامه بر کسی قسم می خورد که نفس خود را پاکبانی کند و در واقع همه انسانها پاکبان هستند و اگر نباشند روی رستگاری را نخواهند دید.

وی افزود: اگر نباشد تلاش و شب بیداری پاکبانان، سایر خدمات شهر و تصمیماتی که برای شهر گرفته می‌شود، اصلا دیده نمی‌شود و برای مردم معنی و مفهوم پیدا نمی‌کند.  

فاطمی کار پاکبانی را دشوار خواند و خاطرنشان کرد: انصافا جز عشق و ایثار و صبوری پاکبانان، تدوام کار در این حوزه رقم نخواهد خورد لذا قلباً دست شما را می‌بوسم.

وی افزود: خوشبختانه در ایام نوروز هر شخصیتی و گروهی که وارد استان شد و طی بازدیهایی که داشتیم، همه اذعان داشتند که خدمات شهری نوروز یزد را مثال زدنی خواندند و نمونه بارز آن اظهارات آقای حداد عادل در این رابطه بود لذا این که استان یزد به عنوان یکی از بهترین استانها در بحث سفر مطرح شد به دلیل همت پاکبانان بود و بر ما فرض است که به مسائل این بخش توجه داشته باشیم.

استاندار در ادامه به مسائل مطرح شده در این نشست اشاره کرد و گفت: قطعاً شرکتهایی واسط بین پاکبانان و شهرداری هستند ولی باید شهرداری و شوورای شهر نظارت لازم را بر این شرکتها در جهت رفع مسائل و مشکلات پاکبانان داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر رفع مشکلات بیمه و مطالبات پاکبابان، بیاان کرد: با توجه به غیربومی بودن بخش زیادی از پاکبانان شهر، باید در رابطه با تسهیل مرخصی آنها به ویژه با توجه به قرار گرفتن در آستانه عید سعید فطر، مدیریت لازم و اقدام شود.

فاطمی در مورد حالت لجام گسیخته اجاره منزل، گفت: این مشکل فراتر از وسعت مالی کارگران است که باید با حضور دادستان و نمایندگان مربوطه ساماندهی شود.

وی افزود: البته باید جلسه ای نیز با شهرداری گذاشته شود تا تسهیلاتی برای اجاره مسکن جهت پاکبانان فراهم و در این رابطه از ظرفیتها بانکها باید استفاده شود.

استاندار با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن گفت: می توان از این مسیر برای خانه دار شدن پاکبانان بهره گرفته شود.

وی در مورد مباحث امنیتی پاکبانان، گفت: این مورد باید با همکاری نیروی انتظامی حتما مرتفع شود و بحث زباله گردی‌ها نیز سامان یابد.

فاطمی در رابطه با امنیت شغلی پاکبانان، گفت: قرارداد یک ماه و دو ماهه برای هیچ فردی قابل قبول نیست چرا که این افراد نیز باید حداقل‌ها را برای خانواده و آینده زندگی خود داشته باشند.

وی با بیان این که قوانین کار، فوانین محکمی است، تاکید کرد: باید حقوق کارگر از سوی کارفرما مورد توجه قرار گیرد و مباحث صنفی، معیشتی و شغلی پاکبانان بررسی و به شرکتهای پیمانکاری واگذار نشود.

استاندار با اشاره هب موضوع تخریب باغات، گفت: باغها ریه‌های شهر هستند و لازمه زندگی شهرنشینی است و باید جلوی تخریب و خشکی آنها گرفته شود.

وی افزود: شهرداری باید در قالب تهاتر زمین یا پرداخت عوارض نسبت به خرید این باغات و تبدیل انها به اماکن تفرجگاهی و تفریح شهروندان اقدام کند.

فاطمی در مورد سرمایه گذاری بازیافت نخاله های ساختمانی و تکمیل کارخانه کمپوست،‌ گفت: اگر این مسئله خیلی زود مورد تصمیم گیری قرار نگیرد قطعاً در آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد لذا باید در دستور کار قرار گیرد.

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

«حمیدرضا رحیمدل» معاون خدمات شهری شهرداری یزد نیز در این مراسم ضمن قدردانی از پاکبانان به خاطر حضور پررنگشان در سطح شهر و تبریک روز ملی شوراها، اظهار کرد: معاونت خدمات شهری دارای چهار سازمان آتش نشانی، سیما و منظر، مدیریت پسماند و سازمان آرامستانها و دو اداره مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری و اداره مدیریت بحران است.

وی با اشاره به فعالیت حوزه خدمات شهری بدون تعطیلی در تمام ایام سال، تنها رفت و روب حجم ۳۳۰ تنی زباله شهر یزد با وجود جمعیت ۶۰۰ هزار نفری شهر و سرانه تولید روزانه ۵۸۰ گرم زباله توسط هر شهروند را کاری طافت فرسا خواند.

رحیمدل با اشاره به نظافت شهر توسط پاکبانان، کفت: معابر از سوی این معاونت به سه درجه دسته بندی شده که معابر درجه یک مثل بافت تاریخی شهر روزانه نظافت می شود و معابر درجه دو نیز در هفته دو روز نظافت و زباله آنها جمع اوری می‌شود.

وی با بیان این که وضعیت شهر یزد به لحاظ مکانیزاسیون تاسیسات خدمات شهری مطلوب است، تعداد پاکبانان سطح شهر یزد را ۹۵۰ نفر و تعداد باغبانان را ۵۴۲ نفر ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: معاونت خدمات شهری علاوه بر جمع آوری زباله های شهر، ۷ تن فوم‌های فضای سبز و ۲.۵ تن لاستیکهای مستهلک نیز جمع اوری می کند که برای بازیافت آنها اقدام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد گفت: خوشبختانه پس از سالها به همت شورای شهر ششم و شهردار محترم، آزمون گرم خط ۳۰۰ تنی زباله شهر یزد با موفقیت در روز جهانی زمین انجام شد.

وی در پایان دو درخواست نیز از استاندار مطالبه کرد و افزود: شهر یزد روزانه حدود ۱۰۰۰ تن نخاله ساختمانی تولید می‌کند که به لحاظ توجیه اقتصادی و زیست محیطی آن، امیدواریم با حلب سرمایه گذار داخلی یا خارجی جهت بازیافت آنها اقدام شود که در این صورت خدمت بزرگی در این حوزه خواهیم داشت.

وی افزود: هر چند برای تولید ۳۳۰ تن زباله خط پردازش در شهر یزد فراهم است ولی برای تکمیل نیاز و تولید کمپوست از زباله نیاز به حمایت مسئولان و تزریق اعتبارات ملی است.

رحمیدل با تاکید بر حفظ باغات شهر یزد، گفت: اگر به همین منوال جلو برویم، دیگر باغی در سطح شهر کویری یزد باقی نخواهد ماند چرا که به شدت شاهد تفکیک آنها به کاربری های دیگر هستیم لذا درخواست ایجاد صندوق حفظ و احیای باغهای کویری هستیم تا از طریق خریداری باغ‌های بزرگ شهر نسبت به تبدیل آنها به پارکهای بزرگ درون محله‌ای اقدام کنیم.

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

«ابوالقاسم محی الدینی» شهردار یزد نیز در این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه در ایام نوروز به رغم ووقع طوفانهایی که در شهر روی داد و درختان زیادی را از ریشه دراورد ولی به اذهان مسافران نوروزی در ایام نوروز شهر وضعیت بسیار خوبی از لحاظ نظافت و تمیزی داشت.

وی افزود: تلاش زیادی در شهرداری داریم تا رفاه عزیزان پاکبان را تامین کنیم ولی قطعاً کاستی هایی در این زمینه داریم که امیدواریم با همت بیشتر در جهت فراهم آوردن آسایش انها داشته باشیم.

شهردار خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از پاکبانان در تامین مسکن دچار مشکل هستند و درخواست داریم که کاری در این زمینه شود یا حداقل در تامین اجاره بهای خانه، کمکی داشته باشیم.

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

«عزیزالله سیفی» رئیس شورای شهر یزد هم در این نشست خاطرنشان کرد: قطعاً مشکلات مطرح شده پاکبابنان را در شورای اسلامی شهر پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به راهپیمایی حضوری روز جهانی قدس پس از دو سال محدودیتهای کرونایی، گفت: این عظمت و شکوه که امروز رقم خورد را باید شکرگذاری کنیم چرا که با وجود شرایط اقتصادی سخت تحمیل شده از سوی دشمن بر مردم، باز هم مردم پایبند بر آرمانهای نظام و انقلاب هستند که جای تقدیر و تشکر دارد.

سیفی با بیان این که این حضور مردمی، مسئولیت متولیان و مدیران را دوچندان می کند، ابراز امیدواری کرد که مسئولان بتوانند وظایف محوله خود را به خوبی انجام دهند و کوتاهی در این حوزه نداشته باشیم.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت روز ملی شوراها، شوراها حلقه ارتباط تنگاتنگ مردم با حکومت هستند، گاهی شوراها را پارلمانهای کوچک جهت تصمیم گیریهای محلی عنوان می کنند ولی امروز، روز همه مردم است چرا که با مشارکت خودشان، سرنوشت خود را رقم می زنند.

 رئیس شورای شهر یزد افزود: خوشبختانه ششمین دوره شورای شهر یزد با انتخاب اعضای انقلابی و پرکار و فعال شکل گرفت و برای شهرداری یکسری راهبردها تعریف شد که بودجه ۱۴۰۱  شهرداری نیز بر این اساس شکل گرفت که به خوبی در حال پیاده سازی است.

وی ادامه داد: برنامه‌ی ابتدایی شورا اتمام طرحهای نیمه تمام شهرداری تعیین شد و در همین راستا نیز در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، خیلی از آنها به بهره برداری رسید و ادامه آنها را در نیمه اول امسال دنبال می‌کنیم و علاوه بر این نیز در هرسال یک طرح بزرگ را برای شهرداری تعریف کردیم.

وی افزود: در این چند ماه بیش از ۶۰ جلسه علنی و رسمی با ۱۳۳ مصوبه انجام شده که از این مصوبات چهار مصوبه توسط هیات تطبیق مورد اعتراض قرار گرفت و که آنها نیز توسط اعضای شورای شهر مورد پافشاری قرار گرفت که به شورای حل اختلاف استان ارجاع و دو مورد انها تایید شد.

سیفی در پایان نیز گفت: شورای شهر در هفته شوراها نیز برنامه دارد و هر روز در یکی از محلات شهر نشست با مردم داریم و مسائل انها را از نزدیک خواهیم داشت و علاوه بر این هر شب در سیمای یزد برنامه داریم و برنامه های متنوع دیگری نیز تدارک دیده شده است.

این مسئول یازدهم اردیبهشت روز جهانی کارگر را نیز گرامیداشت و با تبریک آن به پاکبابان،  اهمیت و جایگاه کارگران به عنوان نهاد اصلی در تولید را یادآور شد.

در این مراسم تعدادی از پاکبانان به نمایندگی از همکاران خود به بیان مسائب و مشکلات خود پرداختند.

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

پاکبانی شرط رستگاری همه انسانهاست/مشکلات صنفی و رفاهی پاکبانان پیگیری شود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha