• شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1401021006144
  • خبرنگار : 71552

یک کارشناس ژیمناستیک مطرح کرد:

انتخابات نقطه عطفی برای ژیمناستیک است/ پایان مسیر مشخص نیست

انتخابات نقطه عطفی برای ژیمناستیک است/ پایان مسیر مشخص نیست

کارشناس ژیمناستیک گفت: متاسفانه آثار اتفاقات ناشی از حذف بزرگان، توزیع پست‌های توخالی و حذف کارکرد اصلی مدیران اجرایی، در سال های آینده بیشتر گریبان گیر ژیمناستیک خواهد شد.

شاهرخ نور در گفت و گو با ایسنا، در خصوص شرایط روز ژیمناستیک اظهار کرد: متاسفانه برخی با غلط آدرس دادن و ارایه گزینشی اطلاعات، وضعیت ژیمناستیک را گل و بلبل نشان دادند و بخش قابل توجهی از داشته‌ها و زیر ساخت‌های سال های گذشته را بدون هیچ گونه آینده‌نگری از بین بردند. از چند ورزشکار نخبه که ساخته و پرداخته ادوار گذشته بودند در مسیر پر طمطراق المپیکی شدن بهره بردند، اما امروز بعد از چهار سال وقتی می‌خواهیم یک تیم ملی تشکیل دهیم نمی‌توانیم بیشتر از ۱۴-۱۵ ورزشکار که بیشتر آنها هم تک وسیله کار هم هستند را در یک رویداد انتخابی ببینیم. برخی نفرات تیم ملی هم آسیب دیدگی‌هایی دارند. در اصل خرابه‌ای با شکل و شمایل زیبا تحویل سرپرست جدید فدراسیون داده‌اند. البته هنوز هم همان افراد هم‌چنان درگوشه و کنار این رشته پرسه می‌زنند تا به مقصود خود برسند. با این حال می‌دانم سرپرست جدید فدراسیون و مسئولان وزارت وزش و جوانان  به خوبی از عملکرد مدیریت پیشین آگاه شده‌اند و جامعه ژیمناستیک منتظر اتفاقات بسیار میمون و مبارکی‌اند.

وی افزود: آنها در چهار سال و نیم گذشته با ارائه آمارهای اغراق آمیز، بازی با واژه‌ها و عدم پاسخگویی به کارشناسان، شعارهایی از قبیل راه اندازی پایگاه‌های قهرمانی و استعدادیابی تا رسیدگی به استان‌های محروم سر دادند که هیچکدام محقق نشد. حتی برخی از این شعارها صرفا روی کاغذ و در فضای مجازی با بزرگنمایی نشان داده شد. گفتند حامیان مالی پشت درهای فدراسیون هستند، اما دریغ اندک اسپانسری که جذب شود. خدا را شکر حداقل امروز همه ما دریافته‌ایم که مسئولیت بدون مشخص بودن شرح وظایف و اختیارات یعنی هیچ. روسای هیات‌ها را به عنوان مسئول کمیته‌های اجرایی انتخاب کردند که نه از نظراتشان بهره بردند و نه گذاشتند تا مطالباتشان را به عنوان یک هیات از فدراسیون مطرح نمایند.

پیشکسوت ژیمناستیک در ادامه گفت:‌ متاسفانه آثار اتفاقات نامبارک ناشی از حذف بزرگان، توزیع پست‌های توخالی و حذف کارکرد اصلی مدیران اجرایی، در سال های آینده بیشتر گریبان گیر این ورزش خواهد شد و مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. به عنوان مسئول سابق کمیته آموزش استعدادیابی فدراسیون می‌گویم که در گذشته و زمان آقای درویش‌زاده اگر در اوج دوران تحریم، پول نبود، اما حداقل گردش کارها و جایگاه‌ها مشخص و ارزشمند بود. همین اندک سرمایه‌های سازمانی و مدیریتی هم در این سال ها بی ارزش شده است.

نور در ادامه به اتفاق‌های سال‌های اخیر در این فدراسیون اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی در این مدت افتاد که مثال زدنی است. تصور کنید در یک رشته ورزشی، رییس فدراسیون به هیات رییسه گزارش کاملی ارایه ندهد، اعضاء هیات رییسه را که وزیر ورزش آنها منصوب کرده به هیات رییسه دعوت نکنند، اعضاء هیات رییسه طبق اساسنامه و گزارش‌های نهادهای نظارتی به عملکرد رییس فدراسیون اعتراض کنند و رییس فدراسیون این اعضاء را حذف کند. اگر این موارد مثلا در فدراسیون فوتبال رخ می‌داد، با این فدراسیون چه برخوردی صورت می گرفت؟ اما تمام این اتفاقات را در ژیمناستیک شاهد بودیم و کمتر کسی عکس‌العملی نشان داد.

وی افزود: آنها همان زمان به صورت‌های مالی فدراسیون اعتراض کرده بودند که امروز حواشی آن بی توجهی را با استقرار بازرسان وزارت ورزش و جوانان در فدراسیون از گوشه و کنار می شنویم. کافی است از نقظه آغاز کمی انحراف صورت گیرد! دیگر معلوم نیست انتهای مسیر به کجا ختم می‌شود. بعد از گذشت چهار سال و اندی حال متوجه شدیم که کجا هستیم. استقرار بازرسان سازمان بازرسی کل کشور و بازرسان وزارت ورزش و جوانان، دو بار در یک دوره مدیریتی سابقه نداشته است.

مسئول سابق کمیته آموزش استعدادیابی فدراسیون ژیمناستیک گفت: حالا در چند ماه اخیر اوضاع کمی بهتر شده است. شاهد آن هستیم که  آقای احمدی سرپرست محترم فدراسیون در حال پرداخت بدهی های چهارسال گذشته به هیأت‌های استانی و قهرمانان می باشد. چهار سال و نیم از محل برگزاری کلاس‌های سالن شهید آذرپی، اصلی‌ترین سالن آموزشی ژیمناستیک ایران که در اختیار فدراسیون است، درآمدزایی کردند اما هزینه خاصی جهت حفظ و نگهداری این سالن ملی و مهم ژیمناستیک کشور انجام ندادند. به تازگی شنیده ام سرپرست جدید در یک اقدام درخور و جالب در حال تعمیر، باز سازی و ترمیم بنیادی این سالن است که جای تشکر و تقدیر دارد.

نور در ادامه گفت: انتظارم در سطح کلان این است که همه باهم تلاش کنیم تا دراین رشته ورزشکاران شایسته‌ای تربیت کنیم. تمام کسانی که ژیمناست می‌شوند قهرمان نخواهند شد، اما آنها باید نسل سالم و توانمندی باشند که بتوانند سایر استعدادهای خود را بروز دهند. برای تربیت این نسل شایسته نیاز به مربیان آموزش دیده و با انگیزه ای داریم. اگر تلاش همه مدیران و داوران و افراد ذی نفوذ این ورزش محور قرار دادن ورزشکاران و مربیان باشد، بدون شک موفق خواهیم شد. باید بدانیم چه می‌خواهیم و چه امکاناتی در اختیار داریم. اگر فقط بخواهیم در پس المپیکی شدن، سفرهای خارجی مان را برویم و ارتباطات بین‌المللی برقرار کنیم تا با رزومه سازی در سازمان‌های بین المللی ورزش به پست و مقام برسیم، چیزی جز تضییع حقوق وزشکاران نیست. آن هم ژیمناست‌ مستعد سیستان و بلوچستانی یا آن مربی جوان ایلامی که از نداشتن امکانات ورزشی این رشته را ترک کردند.

وی در پایان گفت: پیش زمینه این چشم انداز بلند، گذشتن از فراز و نشیب‌های فعلی این ورزش است. به نظرم انتخابات ریاست فدراسیون ژیمناستیک در آینده نقطه عطف مهمی برای ژیمناستیک خواهد بود. در حال حاضر علی رغم تصویب کلیات آیین نامه های کمیسیون های مربیان، داوران و ورزشکاران، این آیین نامه های نیاز به اصلاحاتی دارند تا فرصت برابر برای حضور و مشارکت افراد شایسته را فراهم آورد. امیدوارم با شایسته سالاری تا زمان برگزاری عادلانه انتخابات فدراسیون ژیمناستیک ، افراد دلسوز این رشته همگی کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha