• شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401021006081
  • خبرنگار : 50471

منابع آبی دشت نهاوند سالانه ۴۹ صدم متر افت می‌کند

منابع آبی دشت نهاوند سالانه ۴۹ صدم متر افت می‌کند

ایسنا/همدان رئیس امور منابع آب شهرستان نهاوند گفت: افت منابع آبی دشت نهاوند سالانه ۴۹ صدم متر است و از سال ۱۳۷۵ تاکنون میزان افت آب دشت نهاوند ۱۴ و ۱۱ صدم متر بوده که بر این اساس ۲۶۰ میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی شهرستان کاهش داشته است.

اکبر دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب چاه‌های مجاز تاکنون بر روی ۴۸۵ حلقه چاه عمیق در نهاوند کنتور حجمی نصب شده است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از افزایش مصرف بی‌رویه آب تمام چاه‌های مجاز در شهرستان باید پروانه بهینه بهره‌برداری دریافت کرده و علاوه بر آن نسبت به نصب کنتور حجمی نیز اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در شهرستان نهاوند یک‌هزار و ۱۶۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز وجود دارد که حدود ۸۰۰ مورد آن برای مصارف کشاورزی و مابقی برای مصارف صنعتی، خدماتی و شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دهقانی با بیان این‌که سال گذشته ۲۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق غیرمجاز در شهرستان نهاوند مسدود شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود بارش‌ها طی سال‌های اخیر و به منظور جلوگیری از مصرف بی‌رویه منابع آب به افرادی که چاه‌های آب عیرمجاز دارند اخطار لازم داده شد.

دهقانی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب زیرزمینی این شهرستان، تاکید کرد: برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه آب تمام چاه‌های مجاز باید پروانه بهینه بهره‌برداری دریافت کرده و علاوه بر آن نسبت به نصب کنتور حجمی نیز اقدام کنند.

رئیس امور منابع آب نهاوند تاکید کرد: در حال حاضر ۴۸۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در این شهرستان دارای کنتور است که میزان مصرف آب را مدیریت می‌کنند و ۱۷۰ چاه نیز که فاقد کنتور بود پلمب شده و به کنتورساز معرفی شده‌اند.

وی در خاتمه یادآوری کرد: برای جلوگیری از افت منابع آب زیرزمینی ۱۱ راهکار از سوی وزارت نیرو اعلام شده که مهم‌ترین آن‌ها نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب مجاز، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و تقویت کشت‌های کم آب بر و زود بازده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha